Klantenservice
Veelgestelde vragen
Antwoord op de meest gestelde vragen
Lukt het niet? Het kan dan zijn dat je e-mailadres en/of mobiele nummer niet is bevestigd. Neem dan contact met ons op. Via de chat krijg je het snelst antwoord.
Of je jouw jaaroverzicht ook per post ontvangt, staat op onze pagina Jaaroverzicht. Hier lees je ook wanneer het jaaroverzicht beschikbaar is.
Je vindt het jaaroverzicht onder 'Documenten'
Deze optie staat in Mijn Aegon. In de Mijn Aegon app klik je op de optie 'Mijn documenten'. Klik op het download-icoon om het jaaroverzicht te openen. In de pdf heb je de mogelijkheid het jaaroverzicht op te slaan of te printen.
Heb je geen jaaroverzicht ontvangen?
Bekijk onze Veelgestelde vraag Wat doe ik als ik geen jaaroverzicht heb ontvangen?.
Meer informatie over het jaaroverzicht vind je op onze pagina Jaaroverzicht.
Aegon is bij de wet verplicht inhoudingen voor de belasting te doen. De loonheffing die Aegon inhoudt op jouw uitkering is een voorinhouding en maakt Aegon over aan de Belastingdienst. Aegon houdt hierbij geen rekening met andere inkomsten of aftrekposten. Je ziet de inhoudingen terug bij jouw product in Mijn Aegon.
Je geeft de bedragen die je van Aegon hebt ontvangen op bij de belastingaangifte in Box 1
De Belastingdienst kijkt naar alle opgegeven bedragen in de gehele belastingaangifte. Is er teveel of te weinig belasting ingehouden? Dan verrekent de Belastingdienst dit met je.
De ZVW bijdrage wordt berekend over een maximaal bedrag aan inkomen
In 2024 is dit 5,32 % over maximaal € 71.628,-. Dit was 5,43% over maximaal 66.956,- in 2023.
Voor de loonheffing is de groene tabel van de belastingdienst van toepassing
Je vindt het bedrag wat ingehouden wordt aan loonheffing in 'de Groene Tabel'. De groene tabel is van toepassing op loon uit vroegere dienstbetrekking zoals pensioen en lijfrentes.
Wil je de ingehouden loonheffing aanpassen?
Je stuurt ons hiervoor een getekend verzoek via ons webformulier 'Documenten Financial Services opsturen'. Je kan ook in een ondertekende brief het verzoek aan ons doorgeven.
Je geeft in jouw verzoek aan welk percentage loonheffing ingehouden moet worden. Ons adres is:
Aegon Levensverzekeringen N.V.
Antwoordnummer 2240
2501 VC Den Haag
Hoe je je rekeningnummer wijzigt, lees je op onze pagina Rekeningnummer wijzigen.
Je regelt dit gemakkelijk via Mijn Aegon
In Mijn Aegon doe je dit bij 'Persoonlijke gegevens'. Heb je nog geen Mijn Aegon? Maak dan een account aan via onze pagina Account aanmaken. Een account maak je aan op het bij ons bekende adres. Je kunt alleen je eigen adres wijzigen. Gezinsleden of huisgenoten wijzigen zelf hun adres via Mijn Aegon.
Wanneer je een Mijn Aegon account hebt en je telefoonnummer wijzigt, dan kun je dat zelf doen in Mijn Aegon.
Kan je niet meer in Mijn Aegon komen omdat jouw telefoonnummer is gewijzigd? Op de pagina Telefoonnummer aanpassen lees je wat je het beste kunt doen om weer binnen jouw Aegon account in te loggen.
Regel je hypotheekzaken zelf
In Mijn Aegon bekijk je al je hypotheekgegevens. Waar en wanneer jij dat wilt. Zo hoef je nooit meer in mappen met papieren te zoeken. Dat is makkelijk! Ook kan je veel zaken zelf regelen. Zoals extra aflossen en je hypotheekrente aanpassen.
Maandlasten en meer
Nieuwe hypotheek? Dan ben je vast benieuwd hoe het zit met de eerste betaling. Maar ook de doorgewinterde hypotheekbezitter vindt hier alles over automatische incasso’s, hoe Mijn Aegon werkt en meer.
Veelgestelde vragen
Antwoord op de meest gestelde vragen deze week
Of je jouw jaaroverzicht ook per post ontvangt, staat op onze pagina Jaaroverzicht. Hier lees je ook wanneer het jaaroverzicht beschikbaar is.
Je vindt het jaaroverzicht onder 'Documenten'
Deze optie staat in Mijn Aegon. In de Mijn Aegon app klik je op de optie 'Mijn documenten'. Klik op het download-icoon om het jaaroverzicht te openen. In de pdf heb je de mogelijkheid het jaaroverzicht op te slaan of te printen.
Heb je geen jaaroverzicht ontvangen?
Bekijk onze Veelgestelde vraag Wat doe ik als ik geen jaaroverzicht heb ontvangen?.
Meer informatie over het jaaroverzicht vind je op onze pagina Jaaroverzicht.
Dit doen wij aan de hand van je BSN. Dit zijn wij wettelijk verplicht. De Belastingdienst heeft deze gegevens nodig voor jouw belastingaangifte. Wanneer alle gegevens bekend zijn bij de Belastingdienst, kun je ook gebruik maken van de vooraf ingevulde belastingaangifte. Dit maakt het aangifte doen voor jou een stuk gemakkelijker.
Heb je een Hypotheek?
Zodra je hypotheek definitief akkoord is bevonden kun je het BSN aan ons doorgeven. Dit vragen wij op via het bindend aanbod dat je adviseur ons getekend retour stuurt.
Heb je een levensverzekering?
Je e-mailt ons de kopie onder vermelding van jouw polisnummer via dit webformulier.
Wij vinden je privacy erg belangrijk
Daarom gaan we zorgvuldig met jouw gegevens om. Je BSN gebruiken wij alleen voor de Belastingdienst. Deze informatie wordt niet met anderen gedeeld.
Meer informatie vind je ook op deze pagina van de belastingdienst: Welke organisaties mogen mijn burgerservicenummer (BSN) gebruiken?.
Dit is het bedrag dat je kosteloos kunt aflossen en noemen we ook wel je ‘vergoedingsvrije ruimte’. Valt je aflossing binnen je vergoedingsvrije ruimte? Dan hoef je geen aflossingskosten te betalen. Hoeveel je nog kosteloos kunt aflossen vind je terug in Mijn Aegon door onder 'Zelf regelen' te kiezen voor 'Extra aflossen'.
We kennen daarnaast ook een aantal vrijgestelde situaties
Je hoef dan geen aflossingskosten te betalen. De meest voorkomende zijn:
- Als je aflost op de einddatum van de rentevaste periode van het leningdeel;
- Bij een aflossing op een leningdeel met variabele rente;
- Als je aflost omdat je woning is verkocht.
Wil je aflossen op een aflossingsvrij leningdeel?
Dan mag je de (nog niet gebruikte) vergoedingsvrije ruimte van alle actieve leningdelen samen hiervoor gebruiken.
Lees alle informatie over Extra aflossen op je hypotheek.
Hierop staan je hypotheekgegevens van het vorige kalenderjaar
Denk hierbij aan gegevens zoals:
- je schuld per 1 januari én je schuld per 31 december;
- de hypotheekrente die wij in dat kalenderjaar van je hebben ontvangen;
- rentevergoedingen voor een eventueel depot;
- eventuele aflossingen op de lening;
- eventuele betaalde omzettingskosten/aflossingskosten;
Heb je je hypotheek afgesloten in 2024 en doe je voor het eerst een betaling in 2025?
Dan zie je op je jaaroverzicht alleen de openstaande schuld per 31 december.
Dit betekent dat je het kunt gebruiken voor alle materiaal- en loonkosten die met je nieuw- of verbouw te maken hebben. Hier zijn wel regels aan verbonden. Een goede richtlijn is: declareer alleen dat wat je niet kunt mee nemen bij een verhuizing.
Goed om te weten: je kunt alleen zaken declareren die in de financieringsopzet of taxatie zijn opgenomen. Dit zijn de dingen die je hebt doorgegeven bij het aanvragen van je hypotheek. Wil je andere kosten declareren? Dit doe je door ons een nieuwe verbouwingsspecificatie toe te sturen via Mijn Aegon. Na ontvangst van je verzoek laten we je weten of de bouwplannen goedgekeurd zijn.
Meer informatie over een bouwdepot bij Aegon vind je op onze pagina Declareren uit een bouwdepot.
Ik ben met pensioen
Je krijgt al pensioen van Aegon. En je vraagt je zich misschien af wanneer je jouw pensioen ontvangt. Of hoe het werkt met de belasting.
Mijn situatie verandert
Ga je trouwen of scheiden? Of krijg je een nieuwe baan? Bekijk direct wat veranderingen in je leven betekenen voor je pensioen.
Veelgestelde vragen
Antwoord op de meest gestelde vragen deze week
U kunt een verzoek voor vervroeging sturen via ons webformulier Pensioendocumenten opsturen. Vervroeging aanvragen kan tussen negen maanden en zes weken voor uw gewenste pensioendatum. Wij laten u weten of vervroeging in uw pensioenregeling mogelijk is en wat de vervolgstappen zijn. Goed om te weten: Is uw pensioen lager dan € 592,51 per jaar (2024)? Dan is het niet mogelijk om eerder met pensioen te gaan.
In de periode vóór uw pensioendatum, krijgt u van ons een brief met informatie over de start van uw pensioenuitkering. Bij deze brief zit een formulier. Met het formulier vraagt u uitstel van deze startdatum aan. Als u wilt uitstellen is het heel belangrijk dat u dit uiterlijk zes weken vóór uw oorspronkelijke pensioendatum aanvraagt. Wij beoordelen dan of uitstel in uw pensioenregeling mogelijk is. U kunt het formulier of een brief met uw wensen uploaden via ons webformulier 'Pensioendocumenten opsturen' in Mijn Aegon. Ga in Mijn Aegon naar 'Mijn Pensioen'. U vindt de link aan de rechterkant onder de kop 'Direct regelen'.
Als uitstel mogelijk is, sturen wij u een offerte
Deze ontvangen we graag ingevuld en getekend retour.
Uitstel van uw pensioendatum kan handig zijn
In de volgende situaties is het uitstellen van uw pensioendatum handig:
- U wilt langer doorwerken
- U heeft meerdere pensioenen met verschillende pensioendata en u wilt alle uitkeringen op één datum laten starten
- U wilt uw pensioen ontvangen vanaf uw AOW-datum en niet eerder. Bekijk dan ook eens onze webpagina: Hoe zit het met uw pensioen en uw AOW?
Pensioenfondsen als ABP en PME hebben afgelopen jaren de pensioenen niet verhoogd of zelfs gekort. Dit heeft te maken met de dekkingsgraad en de wetgeving hierover die voor pensioenfondsen geldt. Gelukkig is de dekkingsgraad nu zo goed dat pensioenfondsen de pensioenen weer kunnen verhogen.
Aegon is een verzekeraar en de wetgeving over de dekkingsgraad geldt niet voor verzekeraars
Bij een verzekeraar gaat het anders dan bij een pensioenfonds. Je werkgever heeft afspraken over pensioen gemaakt. Ook over verhoging van pensioen (indexatie). Aegon als verzekeraar voert deze afspraken uit. Op je pensioenoverzicht staat of je pensioen afgelopen 3 jaar is verhoogd. En wat de afspraken zijn. Je vindt je pensioenoverzicht in Mijn Aegon.
Gegarandeerde pensioenen bij Aegon
Nog een verschil met een pensioenfonds is dat gegarandeerde pensioenen bij een verzekeraar niet gekort worden. In tijden dat pensioenfondsen moesten korten, waren onze deelnemers beschermd door onze garanties.
Je krijgt je pensioen uiterlijk op de 25e van de maand op je rekening
Dit geldt voor de meest voorkomende maandbetalingen. In onderstaand overzicht zie je op welke data je pensioen wordt bijgeschreven op je rekeningnummer. Dit gebeurt meestal eind van de middag.
Staat je pensioen niet op onderstaande datum op je rekening?
Dan ontvang je je maanduitkering uiterlijk de 25e van de maand. De pensioenen worden in de middag bijgeschreven.
Januari | 23/01/2025 |
Februari | 24/02/2025 |
Maart | 24/03/2025 |
April | 23/04/2025 |
Mei | 22/05/2025 |
Juni | 23/06/2025 |
Juli | 23/07/2025 |
Augustus | 21/08/2025 |
September | 23/09/2025 |
Oktober | 23/10/2025 |
November | 24/11/2025 |
December | 22/12/2025 |
Als je in het buitenland woont duurt het langer
Woon je in het buitenland? Dan krijg je je pensioen later dan aangegeven in bovenstaande tabel. Het uitbetalingsproces naar een buitenlandse bank duurt namelijk langer.
De uitkeringstermijn is niet te wijzigen
De werkgever waar je je pensioen opbouwde heeft de uitkeringstermijn bepaald. De uitkeringstermijn staat vast en is niet meer te wijzigen. We kennen de volgende termijnen:
Per maand: zie bovenstaande tabel
Per kwartaal: de betaaldata van maart, juni, september en december
Per half jaar: de betaaldata van juni en december
Per jaar: de betaaldatum van december
Op uw pensioenoverzicht ziet u per pensioenregeling of werkgever wat u aan pensioen krijgt. Het is het pensioen dat onder één deelnemernummer in onze adminstratie staat. Het is goed mogelijk dat u meerdere pensioenoverzichten krijgt. Op een pensioenoverzicht staan alleen bruto bedragen.
Een jaaroverzicht geeft een totaal overzicht
Op uw jaaroverzicht staat het totaal aan pensioenuitkeringen dat u het afgelopen jaar van Aegon ontving. Dit is mogelijk pensioen uit meerdere pensioenregelingen van uw werkgever of uit meerdere dienstverbanden. Op een jaaroverzicht staan de bruto bedragen, de fiscale inhoudingen én de netto bedragen.
Je levensverzekering komt vrij
Je kapitaal- of lijfrenteverzekering bereikt de einddatum. Weet je al wat je met de uitkering wilt doen?
Je levensverzekering aanpassen
Tijdens de looptijd van je verzekering kan je situatie veranderen. Je wilt je verzekering dan mogelijk wijzigen of eerder stopzetten.
Veelgestelde vragen
Antwoord op de meest gestelde vragen deze week
Lees meer bij www.a.s.r/overeenkomst
Lees meer bij a.s.r/overeenkomst
Lees meer bij a.s.r/overeenkomst
Kwam jouw verzekering in aanmerking voor een herberekening? Dan heb je een brief gekregen. Deze brief vind je in Mijn Aegon onder Documenten
Persbericht: Finale overeenkomst belangenorganisaties en a.s.r
a.s.r. en de belangenorganisaties hebben een finaal akkoord gesloten voor aangesloten klanten met een beleggingsverzekering van a.s.r. en Aegon. Woensdag 29 november 2023 is dit bekend gemaakt met een persbericht.
Een akkoord nodig van de aangesloten klanten bij de belangenorganisaties
De eerste stap is dat de belangenorganisaties contact opnemen met de aangesloten klanten. Zij leggen in detail uit wat deze overeenkomst betekent. De overeenkomst tussen a.s.r. en de belangenorganisaties wordt finaal zodra 90% van de aangesloten klanten akkoord is. Dit gaat enkele maanden duren.
We kunnen nu nog niet zeggen wat dit voor jouw beleggingsverzekering betekent
Het verschilt ook per situatie.
Op de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte worden gehouden over de laatste ontwikkelingen rondom beleggingsverzekeringen? Laat je mailadres achter op www.asr.nl/overeenkomst
Of je jouw jaaroverzicht ook per post ontvangt, staat op onze pagina Jaaroverzicht. Hier lees je ook wanneer het jaaroverzicht beschikbaar is.
Je vindt het jaaroverzicht onder 'Documenten'
Deze optie staat in Mijn Aegon. In de Mijn Aegon app klik je op de optie 'Mijn documenten'. Klik op het download-icoon om het jaaroverzicht te openen. In de pdf heb je de mogelijkheid het jaaroverzicht op te slaan of te printen.
Heb je geen jaaroverzicht ontvangen?
Bekijk onze Veelgestelde vraag Wat doe ik als ik geen jaaroverzicht heb ontvangen?.
Meer informatie over het jaaroverzicht vind je op onze pagina Jaaroverzicht.
Met beleggingsinformatie brengen we je op de hoogte van de belegde waarde van je verzekering per 31 december 2023 en de kosten en risicopremies die in 2023 zijn verrekend. Ook krijg je voorbeelden van de opbrengst op de einddatum van de verzekering.
In de fiscale informatie zie je de gegevens die je nodig hebt bij de aangifte inkomstenbelasting 2023 voor je kapitaal- en lijfrenteverzekeringen. Wij zijn wettelijk verplicht de waarde of betaalde premies van verzekeringsproducten aan de Belastingdienst te melden.
Hierin leggen we uit wat de hoogte is van je uitkering, wat je met het bedrag kunt doen en hoe je dit kunt regelen. Voor die tijd hoef je niks te doen.
Ben je nu al nieuwsgierig?
Wil je nu meer algemene informatie over 'uitkeren of uitstellen' van je opgebouwde bedrag? Kijk dan bij Je lijfrente komt vrij. Wat nu?
Aegon Bank is verhuisd naar Knab
De producten van Aegon Bank zijn verhuisd naar Knab. Heb je producten bij Aegon Bank? Bekijk dan de informatie die beschikbaar is via onderstaande link. Heb je vragen? Dan kun je die stellen aan de service experts van Knab.
We helpen je graag verder via één van de volgende opties
Stel je vraag aan een van onze medewerkers. Vaak kunnen zij je vraag direct beantwoorden. We staan voor je klaar van maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 17.30 uur.
E-mail sturen
Wij begrijpen dat je soms een e-mail wilt sturen, maar dat is niet altijd handig.
Een e-mail sturen is niet altijd de beste optie
We hebben meestal gegevens van jou nodig om je te kunnen helpen. Als je ons een e-mail stuurt, zijn deze gegevens vaak niet compleet. Dat kan natuurlijk gebeuren, maar daardoor kunnen we je minder goed en snel helpen.
Maak gebruik van onze webformulieren
Via onze webformulieren stel je je vraag en vul je direct jouw persoonlijke gegevens in. Zo weten wij meteen wie je bent en over welk product jouw vraag gaat. Daarnaast kun je ook documenten toevoegen als dat nodig is. Zo komt jouw vraag terecht bij de juiste afdeling en helpen we jou zo goed mogelijk!
Onze webformulieren vind je hier.
Heb je een algemene vraag over een Aegon product? Vraag het dan aan de Virtuele Assistent. Die vind je via de blauwe knop rechtsonder ‘Hulp nodig’.
Direct regelen via Mijn Aegon
Via Mijn Aegon kun je ons ook vragen stellen, documenten toesturen of een wijziging doorgeven. Het voordeel: je hoeft dan niet je gegevens in te vullen, omdat je al ingelogd bent.
- Bij een hypotheek kun je dit doen onder het kopje Zelf regelen en het linkje Meer zelf regelen.
- Bij levensverzekeringen kan dat onder het kopje Overige wijzigingen.
- Bij verzekeringsproducten kan dat onder het kopje Zelf regelen.
- Bij spaar- en beleggingsproducten kan dat onder het kopje Direct regelen.
- Bij pensioenproducten kun je dit doen via de link Naar Mijn Aegon en vervolgens onder het kopje Direct regelen.
Onze medewerkers staan voor je klaar op werkdagen van 08:30 tot 17:30
Ons telefoonnummer is 088 344 12 34
Goed om te weten: We kunnen je alleen helpen als je zelf klant bij ons bent. Bel je bijvoorbeeld namens je partner of iemand anders, dan mogen we geen informatie doorgeven.
Schade melden?
Meld je schade online voor de snelste schadeafhandeling. Want als je online je schade meldt weet je op werkdagen binnen 24 uur waar je aan toe bent.
Op dit moment is de Aegon klantenservice gesloten.
Wij staan iedere werkdag van 08:30 tot 17:30 uur voor je klaar om jouw vragen te beantwoorden. Je kunt wel alvast ons telefoonnummer noteren.
088 344 12 34
Let op!
We kunnen je alleen helpen als je zelf klant bij ons bent. Bel je bijvoorbeeld namens je partner of iemand anders, dan mogen we geen informatie doorgeven.
Schade melden?
Meld je schade online voor de snelste schadeafhandeling. Want als je online je schade meldt weet je op werkdagen binnen 24 uur waar je aan toe bent.
Ons team
De collega's van Aegon klantenservice staan van maandag tot en met vrijdag voor je klaar. Ze helpen je via chat en telefoon zodat je zelf kiest hoe je het liefst contact opneemt. Onze collega's mogen in verband met privacyregelgeving alleen de persoon op wiens naam een contract staat helpen.
Aegon bezoeken?