Hypotheekachterstand: wat kan je doen?

Het kan gebeuren dat je moeite hebt om je hypotheek te betalen. Bijvoorbeeld omdat je maandelijkse vaste lasten stijgen, je tijdelijk minder inkomsten hebt of door een financiële tegenvaller. Dan is het lastig rondkomen. We leggen je graag uit wat je kunt doen als je financiële problemen verwacht of als er betaalachterstanden ontstaan. Op deze pagina zie je wat wij voor jou kunnen betekenen. We staan voor je klaar en kijken samen naar mogelijkheden die bij jouw situatie passen.

Image
Betalingsachterstand

Wat is een betaalachterstand?

Je hebt een betaalachterstand zodra je een maandbedrag van je hypotheek niet hebt betaald. Of als we het maandbedrag niet van je rekening kunnen afschrijven.

Wat betekent een betaalachterstand voor mij?

Wij informeren je als je een nota niet op tijd betaalt. Neem in dat geval zo snel mogelijk contact met ons op. In de brief of e-mail staat hoe je dit doet. We helpen je graag. Je kunt bijvoorbeeld de betaling laten uitstellen of een betalingsregeling met ons afspreken.

Image
Op je mobiel

Bel ons meteen bij betalingsproblemen

Een betaalachterstand of schulden: het kan iedereen overkomen. Rekeningen kunnen zich opstapelen en voor je het weet heb je een achterstand of loopt deze alleen maar op. Dan is het belangrijk om op tijd contact met ons op te nemen zodat wij samen naar een passende oplossing kunnen zoeken. Bel op werkdagen van 8.30-17.30 uur naar 085 225 10 67. Wij helpen je graag.

Wat is jouw situatie?

Je maakt je zorgen over de betaling van je hypotheek

Verwacht je binnenkort je hypotheek niet meer te kunnen betalen. Bijvoorbeeld doordat je inkomsten lager zijn door werkloosheid, langdurige ziekte, arbeidsongeschiktheid of door het overlijden van je partner? Neem gerust contact op. Dan kijken we samen met jou naar een duurzame, passende oplossing.

Lees wat je kan doen

Voor het eerst een maandbetaling gemist

Wij begrijpen dat dit kan gebeuren. Je ontvangt dan van ons een brief met het verzoek om alsnog het verschuldigde bedrag over te maken

Lees wat je kan doen

Vaker een maandbetaling gemist

Graag denken wij met je mee om een betaalachterstand te voorkomen en op te lossen. Wij zijn er immers voor jou. Er zijn diverse oplossingen mogelijk, meer dan je wellicht denkt.

Lees wat je kan doen

Je betaalachterstand wordt groter

Dan komen we graag zo snel mogelijk met je in contact. We willen voorkomen dat de problemen zich verder opstapelen.

Lees wat je kan doen

Voor het eerst een maandbetaling gemist

Wij begrijpen dat dit kan gebeuren. Je ontvangt dan van ons een brief met het verzoek om alsnog het verschuldigde bedrag over te maken. 

Je kan dit zelf overmaken. Bij de veelgestelde vragen onderaan deze pagina vind je de rekeningnummers die je kan gebruiken voor de betaling van je hypotheekrente. Vermeld bij je betaling altijd een betalingskenmerk. Dit is jouw hypotheeknummer.

Als je meerdere malen een maandbetaling hebt gemist, gaan we samen met jou op zoek naar een passende oplossing. Neem daarom contact met ons op. In de brief of e-mail die je van ons hebt gekregen staat hoe je dit doet.

Geen omkijken meer naar betalingen

Je kan er ook voor kiezen om te betalen via automatische incasso. Dan betaal je op tijd en voorkom je aanmaningen. Via het Machtigingsformulier automatische incasso Aegon geef je ons toestemming om nota's automatisch van jouw rekening af te schrijven.

Vaker een maandbetaling gemist

Graag denken wij met je mee om een betaalachterstand te voorkomen of op te lossen. Wij zijn er immers voor jou. Er zijn diverse oplossingen mogelijk, meer dan je wellicht denkt. Zo kun je bijvoorbeeld een betaalafspraak maken. Wij kunnen ook op andere manieren helpen. Daar lees je hieronder meer over. 

Betaalafspraak maken

Zo is het - in de meeste gevallen - mogelijk om een betaalafspraak te maken. Je betaalt dan de achterstand in termijnen aan ons terug. In ruil daarvoor willen wij inzicht in jouw inkomsten en uitgaven. Op deze manier kunnen we je beter helpen met een passende betaalregeling. Voor het maken van een betaalafspraak kan je op werkdagen van 8.30-17.30 uur bellen naar 085-225 1067. Of vul het online budgetformulier in. Zo krijgen wij inzicht in je financiele situatie en helpen wij je verder. 

Budgetcoach

Weet je wat er maandelijks op je rekening binnenkomt? En hoeveel geld je kwijt bent aan vaste lasten of aan de boodschappen? Wij begrijpen het heel goed als dit niet overzichtelijk is. Toch is het belangrijk om te weten hoe je financiën in elkaar steken. Niet iedereen krijgt dit met de paplepel ingegoten. Vind je het beheren van je financiën ook lastig? Dan helpen wij je graag. Zo kan er op onze kosten een budgetcoach worden ingeschakeld.

Jobcoach

Het verliezen van een baan brengt veel onzekerheid met zich mee. We begrijpen dat je snel weer aan de slag wilt. Het is niet altijd even makkelijk om een nieuwe baan te vinden. Loop je daar ook tegen aan? We proberen onze klanten te helpen door een jobcoach in te schakelen. Dit is een samenwerking met Randstad. Samen met een jobcoach hopen we drempels weg te nemen zodat je een nieuwe baan vindt. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met ons op.

Lukt het even niet om je achterstand in te lossen?

Misschien heb je andere prioriteiten, zoals het aflossen van andere schulden. Dan kunnen we afspreken - om voor een korte tijd - de achterstand zo te laten. Je hoeft dan geen betaalafspraak te maken, je betaalt ook niets extra’s per maand. Je blijft wel de normale nota’s betalen, dus de achterstand wordt niet groter. Dat is een belangrijke voorwaarde. Als je situatie verbeterd is, omdat je bijvoorbeeld andere schulden hebt opgelost of je hebt nieuw werk gevonden, dan spreken we af hoe de achterstand wordt ingelost. Wij willen dan meestal wel inzicht in je inkomsten en uitgaven, zodat we je kunnen helpen met een passende betaalafspraak. Voor het maken van een betaalafspraak kun je op werkdagen van 8.30-17.30 uur bellen naar 085-225 1067. Of vul het online budgetformulier in. Zo krijgen wij inzicht in uw financiele situatie en helpen wij je verder. 

Liever langskomen?

Ook dit is mogelijk. Je kunt een afspraak maken op ons kantoor in Leeuwarden. Maak je hiervoor reiskosten? Dan kunnen we daar een vergoeding voor geven.

Hulporganisaties

Verrassend genoeg is niet het gebrek aan geld, maar schaamte is de grootste drempel bij het oplossen van schulden. Misschien helpt het om te weten dat je niet de enige bent. Het kan iedereen overkomen. In de loop der jaren hebben we gezien dat schulden sneller afnemen als er schuldhulpverlening wordt geaccepteerd. Er zijn verschillende organisaties die jou kunnen helpen, bijvoorbeeld Humanitas of Amargi. Soms kun je ook terecht bij de gemeente van jouw woonplaats. Op geldfit.nl kan je een gratis financiële fitheidtest doen. De Nederlandse Schuldhulp Route biedt ook veel informatie over het voorkomen én oplossen van schulden.

Wat kan een hypotheekadviseur voor jou betekenen?

Ook kunnen we kijken of het voor jou verstandig is om een afspraak te maken met een hypotheekadviseur. Die bekijkt graag samen met jou wat er mogelijk is.

Je betaalachterstand wordt groter

Dan komen we graag zo snel mogelijk met je in contact. We willen voorkomen dat de problemen zich verder opstapelen. Bel op werkdagen van 8.30-17.30 uur naar 085-225 1067. Neem je geen contact met ons op? Dan kunnen wij de volgende maatregelen nemen:

  • We melden jouw achterstand bij Bureau Krediet Registratie (BKR) zodra je drie maandtermijnen achterloopt met betalen. Dit kan gevolgen hebben voor je toekomstige hypotheek- en kredietaanvragen.
  • We kunnen een persoonsonderzoek laten uitvoeren. Hierin onderzoekt een extern informatiebureau je inkomsten, vermogen zoals onroerende zaken, je woon- en verblijfplaats en je bereikbaarheid. De kosten van dit bureau zijn voor jou en kunnen oplopen tot € 133,-.
  • We kunnen beslag laten leggen op je loon of uitkering. Je werkgever of uitkeringsinstantie betaalt dan een deel van je inkomen aan de deurwaarder. Ook kunnen we beslag leggen op je bankrekening. In dit geval betaal je de kosten van de deurwaarder. Deze kosten zijn minimaal € 700,-.
  • We kunnen de hypothecaire lening bij je opeisen. In het ergste geval kan dit een gedwongen verkoop van je woning betekenen. Brengt de woning minder op dan de hoogte van je hypothecaire lening? Dan houd je een restschuld over. Deze schuld moet je aan ons terugbetalen.

Goed om te weten: Dit zijn uiterste maatregelen die we natuurlijk liever niet nemen. Daarom komen wij bij een betaalachterstand graag zo snel mogelijk met je in contact. Zo voorkom je dat de problemen zich verder opstapelen.

Hulporganisaties

Verrassend genoeg is niet het gebrek aan geld, maar schaamte is de grootste drempel bij het oplossen van schulden. Misschien helpt het om te weten dat je niet de enige bent. Het kan iedereen overkomen. In de loop der jaren hebben we gezien dat schulden sneller afnemen als er schuldhulpverlening wordt geaccepteerd. Soms kun je ook terecht bij de gemeente van jouw woonplaats. De Nederlandse Schuldhulp Route biedt ook veel informatie over het voorkomen én oplossen van schulden.

Krijg grip op je geld met Geldfit

Geldfit.nl is een initiatief van de Nederlandse Schuldhulproute (NSR). Samen met verschillende gemeenten, bedrijven – waaronder Aegon – en hulpinstanties werken zij aan een financieel gezond Nederland. Een doel naar ons hart! Wil je weten hoe het met de fitheid van je financiën is gesteld? Doe de test op Geldfit.nl en ontdek binnen 2 minuten hoe je ervoor staat.

Goed om te weten: deze test is anoniem en kosteloos. Je hoeft geen persoonlijke gegevens in te vullen en je antwoorden worden niet voor verder gebruik opgeslagen.

Doe de test op Geldfit.nl

Doe de potjes-check

Veel mensen weten niet dat ze extra geld kunnen krijgen als het inkomen niet heel hoog is. Denk aan bijzondere bijstand, huurtoeslag of zorgtoeslag… En niet iedereen weet deze potjes te vinden. Zien waar je recht op hebt? Doe de potjes-check op Geldfit.nl.

Wat klanten zeggen

"Ben altijd keurig te woord gestaan. Duidelijke tekst en uitleg gekregen en fijn om één contactpersoon te hebben."

Van Loon

Augustus 2023

"Erg behulpzaam, empatisch en geduldig."

 

 

Ober

Juni 2022

"Deskundig, begripvol, betrouwbaar en goede communicatie."

 

Gerritsen

Augustus 2023

Handige links

Wat komt er binnen en wat gaat eruit?

Het online budgetformulier helpt om jouw inkomsten en uitgaven op een rijtje te zetten.

Houd een kasboekje bij

Maak gemakkelijk gebruik van het kasboekje. Dit kan in het PDF zelf of je print het bestand uit.

Tips van onze budgetcoaches

Je kunt al besparen met een paar kleine maatregelen. Lees de bespaartips van onze budgetcoaches en begin direct.

Betaal makkelijk en veilig via iDEAL

Wij helpen je graag om het zo eenvoudig mogelijk te maken. Met iDEAL betaal je veilig, snel en gemakkelijk in jouw beveiligde, online omgeving. Log in op Mijn Aegon en betaal openstaande bedragen via iDEAL.

Direct betalen met iDEAL

Betalen via automatische incasso

Door te kiezen voor betalen via automatische incasso betaal je op tijd en voorkom je aanmaningen. Via het machtigingsformulier geef je ons toestemming om nota's automatisch van jouw rekening af te schrijven. Hierdoor hoef je zelf niets meer te doen en heb je geen omkijken meer naar jouw betalingen.

 

Image
Aegon eerste hulp bij betalingsproblemen

EHBB: Eerste Hulp Bij Betalingsproblemen

Betaalproblemen. Je wilt er niet aan denken. Je hoeft je baan of inkomen niet te verliezen om financieel in de knel te komen. Onverwachte - maar noodzakelijke - uitgaven of een dikke rekening kunnen zomaar voor je neus staan. Als je om wat voor reden dan ook betaalproblemen met je hypotheek krijgt óf verwacht, dan sta je er niet alleen voor. Wij denken met je mee!

Lees snel verder
Image
zzp´er

Ondernemer? Zo blijf je jouw financiën de baas

Geen zorgen over jouw financiën, omdat je precies weet wat er binnenkomt en wat eruit gaat. Een fijn gevoel, maar hoe zorg je daarvoor? Wij vertellen je graag hoe je met een paar eenvoudige tips meer grip op jouw financiën krijgt, zodat je je als zzp’er kunt richten op jouw onderneming.

Lees snel verder

Veelgestelde vragen

Verwacht je dat je het financieel niet meer voor elkaar kunt boksen?
Het is lastig rondkomen met minder inkomsten. We helpen je graag als je verwacht het financieel niet te redden. Zo voorkomen we samen dat er problemen ontstaan. Maak je je zorgen over jouw financiën de komende tijd en dreig je het overzicht te verliezen? Neem dan contact op met team Service op Maat. Want goed inzicht in je financiën is het begin van de oplossing. Ons telefoonnummer is 058-244 6310. Kijk ook eens op onze pagina: Zorgen over de betaling van je hypotheek?

Samen bekijken we jouw persoonlijke situatie en zoeken we naar een passende oplossing
We zoeken samen met jou naar een oplossing voor de komende maand(en) of misschien voor de lange termijn. Die oplossing kan per klant verschillen. De afspraken die we hier samen over maken leggen we vast in een individuele betalingsafspraak. 


Heb je al een achterstand opgelopen? 
We komen we graag zo snel mogelijk met je in contact om samen te kijken hoe we dit op kunnen lossen. Meer informatie vind je op onze pagina: Hypotheekachterstand: wat kan je doen?.
Wij proberen het opnieuw
Je incasso vindt altijd op of rond de eerste van de maand plaats. Is de incasso niet gelukt? Dan ontvang je van ons een brief waarin we aangeven dat we het nog eens proberen. Dat doen we rond de 15e van de maand. Lukt dat niet? Dan vragen we je zelf je hypotheekbetaling naar ons over te maken. 

Via Mijn Aegon kun je een openstaande rekening direct via iDeal betalen
Onder 'Betalingen', zie je een overzicht van je hypotheekbetalingen. Hier kun je een openstaande nota gemakkelijk betalen. 

Goed om te weten: een stornering wordt door de bank aan ons doorgegeven en is daardoor twee tot drie werkdagen na stornering pas zichtbaar in Mijn Aegon. 

Wij sturen je altijd een herinnering
Deze ontvang je óók als je inmiddels al betaald hebt en de herincasso storneert.  

Je allereerste incasso kan 2 werkdagen langer duren
Een eerste automatische incasso komt in een wachtrij bij de bank. Hierdoor kan de daadwerkelijke afschrijving eenmalig tot 2 werkdagen later plaats vinden. 


Heb of verwacht je problemen met het betalen van je hypotheeklasten?
Samen kunnen we zoeken naar een oplossing. Meer informatie en onze contactgegevens vind je op onze pagina: Hypotheekachterstand: wat kan je doen?
Deze brieven blijven helaas doorlopen, ook als je al contact met ons hebt gehad
Deze brieven worden automatisch verzonden en dit kunnen we niet stop zetten. Je kan de brief zien als een overzicht van de achterstand. Zolang je jouw afspraak met ons nakomt over de achterstand, is dit geen probleem.

Heb of verwacht je een achterstand op je hypotheek?

Samen zoeken we naar een oplossing. Meer informatie en onze contactgegevens vind je op onze pagina: Hypotheekachterstand: wat kan je doen?.
Nee, wij brengen geen rente in rekening over je achterstand
Het is belangrijk dat je contact met ons opneemt. Door afspraken met ons te maken over de betaling van je hypotheeklasten voorkom je dat er extra kosten gemaakt moeten worden.

Een betaalafspraak maken?
Kijk voor meer informatie en onze contactgegevens op onze pagina: Hypotheekachterstand: wat kan je doen?
Ja, als je je achterstand hebt terugbetaald vóór het einde van het kalenderjaar nadat je de achterstand hebt opgelopen
Voor hypotheken (gesloten na 1 januari 2013) geldt namelijk een aflosverplichting om in aanmerking te komen voor renteaftrek. Dit betekent dat als je in 2022 een achterstand hebt opgelopen, je de betalingsachterstand uiterlijk eind 2023 moet hebben opgelost. Natuurlijk wordt er rekening gehouden met situaties waarin het tijdelijk niet lukt om te voldoen aan deze verplichte aflossing. Lukt het niet je achterstand op tijd in te lossen? Dan kijken wij of we een nieuw aflossingsschema met je kunnen afspreken. We willen je graag helpen fiscale nadelen te voorkomen! 

Heb je een hypotheek zonder aflossingsverplichting?
Is je hypotheek afgesloten vóór 2013 of heb je bijvoorbeeld een aflossingsvrije hypotheek? Dan heeft het tijdelijk niet voldoen van je hypotheekbetalingen geen invloed op de renteaftrek. Er kan natuurlijk wel alleen rente worden afgetrokken die ook daadwerkelijk betaald is.

Meer weten over de fiscale regels?

Kijk op de website van de Belastingdienst voor meer informatie.
U kunt de volgende rekeningnummers gebruiken voor de betaling van uw inleg, premie of hypotheekrente. Vermeld bij uw betaling altijd een omschrijving. Dit is uw contract-, polis- of hypotheeknummer.
 
ProductRekeningnummerBIC (SWIFT code)
LevensverzekeringNL89 ABNA 0450 0010 67 ten name van Aegon NederlandABNANL2A
SchadeverzekeringNL56 ABNA 0511 5446 69 ten name van Aegon Nederland  ABNANL2A
Hypotheek Nota
(beide nummers zijn juist)
NL63 ABNA 0566 7963 25 ten name van Aegon Hypotheken B.V. 
NL96 ABNA 0450 0046 27 ten name van Aegon Nederland
ABNANL2A
Hypotheken BouwdepotNL63 ABNA 0566 7963 25 ten name van Aegon Hypotheken B.V. ABNANL2A
Heeft u een ander rekeningnummer dan in de tabel van ons ontvangen?
Aegon gebruikt meer rekeningnummers dan hierboven vermeld. Ook dan gebruikt u, afhankelijk van de bank, de bovengenoemde Bank Identifier Code (BIC). 

U kunt ook een betaallink ontvangen met nummer NL34 ABNA 0496 3420 61
Deze gebruikt u voor betalingen via iDeal.