Je hypotheekbetalingen
Het betalen van je hypotheek kan soms best wat vragen oproepen. Misschien heb je een nieuwe hypotheek en ben je benieuwd hoe het zit met die eerste betaling. Maar ook als je al een tijdje maandlasten betaalt, is het goed om op te frissen hoe het ook alweer zit.
Je eerste hypotheekbetaling
Wij schrijven de eerste hypotheekbetaling niet direct van je rekening af.
Wanneer wordt de eerste betaling afgeschreven?
Nadat je hebt getekend bij de notaris, duurt het maximaal 6 weken voor wij de eerste betaling van je rekening afschrijven. Dit komt omdat wij je hypotheek eerst verwerken in onze administratie.
Het bedrag is bij de eerste betaling vaak hoger
Als de eerste betaling pas na 6 weken plaatsvindt, betaal je in één keer rente voor die 6 weken. Los je af? Dan begint je aflosschema de eerste van de maand nadat je bij de notaris bent geweest. Je betaalt over de eerste gebroken maand nog geen aflossing.
In MijnHypotheek vind je de datum en het precieze bedrag
De eerste betaling schrijven we natuurlijk niet zomaar af van je rekening. In MijnHypotheek lees je van tevoren wanneer we de betaling afschrijven en hoe hoog het bedrag is.
Bekijk je betalingen
In jouw persoonlijke, beveiligde omgeving vind je alle informatie over je maandlasten. Bekijk je betalingen in Mijn Aegon of MijnHypotheek, zoals de precieze bedragen en de datum waarop wij de betalingen afschrijven van je rekening.
Je maandelijkse hypotheekbetalingen
De maandlasten voor je hypotheek bestaan uit rente en aflossing
Voor je hypotheek betaal je elke maand rente. Als je een annuïteiten- of lineaire hypotheek hebt, betaal je ook elke maand aflossing. Samen zijn dit je maandlasten. Bekijk je maandlasten in Mijn Aegon of MijnHypotheek.
Je betaalt je maandlasten achteraf
Je maandlasten betaal je per maand aan ons. Wij schrijven het bedrag twee werkdagen voor het einde van de maand af van je rekening als je een hypotheek hebt aangevraagd vanaf 15 januari 2025. Heb je een hypotheek aangevraagd vóór 15 januari 2025? Dan schrijven we het bedrag een paar dagen later, op de eerste werkdag van de maand, af van je rekening. Dit doen wij via automatische incasso.
Wat betekent je 'maandlasten achteraf betalen'?
De maandlasten voor je hypotheek betaal je altijd achteraf. Heb je een hypotheek bij ons aangevraagd vanaf 15 januari 2025? Dan wordt de betaling voor bijvoorbeeld april, twee werkdagen voor het einde van april afgeschreven van je rekening. Heb je een hypotheek bij ons aangevraagd vóór 15 januari 2025? Dan wordt het bedrag de eerste werkdag van mei van je rekening afgeschreven.
Inleg voor een rekening of premie voor een polis betaal je vooraf
Heb je een rekening of polis die verbonden is aan je hypotheek? Bijvoorbeeld een (Bank)Spaarhypotheek. Dan betaal je daar inleg of premie voor. In tegenstelling tot de maandlasten voor je hypotheek, betaal je dit bedrag altijd vooraf.
Als de hypotheekbetaling niet lukt, krijg je bericht van ons
Lukt de betaling niet? Bijvoorbeeld omdat je saldo te laag is? Dan krijg je van ons bericht. We zullen je vragen het bedrag zelf naar ons over te maken. In het bericht lees je welk bedrag je moet betalen. En naar welk rekeningnummer je dit bedrag overmaakt.
Je krijgt niet elke maand een notaspecificatie
Bij je eerste hypotheekbetaling ontvang je van ons een notaspecificatie. Deze vind je in Mijn Aegon of MijnHypotheek. Je vindt alle betalingen natuurlijk wel terug in je bankomgeving. Tijdens de looptijd van je hypotheek krijg je alleen een notaspecificatie als je maandbedrag wijzigt.
Meer grip op je hypotheek
Je hypotheekzaken regel je snel en makkelijk in Mijn Aegon of MijnHypotheek. In deze beveiligde omgeving kun je bouwdepotdeclaraties indienen of zelf veranderingen in je hypotheek aanbrengen zoals extra aflossen of je variabele rente vastzetten.
Veelgestelde vragen
Heb je een levensverzekering?
Dan staat de betaaldatum vast. Je kunt mogelijk wél je betalingstermijn aanpassen. Lijkt je dit wat? Stuur digitaal een verzoek met handtekening waarin je aangeeft wanneer je je premie wilt voldoen. Bijvoorbeeld maandelijks, per kwartaal, per half jaar of per jaar. Wij kijken dan echt mogelijk is. Je krijgt altijd bericht.
Het ligt aan je product op welke wijze je kan betalen
Dit zie je in Mijn Aegon of MijnHypotheek. Ook een wijziging in betalen geef je hier door. Hier zie je ook precies welke betaalwijze voor jouw product mogelijk is.
- Heb je een levensverzekering? Dan kun je naast automatische incasso en betalen via betaallink ook kiezen voor een periodieke overboeking.
- Heb je een hypotheek? De afschrijving van je hypotheekrente- en aflossing gaat altijd via automatische incasso.
Je incasso vindt altijd plaats in de periode tussen de laatste werkdag van de huidige maand en de eerst werkdag van de nieuwe maand. Is de incasso niet gelukt? Dan ontvang je van ons een brief. Hierin geven we aan dat we het nog een keer proberen te incasseren of vragen we je het bedrag zelf naar ons over te maken.
Via Mijn Aegon of MijnHypotheek kun je een openstaande rekening direct via iDeal betalen
Goed om te weten: een stornering wordt door de bank aan ons doorgegeven en is daardoor twee tot drie werkdagen na stornering pas zichtbaar in je persoonlijke omgeving.
Wij sturen je altijd een herinnering
Deze ontvang je óók als je inmiddels al betaald hebt.
Je allereerste incasso kan 2 werkdagen langer duren
Een eerste automatische incasso komt in een wachtrij bij de bank. Hierdoor kan de daadwerkelijke afschrijving eenmalig tot 2 werkdagen later plaats vinden.
Heb of verwacht je problemen met het betalen van je hypotheeklasten?
Samen kunnen we zoeken naar een oplossing. Meer informatie en onze contactgegevens vind je op onze pagina: Hypotheekachterstand: wat kan je doen?