Aanpak aflossingsvrije hypotheken

Zorgeloos wonen: dat vinden wij belangrijk. De betaalbaarheid van een hypotheek is daar een groot onderdeel van. Vooral voor klanten met een aflossingsvrije hypotheek. Deze klanten lopen een hoger risico op toekomstige betaalproblemen. Speciaal voor deze klantdoelgroep hebben we deze overzichtspagina in het leven geroepen. Zo zorgen wij ervoor dat u alle informatie, nieuwsberichten en updates over onze aanpak van aflossingsvrije hypotheken op één plek heeft. Handig én makkelijk.

Image
Oudere man in de tuin

Wat bedoelen wij met een aflossingsvrije hypotheek?

Onder aflossingsvrije hypotheken vallen alle leningdelen die niet volledig zijn afgelost op de einddatum. Naast zuivere aflossingsvrije leningdelen vallen bijvoorbeeld ook leven, levensloop en beleggingshypotheek leningdelen onder de definitie.  

Wat doen wij met aflossingsvrije hypotheken?

Wij nodigen klanten met een aflossingsvrije hypotheek periodiek uit om de online Aegon Hypotheekscan te doen. Door de scan krijgen klanten inzicht in de toekomstige betaalbaarheid. Klanten met een hoog of zeer hoog risicoprofiel bellen we jaarlijks om de scan gezamenlijk in te vullen. Klanten met een laag of medium risicoprofiel nodigen we iedere vijf jaar uit de scan zelfstandig in te vullen.

Image
Regel het zelf

Hoe werkt de Hypotheekscan?

Wilt u weten hoe de Hypotheekscan werkt? Bekijk de stap-voor-stap PDF.

Goed om te weten: de klant kan in 8 stappen zelfstandig door de Hypotheekscan. Aan het einde weten ze of ze hun hypotheek kunnen herfinancieren op de einddatum, op de pensioendatum of als de hypotheekrenteaftrek stopt.

Wat kunt u doen?

  1. Check in AIP of uw klant de Aegon Hypotheekscan heeft ingevuld. In het klantdossier ziet u direct of de klant de scan heeft ingevuld en wat het resultaat is. En bij documenten kunt u de inhoud van de slotbrief lezen. U heeft alles bij de hand om in actie te komen en de klant te helpen als dat nodig is.

    Goed om te weten: de klant kiest zelf of de ingevulde woningwaarde en inkomensgegevens voor u zichtbaar zijn.
     
  2. Heeft uw klant de Hypotheekscan niet ingevuld? Dan kunt u uw klant naar de Aegon Hypotheekscan verwijzen.

    Voor alle klanten met een aflossingsvrije hypotheek is de uitslag van de scan een uitgelezen contactmoment. Maak hier gebruik van!
Image
Hypotheekadviseur

Wilt u uw klanten pro-actief benaderen?

Maak dan gebruik van de Advieskansen op AIP. Op AIP vindt u onder Portefeuille-inzicht een tabblad met alle contracten waarvan een groot deel van de restschuld nog aflossingsvrij is. Denk vooruit en benader deze klanten om de eventuele risico’s en mogelijkheden met ze te bespreken.

Aan de slag met Advieskansen
Image
Over ons - ons verhaal

Campagne-overzicht

  • Vanaf 28 april 2022 bellen wij sommige klanten over hun aflossingsvrije hypotheek, april 2022.
  • We nodigen dagelijks de klanten uit die in aanmerking komen voor de Hypotheekscan, augustus 2021.
  • Benadering van 160.000 hoog, medium en laag risicoklanten mei en juni 2021.
  • 110.000 van deze klanten kregen eerder een brief waarin de hypotheekscan werd gepresenteerd, december 2020.
  • (Zeer) hoog risicoklanten zijn persoonlijk benaderd, november 2020.
  • Introductie Aegon Hypotheekscan, juli 2020.
  • Eerst benadering van de zeer hoog risicoklanten, januari 2019.
  • Introductie landelijk platform Aflossingsblij, oktober 2018.

Downloads

Nieuws

Mist u nog iets?

Mist u iets, of heeft u vragen? Chat dan met één van onze medewerkers. U kunt natuurlijk ook contact opnemen met uw accountmanager. U vindt de contactgegevens van uw accountmanager op het Aegon Intermediair Portaal.

Aflossingsblij op Aegon.nl