Extra aflossen op de hypotheek
Heeft de klant een financiële meevaller gekregen of wil hij zijn lening gewoon versneld aflossen? Dan kan hij extra aflossen op de hypotheek. Wanneer kan de klant aflossen zonder kosten? En hoe zit het dan precies me de vergoedingsvrije ruimte en vrijgestelde situaties?
Wanneer kan een klant extra aflossen zonder kosten?
Een klant mag jaarlijks een deel van de lening kosteloos aflossen. Dit noemen we de vergoedingsvrije ruimte. De vergoedingsvrije ruimte is 10% van de oorspronkelijke hoofdsom per leningdeel. ls (een deel van) de vergoedingsvrije ruimte in een kalenderjaar niet gebruikt, dan vervalt dat (deel) op 31 december van dat jaar.
Naast de vergoedingsvrije ruimte betaalt de klant ook in zogenaamde ‘vrijgestelde situaties’ géén kosten voor een extra aflossing. De meest voorkomende situaties zijn:
- Bij een aflossing op de einddatum van de rentevaste periode van het leningdeel;
- Bij een aflossing op een leningdeel met een lagere rente dan de marktrente;
- Bij een aflossing op een leningdeel met variabele rente;
- Als de klant aflost met de verkoopopbrengst van zijn huidige woning.
Goed om te weten: als de klant extra aflost op een aflossingsvrij leningdeel, mag de klant gebruik maken van de opgetelde (nog niet gebruikte) vergoedingsvrije ruimte van alle actieve leningdelen samen (binnen dezelfde hypotheek).
Wanneer betaalt de klant wel aflossingskosten?
Wil de klant meer aflossen dan de vergoedingsvrije ruimte en valt de aflossing niet in een vrijgestelde situatie? Dan brengen we aflossingskosten in rekening. Deze kunt u op AIP bekijken. Hoe we de kosten precies berekenen laten we zien in de betaalinstructie die we toesturen. De vergelijkingsrente baseren we op de actuele rente, de hypotheekvorm, de tariefklasse, en de restant rentevaste periode.
Kleine lettertjes
Wordt de hypotheek binnen 12 maanden na wijziging van de hypotheekvorm afgelost? Dan berekenen we de aflossingskosten alsof de oude hypotheekvorm nog geldt.
Een extra aflossing mag niet voortkomen uit een verhoging van de bestaande lening of een nieuwe lening bij Aegon.
Is er sprake van een vrijgestelde situatie? Dan heeft dit geen invloed op de hoogte van zijn vergoedingsvrije ruimte.
Direct een extra aflossing regelen
Dat kan gemakkelijk via Mijn Aegon of via AIP. Via Mijn Aegon kan de klant in de meeste gevallen direct via iDeal betalen. Via AIP sturen we een betaalinstructie toe. En wist u dat de functionaliteit ‘Extra aflossen’ in het ‘Zelf regelen’ menu van de betreffende hypotheek nog meer handige opties heeft? Zo kunt u:
- De vergoedingsvrijeruimte bekijken per contract of leningdeel (afhankelijk van de voorwaarden)
- De nieuwe maandlast én besparing berekenen per leningdeel
- Kiezen voor inkorten van de looptijd of lagere maandlast
- Aangeven dat aflossing uit overwaarde komt
Vragen?
Informatie over extra aflossen en antwoord op algemene vragen vindt u in onze BeleidBuddy. Heeft u dossier-inhoudelijke vragen? Chat eenvoudig met een medewerker.
Veelgestelde vragen
Houd rekening met onze deadlines
Om te bepalen in welk fiscaal jaar de aflossing valt kijken wij naar de datum waarop wij het geld op onze rekening zien binnenkomen. Is het geld vóór 31 december zichtbaar op onze rekening? Dan valt de extra aflossing in 2024.
Regel op tijd een betaalinstructie
We willen het verzoek vóór 13 december 17:00 uur ontvangen. Alleen dan kunnen wij garanderen dat de betaalinstructie er op tijd is, zodat de klant ervoor kan zorgen dat het geld uiterlijk op 31 december op onze rekening staat. Vraagt u de aflossing na 13 december 17:00 uur aan? Dan doen wij natuurlijk nog steeds ons best om vóór het einde van het jaar te verwerken. Maar door de grote drukte aan het einde van het jaar kunnen wij alleen niet garanderen dat de betaalinstructie er op tijd is.
De extra aflossing ziet de klant terug in het maandbedrag
Overgemaakte bedragen tot en met 13 december ziet de klant al terug in het maandbedrag van 1 januari. Heeft de klant het geld overgemaakt ná 13 december 17:00 uur? Dan kunnen wij niet garanderen dat we deze dit jaar nog verwerken. In dat geval wordt het maandelijkse bedrag pas op 1 februari 2025 aangepast. De aflossing geldt wel voor het jaar 2024 als die extra aflossing uiterlijk 31 december 2024 op onze bankrekening is bijgeschreven.
Is er sprake van verkoop of oversluiten?
Dan vraagt de notaris drie weken van tevoren een aflosnota bij ons op.
Wil de klant aflossen uit eigen middelen?
Dan hoeft dit niet persé via de notaris. De klant kan via Mijn Aegon zelf een aflosnota opvragen. U kunt ook een (proforma) aflosnota opvragen via AIP. Dit doet u via: Mutatie aanvragen/stukken toesturen. Wij zetten de aflosnota voor u in AIP. We zetten deze ook altijd voor klant in Mijn Aegon.
Is er een gekoppeld product?
Laat ons even weten wat er met de verpande polis of spaarrekening moet gebeuren.
We hanteren bij het maken van de aflosnota de rente van het actuele rentebericht
Voor het berekenen van eventuele aflossingskosten voor oversluiten of aflossen uit eigen middelen hanteren we het rentebericht dat geldt 5 werkdagen voor passeren.
Bijvoorbeeld als de klant een extra aflossing doet op zijn hypotheek, een extra storting doet in een levensverzekering, omzet naar marktrente en/of een betalingsachterstand of restschuld voldoet. Alle informatie hierover vindt u terug op de pagina: Ken uw klant: Customer Due Diligence bij Hypotheken
Het moet te herleiden zijn hoe de klant aan het geld komt
Zo kan dit bijvoorbeeld komen uit spaargeld, een schenking, een lening, een (polis)uitkering of een erfenis. Het aantonen van de herkomst doet de klant gemakkelijk via Mijn Aegon: 'Toelichten herkomst geld'. Tijdens het invullen wordt duidelijk welke documenten wij precies nodig hebben. Dit verschilt namelijk per situatie.
Goed om te weten: we vragen alleen om extra informatie als dat écht nodig is. Als we die informatie hebben, gaan we daar heel zorgvuldig mee om. Wilt u weten hoe we dit doen? Lees dan onze privacyverklaring.