Alles over een nieuwe hypotheek aanvragen
U heeft een adviesgesprek gehad met uw klant en dient een hypotheekaanvraag in bij ons. Om de klant duidelijkheid te geven, wilt u graag zo snel mogelijk een bindend aanbod ontvangen. Hoe dit acceptatieproces verloopt ziet u hieronder. Verder geven wij tips en uitleg voor een vlotte aanvraag.
Het aanvraagproces starten
1. De hypotheekaanvraag indienen
U dient de aanvraag in via uw adviespakket. Vergeet hierbij niet de informatie over de huidige woning in te vullen. U ontvangt daarna de ontvangstbevestiging.
2. Kan het renteaanbod door ons automatisch worden uitgebracht?
Ja? - U ontvangt binnen enkele uren het renteaanbod. Verder naar stap 4.
Nee? - U ontvangt binnen enkele uren het aanvraagnummer.
3. Is er sprake van een explaindoelgroep?
Ja? - Dan hebben wij meer informatie nodig, hier leest u meer over op onze Maatwerk & Explain pagina. Upload de extra informatie via het Aegon Intermediair Portaal (AIP). Zodra wij de informatie hebben ontvangen, nemen wij uw aanvraag in behandeling.
Nee? - Aegon neemt uw aanvraag in behandeling en maakt, als alles in orde is, een renteaanbod op.
Goed om te weten: Bij het uitbrengen van het renteaanbod worden de vooraf ingevulde klantbeeldformulieren separaat meegestuurd. Naast de klantbeeldformulieren, moet ook het voorbehoud, bewijs tenaamstelling en IBAN worden aangeleverd. Als er meer dan 25.000 euro aan eigen middelen wordt ingebracht t.b.v. de hypotheek dan moet er ook een bewijs herkomst vermogen worden aangeleverd. Lees meer over dit proces.
Check onze verwerkingstijden
Wilt u weten wanneer uw aanvraag of het complete dossier behandeld wordt? Op deze pagina vindt u onze actuele verwerkingstijden.
Direct een geautomatiseerd renteaanbod ontvangen?
Dat kan als de aanvraag minimaal voldoet aan deze voorwaarden:
- Het gaat om een aankoop van een woning, oversluiting of kwaliteitsverbetering zonder een overbruggingskrediet.
- Het betreft een annuitaire, lineaire of aflossingsvrije lening.
- De lening valt volledig in box 1 en is maximaal € 500.000,-.
- Er zijn maximaal 2 aanvragers met inkomen uit alleen loon. Deze zijn geen DGA en de proeftijd is verstreken.
- Aanvragers hebben de Nederlandse nationaliteit, een Nederlandse werkgever en zijn alleen in Nederland belastingplichtig.
- Het pand wordt gebruikt als hoofdverblijf, voor eigen bewoning en er is geen sprake van particuliere erfpacht.
Verder met de hypotheekaanvraag
4. Is het renteaanbod akkoord?
Ja? - Stuur het ondertekende renteaanbod retour via uw eigen adviespakket. In het renteaanbod staan alle documenten die aangeleverd moeten worden.
Nee? - Sommige kleine wijzigingen mag u zelf doen. Welke dit zijn leest u in de blauwe blokken onder stap 5.
5. Moet er een bankgarantie gesteld worden?
Ja? - Stuur de getekende contragarantie samen met het ondertekende renteaanbod in één document naar ons terug. De bankgarantie wordt gesteld als het complete dossier voorlopig akkoord bevonden is.
Nee? - Verder naar stap 6.
Welke kleine wijzigingen mag u handmatig in het renteaanbod aanpassen?
- Gegevens aanvrager, initialen, achternaam, geboortedatum, huidige woonadres;
- Huisnummer aan te kopen woning;
- Bouwnummer/projectnaam, mits het onderpand niet is gewijzigd;
- Rentevaste periode.
Goed om te weten: deze wijzigingen moeten door de klant geparafeerd worden.
Deze wijzigingsverzoeken dient u in via AIP of HDN
- Wijziging leenvorm;
- Leningdeel toevoegen (ook overbrugging);
- Van NHG naar niet-NHG of vice versa;
- Van onderhands naar niet onderhands of vice versa;
- Wijziging van ‘passeerrente = offerterente’ naar een andere vorm of vice versa;
- Het verhogen of verlagen van de lening of een leningdeel.
Goed om te weten: alle wijzigingen worden verwerkt in het bindend aanbod.
Dossier compleet maken en opstellen van het bindend aanbod
6. Is alle informatie akkoord?
Ja? - Wij sturen u het bindend aanbod en informeren gelijktijdig de notaris. Stuur het bindend aanbod, na akkoord van de klant, ondertekend naar ons retour. Wij maken de gelden één werkdag voor passeren over naar de notaris nadat wij het getekende bindend aanbod hebben verwerkt en de afrekening van de notaris hebben ontvangen.
Nee? - U ontvangt een e-mail en een HDN-bericht met een opsomming van de informatie die u opnieuw of aanvullend moet aanleveren via het Aegon Intermediair Portaal of HDN. Is het dossier weer compleet? Dan zorgt de acceptant ervoor dat uw dossier binnen 48 uur verder behandeld wordt. Herhaal deze stap tot alle informatie akkoord is.
Ons acceptatiebeleid
In onze hypotheekgids vindt u alle acceptatiecriteria die wij hanteren bij het beoordelen van hypotheekaanvragen. Voor hypotheken die verstrekt worden met Nationale Hypotheek Garantie (NHG), gelden minimaal de Voorwaarden en Normen van NHG. Wij hebben de Voorwaarden en Normen van NHG zorgvuldig beoordeeld en daar waar wij een mogelijkheid van NHG niet aanbieden of op onderdelen strenger beoordelen dan NHG, is dat in de Hypotheekgids beschreven bij het betreffende onderwerp.
Downloads
Vragen?
Informatie over ons acceptatieproces en antwoord op algemene vragen vindt u in onze BeleidBuddy. Heeft u dossier-inhoudelijke vragen? Chat eenvoudig met een medewerker.
Veelgestelde vragen
Aanvragers met een al lopende Aegon bankspaarrekening, Aegon spaarhypotheekverzekering, Aegon Levensloop hypotheekverzekering of een Aegon beleggingsverzekering kunnen deze koppelen aan een lening(deel) binnen een nieuwe Aegon hypotheek.
Een bestaande klant kan niet omzetten van het ene naar het andere hypotheekproduct met gekoppeld product.
Goed om te weten: een lopende Aegon beleggingsrekening kan niet omgezet worden en ook na verhuizing niet opnieuw gekoppeld worden aan een Aegon hypotheek. Wij bieden geen beleggingshypotheek meer aan.
- Nieuwbouw bestaat uit:
- Projectbouw
Meerdere huizen gelijktijdig gebouw en opgeleverd. Er is sprake van koop-/aannemingsovereenkomst waarin een planregistratienummer staat dat is afgegeven door een instelling aan wie de Stichting GarantieWoning haar keurmerk heeft verleend. Dit blijkt uit het planregistratienummer in de koop-/aanneemovereenkomst. - Vrije sector bouw
De grond wordt via een losse koopovereenkomst verkregen of is al in eigendom. Er wordt een aannemingsovereenkomst via een zelf gekozen aannemer gesloten. De aannemer moet een zelfstandig rechtspersoon zijn met een inschrijving in de KvK en een eigen BTW-nummer. Er is sprake van een koop-/aanneemovereenkomst waarin een planregistratienummer is afgegeven dat door een instelling aan wie de Stichting GarantieWoning haar keurmerk heeft verleend.
- Projectbouw
- Bouwen in eigen beheer
De kosten voor de bouw van de woning worden vastgesteld volgens een gespecificeerde bouwbegroting* van een onafhankelijk bouwkundig bedrijf. Dit bedrijf stelt ook een beschrijving op van de te bouwen woning. De bouw wordt gerealiseerd door verschillende (onder)aannemers (metselaar, elektricien, architect, etc) waarmee de klant afzonderlijke aanneemovereenkomsten afsluit. - Zelfbouw (niet acceptabel)
Er is sprake van zelfbouw als er zonder de tussenkomst van een aannemer, via eigen werk van de aanvragers, wordt gebouwd. De grond is via een losse koopovereenkomst wordt verkregen of al in eigendom.
*Bouwbegroting
Een taxatie van de woning is altijd verplicht, met als enige uitzondering nieuwbouw. Wij accepteren 2 soorten taxaties om de woningwaarde aan te tonen:
- Gevalideerd taxatierapport;
- Calcasa Desktop Taxatie.
Voorwaarden gevalideerd taxatierapport
De waardepeildatum van een gevalideerd taxatierapport mag op datum bindend aanbod niet ouder is dan 6 maanden. Het rapport moet uitgebracht zijn door tussenkomt van een door de Stichting Nederlands Register Vastgoed Taxateurs (NRVT) gecertificeerd validatie-instituut. Als de marktwaarde voor verbouwing van de woning al voldoende is voor het verstrekken van de lening, dan is het niet nodig de verbouwingskosten te specificeren in een taxatierapport.
Voorwaarden Calcasa Desktop Taxatie
Er kan gebruik gemaakt worden van een Calcasa Desktop Taxatie als:
- De totale lening (inclusief de aangevraagde lening) lager is dan 90% van de marktwaarde én er sprake is van:
- aankoop van een bestaande woning; of
- oversluiting van de bestaande lening(en) voor de eigen woning; of
- afsluiten van een overbruggingskrediet; of
- verhogen van een bestaande Aegon Hypotheek; of
- wijzigen van een bestaande Aegon Hypotheek.
- Het bedrag van de aangevraagde lening (exclusief overbrugging) is niet meer dan € 950.000,-.
- De minimale betrouwbaarheidsscore van de Calcasa Desktop Taxatie is 5.
- De Calcasa Desktop Taxatie moet voor een financiering bij Aegon zijn opgesteld.
- aankoop van een nieuwbouwwoning;
- aanvragen waarbij een marktwaarde na verbouw nodig is;
- afkoop erfpachtcanon;
- als uit de Calcasa blijkt dat er sprake is van een hoog risico op funderingsschade en/of er is een (indicatief) bedrag voor herstel mogelijke funderingsschade opgenomen;
- in alle gevallen van een verkoop met een (dreigend) verlies waarbij de opbrengst van de woning onvoldoende is om daaruit de vorderingen uit hoofde van de lening te voldoen.
Wij behouden ons bij een hypotheekaanvraag het recht om een gevalideerd taxatierapport op te vragen
Onder NHG normen is het daarnaast verplicht om nog een BKR te doen op het moment van bindend aanbod (of binnen 3 dagen).
Wij vragen een buitenlandse krediettoetsing aan in België, Duitsland, Italië en Oostenrijk zodra het dossier compleet is
Heeft uw klant een van deze nationaliteiten, of is hij momenteel woonachtig in één van deze landen? Dan vragen we ook daar een toets aan. De informatie is meestal na 1 dag teruggekoppeld. De Italiaanse toets duurt vaak langer.
De volgende kredietsoorten zijn voor ons niet acceptabel:
- Hypothecair krediet eigen woning met achterstand en/of bijzonderheden (HY)
- Schuldregeling (SR)
- Saneringskrediet (SK)
- Schuldhulp (SH)
- Overige financiële verplichtingen (RO)
- Zakelijke overige financiële verplichtingen (ZO
Achterstandscoderingen in het BKR
- A of A1: niet toegestaan, tenzij sprake is van een herstelcode (H) of de lening is afgelost. Of als de desbetreffende geldgever verklaart dat de achterstanden zijn ingelopen of de lening is afgelost. Een achterstandscodering op een RN of RH is niet toegestaan, ook niet onder de hiervoor genoemde voorwaarden. Dit geldt overigens ook voor een HY (zie ook hierboven bij kredietsoorten die Aegon sowieso niet accepteert);
- 2: niet toegestaan;
- 3: niet toegestaan, tenzij sprake is van een RN-3 registratie. Hierbij geldt dat de registratie een praktisch laatste aflosdatum (PLA) in het BKR moet hebben en de registratiedatum van de bijzonderheidscode 3 en de PLA gelijk zijn. Daarnaast moet uit een schriftelijke verklaring van NHG blijken dat de bijzonderheidscode is ontstaan doordat sprake is van een afboeking tegen finale kwijting door NHG;
- 4: niet toegestaan;
- 5: niet toegestaan.
Goed om te weten: Achterstandscoderingen blijven tot 5 jaar na herstelmelding zichtbaar bij het BKR. Een achterstand registratie op een hypothecair krediet (HY) of krediet overige onroerende zaken (HO) accepteren wij nooit, ook niet als deze aan één van bovenstaande voorwaarden voldoet! Wij accepteren de aanvraag ook niet wanneer uit de werkgeversverklaring blijkt dat er sprake is van loonbeslag.
Is de actuele rente verlaagd? Dan kan een nieuw renteaanbod worden uitgebracht op de lagere rente. Als de rente verhoogd is kunnen we één keer op basis van het rentetarief van het eerdere renteaanbod een nieuw renteaanbod uitbrengen voor hetzelfde onderpand. De totale hoofdsom mag daarbij niet meer dan €50.000,- toenemen ten opzichte van het eerder uitgebrachte renteaanbod. Het opnieuw uitbrengen van een renteaanbod kan alleen als de getekende akkoordverklaring niet door ons is ontvangen.
Hebben wij het renteaanbod al getekend retour ontvangen?
Dan staat vast welk rentebericht toegepast wordt en kunt u deze niet meer wijzigen. Switchen van ‘Passeerrente is offerterente’ naar ‘Passeerrente is de laagste van offerterente of de rente op passeerdatum’ (of vice versa) is ook niet meer mogelijk als het renteaanbod is geaccepteerd.
Ga naar 'Hypotheken in aanvraag' op de Hypothekenstartpagina. U ziet nu alle lopende aanvragen van uw kantoor. Op dossierniveau ziet u onder anderen wanneer het dossier wordt beoordeeld en of we misschien op een actie van u wachten. Goed om te weten: om klantgegevens in te kunnen zien logt u eerst in.
Ook het aanvragen van een wijziging doet u gemakkelijk zelf
Hulp nodig? We hebben een handleiding voor u gemaakt met alle functionaliteiten van ons Portaal. Deze kunt u downloaden op deze pagina: Handleidingen