De hypotheekrente wijzigen

De klant kan zijn rente gedurende de looptijd aanpassen of aan het einde van zijn rentevaste periode. Wanneer zitten hier omzettingskosten aan vast en hoe hoog zijn deze? Welke voorwaarden spelen er verder nog? Dat leest u op deze pagina.

Image
Stel achter laptop

De rente tussentijds wijzigen

Wil de klant zijn rente tussentijds wijzigen? Dat kan door de hypotheekrente om te zetten naar de marktrente. Omdat de klant voor het einde van de rentevaste periode overstapt naar de actuele rente moet hij soms omzettingskosten betalen.

Opvragen omzettingskosten 

Wij berekenen de omzettingskosten op dezelfde manier als aflossingskosten. Wanneer er wel en geen omzettingskosten van toepassing zijn leest u op de pagina: Extra aflossen op de hypotheek.  

Een indicatie van de omzettingskosten per leningdeel kunt u gemakkelijk zelf berekenen via de functionaliteit ‘Omzetten naar marktrente’ op het Aegon Intermediair Portaal (AIP). Hier kunt u ook gelijk een aanvraag indienen. Wij brengen geen kosten in rekening voor het uitbrengen van een renteaanbod.  

Goed om te weten: de omzettingskosten betalen via een verhoging? Dan vraagt u de verhoging eerst aan. Als deze finaal akkoord is kunnen we pas een aanbod uitbrengen voor een omzetting naar de marktrente.  

Image
Moeder en dochter in de tuin

Voorwaarden voor een omzetting naar de marktrente

  • Er lopen geen wijzigingen op de hypotheek die nog verwerkt moeten worden zoals een verhoging of een extra aflossing. 
  • Er is geen actief bouwdepot of energiedepot met openstaand saldo. 
  • Er is geen sprake van een betalingsachterstand of betalingsregeling op de hypotheek. 
  • De klant kan de omzettingskosten in één keer betalen.  

Variabele rente vastzetten 

Heeft de klant een variabele hypotheekrente en wil hij deze vastzetten? Het omzetten naar een vaste hypotheekrente kan op elk gewenst moment en is kosteloos. Een verzoek doet de klant zelf via Mijn Aegon of doet u voor de klant via AIP. Om een verzoek in te dienen gaat u naar 'Aanvragen variabele rente omzetten naar een vaste rente'.   

Als wij de aanvraag hebben ontvangen sturen we u binnen 10 werkdagen een renteaanbod toe. De datum waarop wij uw verzoek ontvangen is leidend voor de rente die wij aanbieden. Het voorstel is twee weken geldig.  

De rente wijzigen aan het einde van de rentevaste periode 

Wij sturen de klant uiterlijk drie maanden van tevoren een renteherzieningvoorstel. Deze ontvangt u natuurlijk ook via AIP. Alles over dit proces leest u op onze pagina renteherziening.

Een lagere tariefklasse

In sommige gevallen heeft de klant recht op een lagere rente omdat zijn hypotheek in een lagere tariefklasse valt na extra of maandelijkse aflossing(en). Hiervoor hoeft de klant niks te doen. Wij checken de tariefklasse elke maand op basis van de woningwaarde die bij ons bekend is. Valt de klant in een lager tarief? Dan passen wij dit voor de klant aan.

Heeft de klant een (Bank)Spaarhypotheek of een Levensloop hypotheek? Dan is het niet altijd voordelig om een lagere hypotheekrente te betalen. De premie of inleg van de gekoppelde polis/rekening gaat hierdoor namelijk omhoog. In dit geval sturen wij de klant eerst een rentevoorstel. De klant kan dan zelf (in overleg met u) kiezen of hij de rente wel of niet wil verlagen.

Image
Gezin in de tuin

Is de woning in waarde gestegen?

Dit kunt u of de klant aan ons doorgeven met een Calcasa Desktop taxatie of een gevalideerd taxatierapport. U en de klant ontvangen van ons een bevestiging als wij de woningwaarde in onze administratie hebben aangepast. Binnen enkele weken volgt daarna bericht wat dit betekent voor de maandlasten. Wij passen dit alleen aan als hierdoor sprake is van een verlaging van de maandlasten. Deze passen wij niet met terugwerkende kracht aan en gaat in per de eerstvolgende hypotheekbetaling.

Goed om te weten: klanten met NHG of klanten die in de laagste tariefklasse vallen krijgen al de laagst mogelijke rente.  

Vragen? 

Informatie over de hypotheekrente wijzigen en antwoord op algemene vragen vindt u in onze BeleidBuddy. Heeft u dossier-inhoudelijke vragen? Chat eenvoudig met een medewerker.