Renteherziening

Verloopt de rentevaste periode van uw klant over 3 maanden? Dan sturen wij de klant een nieuw renteaanbod in Mijn Aegon. U kunt op het Aegon Intermediair Portaal (AIP) bij 'Advieskansen' zien bij welke klanten de rentevaste periode afloopt. Handig, want wij verwijzen de klant naar u voor advies. U leest op deze pagina hoe de klantreis er verder uitziet en waar u de klant mee kunt helpen. 

Image
Moeder en dochter in de keuken

Voorstel voor renteherziening

Drie maanden voor de einddatum van de rentevaste periode ontvangt de klant een aanbod voor renteherziening in Mijn Aegon. Klanten zonder Mijn Aegon account ontvangen het aanbod per post. In het aanbod staan alle mogelijke rentevaste periodes voor de leningdelen die de einddatum bereiken. Afhankelijk van de hypotheekvorm kan de klant kiezen voor een vaste of variabele rente. 

Hoe komt het renteaanbod tot stand?

Bij het bepalen van de rente hanteren we de volgende uitgangspunten: 

  • Het rentebericht op het moment van versturen van de brief; 
  • De hypotheekvorm van het leningdeel; 
  • De woningwaardeverhouding (LTV) op basis van de waarde van het onderpand zoals bij ons bekend is; 
  • De daarbij horende tariefklasse van het leningdeel. 

Dalrente: altijd de laagste rente

Kiest de klant voor een vaste rente en daalt deze voor de einddatum van de oude rentevaste periode? Dan krijgt de klant de lagere rente. Dit noemen we dalrente. Dalrente is de laagste rente in de periode van het versturen van het aanbod tot de einddatum van de oude rentevaste periode. 

Gekoppelde producten 

Is er sprake van een gekoppeld product zoals een Bankspaarhypotheek, Spaarhypotheek of een Levensloophypotheek met een 100% belegging op de Levensloop Hypotheek Rekening (LHR)? Dan staat in het renteaanbod ook de (indicatie van de) nieuwe premie/inleg per maand (per rentevaste periode) voor de gekoppelde verzekering/rekening. Bij een Levensloophypotheekverzekering die gedeeltelijk belegt op de LHR wordt het garantiebedrag opnieuw berekend.

Klantreis: in 6 stappen naar een nieuwe rente

  • 1
    Aankondigingsmail

    Twaalf maanden voor het einde van de rentevaste periode ontvangt de klant een aankondigingsmail.

  • 2
    Renteaanbod

    Uiterlijk drie maanden voor het einde van de rentevaste periode ontvangt de klant een renteaanbod in Mijn Aegon en een notificatie-e-mail.

  • 3
    Advies

    Wij sturen de klant er op aan zich goed te laten informeren. 

  • 4
    Een keuze maken

    De klant kiest een nieuwe rentevaste periode in Mijn Aegon.

  • 5
    Bevestiging keuze

    Na het maken van een keuze ontvangt de klant een bevestiging.

  • 6
    Bevestiging nieuwe rente

    Na het verstrijken van de renteherzieningsdatum zetten wij de nieuwe rente in ons systeem en sturen we een actueel overzicht van de gewijzigde rentes.

Tip! Laat de klant de voorlopige belastingteruggave aanpassen

Krijgt de klant een maandelijkse belastingteruggave van de hypotheekrenteaftrek? Laat de klant deze voorlopige aanslag dan aanpassen als het rentepercentage verandert. Dit doet de klant gemakkelijk via de site van de belastingdienst.  

Maakt de klant geen keuze?

Dan krijgt hij automatisch dezelfde rentevaste periode als voorheen, met de rente die geldt op het moment dat de nieuwe periode start. De nieuwe rentevaste periode loopt maximaal tot het einde van de looptijd van de hypotheek.

Vragen? 

Informatie over renteherziening en antwoord op algemene vragen vindt u in onze BeleidBuddy. Heeft u dossier-inhoudelijke vragen? Chat eenvoudig met een medewerker.