Maken wij onze klanten ook aflossingsblij?

In dit bericht leest u meer over onze vervolgacties voor klanten met een aflossingsvrije hypotheek. Een deel van deze klanten loopt mogelijk een risico om in de toekomst betaalbaarheidsproblemen te krijgen.  

Alle klanten met een aflossingsvrije hypotheek bieden wij de hypotheekscan aan

Met aflossingsvrije hypotheken worden alle hypotheken bedoeld zonder een volledige gegarandeerde aflossing op de einddatum. Deze klanten hebben aan het einde van de looptijd hun hypotheek niet of slechts gedeeltelijk afgelost. Dat kan een risico zijn voor de klant. Veel van deze klanten hebben nu nog onvoldoende inzicht in de risico's van hun aflossingsvrije hypotheek. Dit terwijl het verstandig is om tijdig maatregelen te treffen zodat de klant de maandlasten kan blijven betalen. Ook als de klant straks met pensioen gaat of als bijvoorbeeld de hypotheekrente niet meer (geheel) aftrekbaar is. 

De aflossingsvrije hypotheken zijn in verschillende groepen ingedeeld  

In de bijlage treft u een overzicht aan van de verschillende klantgroepen. De acties voor de 'rode segmenten A9 + A13 t/m A16' zijn al in gang gezet. U heeft hierover een bericht ontvangen als klanten van uw portefeuille in die groep vallen. Voor de groepen A5 en A10 starten we zo spoedig mogelijk met de verzending van de klantbrieven. Voor de overige segmenten gaan we klein starten. Op die manier kunnen we ervaringen opdoen, inzicht krijgen in de beste methoden om de klanten de online hypotheekscan te laten doorlopen en uitvinden welke vragen dit oplevert bij klanten.  

Onze aanpak verschilt per klantgroep en is afhankelijk van het potentiële risico  

We hebben de aanpak voor u én voor onze gezamenlijke klanten zo gemakkelijk mogelijk gemaakt.  

  1. Klantbrieven vanuit Aegon: de klanten ontvangen een notificatiemail en/of brief van ons. De klantbrief vindt u terug in het klantdossier via AIP. Zoals gebruikelijk staan ook uw contactgegevens hierin.  
  2. Gevraagde actie aan de klant: vul de online hypotheekscan in.  
  3. Vervolgactie: de actie die erop volgt is afhankelijk van het risicosegment
  • a. Zeer hoog risicosegment: Een gespecialiseerd bureau belt namens Aegon met de klanten uit deze groep. In dit telefonische informatiegesprek wordt de hypotheekscan gezamenlijk doorlopen en worden oplossingsmogelijkheden besproken. Heeft de klant behoefte aan advies? Dan verwijzen wij door naar u als beherend adviseur.  
  • b. Overige risicocategorieën: De klanten die de hypotheekscan niet hebben ingevuld, ontvangen een remindermail, er is geen telefonische vervolgactie nodig. Heeft de klant wel behoefte aan meer informatie of advies? Dan kan de klant meer lezen op onze website of contact met u opnemen. 

Heeft u vragen? 

Neem gerust contact op met uw accountmanager.