Veranderingen in je woonsituatie?

Heb je afgelopen jaar je huis verbouwd of verduurzaamd? Of ben je verhuisd? Dan heeft dat invloed op je financiën. En dat is vaker in je voordeel dan je denkt. Zo kan je bij je belastingaangifte bepaalde kostenposten aftrekken van je inkomen, zodat je minder belasting hoeft te betalen. Denk aan kosten die je gemaakt hebt voor hypotheekadvies of een lening die je hebt afgesloten voor het verduurzamen van je huis. Lees hier meer over op deze pagina

1. Heb je een hypotheek overgesloten? Dan zijn bepaalde kosten aftrekbaar

Heb je het afgelopen jaar je hypotheek overgesloten? Dan mag je de kosten hiervan aftrekken van de belasting. Op de website van de Belastingdienst kun je daar alles over lezen. Het gaat om de volgende kosten:

  • advies- en bemiddelingskosten voor je hypotheekadviseur
  • bereidstellingsprovisie (het geld dat je betaalt aan de bank of een verzekeraar om de aangeboden rente in de offerte te verlengen)
  • notariskosten voor de hypotheekakte
  • kadastrale rechten voor de hypotheekakte
  • taxatiekosten voor het krijgen van de lening
  • kosten voor de aanvraag van de Nationale Hypotheek Garantie
  • boeterente

Goed om te weten: Heb je deze kosten laten meenemen in je nieuwe hypotheek? Dan hoort dat deel van de lening in box 3. De rente en kosten van dit deel van de schuld zijn niet aftrekbaar.

2. Ga slim om met dubbele woonlasten

Ben je in het belastingjaar verhuisd en was je oude woning nog niet verkocht? Dan mag je de hypotheekrente van je oude woning aftrekken tot maximaal 3 kalenderjaren na de verhuizing. Verhuur je de oude woning? Dan is de rente tijdens de hele verhuurperiode niet aftrekbaar. Geef de verhuurde woning op bij je bezittingen in box 3. De hypotheek kun je dan opgeven bij je schulden in box 3. Meer weten? Hier lees je hoe de Belastingdienst omgaat met dubbele woonlasten.

3. Wist je dat de rente van een restschuld aftrekbaar is?

Heb je vóór 1 januari 2018 je huis verkocht voor een prijs die lager was dan het openstaande hypotheekbedrag? Dan heb je een restschuld. Als je het huis na 28 oktober 2012 maar vóór 1 januari 2018 hebt verkocht, mag je de betaalde rente aftrekken tot maximaal 15 jaar na de verkoopdatum.

4. Uit elkaar? Hou dan rekening met de fiscale gevolgen voor de eigen woning

Heb je een gezamenlijke woning en ga jullie uit elkaar? Dan heeft dat gevolgen voor je belastingaangifte. Er kunnen zich drie situaties voordoen:

  • Je verlaat allebei de woning
    Je hebt allebei, voor je eigen aandeel in de woning en de eigenwoningschuld, tot maximaal 2 jaar recht op renteaftrek. De eigenwoningschuld is de schuld die je bent aangegaan bij de aankoop of verbouwing van de eigen woning.
     
  • Je koopt na het verlaten van de woning een andere eigen woning 
    Je kunt maximaal 2 jaar lang voor beide woningen de hypotheekrente aftrekken. Hoeveel precies? Dat ligt eraan hoe groot je aandeel was in het huis en de eigenwoningschuld.
     
  • Je blijft in de woning wonen
    Je persoonlijke situatie bepaalt of je de hypotheekrente kunt aftrekken. Misschien moet je de hypotheekrente die je (ex-)partner nog betaalt, opgeven als ontvangen partneralimentatie.

De aangifte over het jaar waarin je uit elkaar bent gegaan, vraagt om speciale aandacht. En niet alleen wanneer je samen eigenaar was van een woning. Het is verstandig om deze aangifte met een belastingadviseur in te vullen.

5. Update je verzekering als je je huis hebt verbouwd

Na de verbouwing kan je huis meer waard zijn geworden. Bijvoorbeeld doordat de badkamer is vernieuwd of je huis groter is geworden door een aanbouw. Dat kan invloed hebben op je lopende verzekeringen, zoals een woonverzekering. 

Heb je het afgelopen jaar je hypotheek overgesloten? Dan mag je de kosten hiervan aftrekken van de belasting. Op de website van de Belastingdienst kun je daar alles over lezen. Het gaat om de volgende kosten:

  • advies- en bemiddelingskosten voor je hypotheekadviseur
  • bereidstellingsprovisie (het geld dat je betaalt aan de bank of een verzekeraar om de aangeboden rente in de offerte te verlengen)
  • notariskosten voor de hypotheekakte
  • kadastrale rechten voor de hypotheekakte
  • taxatiekosten voor het krijgen van de lening
  • kosten voor de aanvraag van de Nationale Hypotheek Garantie
  • boeterente

Goed om te weten: Heb je deze kosten laten meenemen in je nieuwe hypotheek? Dan hoort dat deel van de lening in box 3. De rente en kosten van dit deel van de schuld zijn niet aftrekbaar.

Ben je in het belastingjaar verhuisd en was je oude woning nog niet verkocht? Dan mag je de hypotheekrente van je oude woning aftrekken tot maximaal 3 kalenderjaren na de verhuizing. Verhuur je de oude woning? Dan is de rente tijdens de hele verhuurperiode niet aftrekbaar. Geef de verhuurde woning op bij je bezittingen in box 3. De hypotheek kun je dan opgeven bij je schulden in box 3. Meer weten? Hier lees je hoe de Belastingdienst omgaat met dubbele woonlasten.

Heb je vóór 1 januari 2018 je huis verkocht voor een prijs die lager was dan het openstaande hypotheekbedrag? Dan heb je een restschuld. Als je het huis na 28 oktober 2012 maar vóór 1 januari 2018 hebt verkocht, mag je de betaalde rente aftrekken tot maximaal 15 jaar na de verkoopdatum.

Heb je een gezamenlijke woning en ga jullie uit elkaar? Dan heeft dat gevolgen voor je belastingaangifte. Er kunnen zich drie situaties voordoen:

  • Je verlaat allebei de woning
    Je hebt allebei, voor je eigen aandeel in de woning en de eigenwoningschuld, tot maximaal 2 jaar recht op renteaftrek. De eigenwoningschuld is de schuld die je bent aangegaan bij de aankoop of verbouwing van de eigen woning.
     
  • Je koopt na het verlaten van de woning een andere eigen woning 
    Je kunt maximaal 2 jaar lang voor beide woningen de hypotheekrente aftrekken. Hoeveel precies? Dat ligt eraan hoe groot je aandeel was in het huis en de eigenwoningschuld.
     
  • Je blijft in de woning wonen
    Je persoonlijke situatie bepaalt of je de hypotheekrente kunt aftrekken. Misschien moet je de hypotheekrente die je (ex-)partner nog betaalt, opgeven als ontvangen partneralimentatie.

De aangifte over het jaar waarin je uit elkaar bent gegaan, vraagt om speciale aandacht. En niet alleen wanneer je samen eigenaar was van een woning. Het is verstandig om deze aangifte met een belastingadviseur in te vullen.

Na de verbouwing kan je huis meer waard zijn geworden. Bijvoorbeeld doordat de badkamer is vernieuwd of je huis groter is geworden door een aanbouw. Dat kan invloed hebben op je lopende verzekeringen, zoals een woonverzekering. 

Update je Aegon-producten 

Meer belastingtips

Usabilla Feedback