Veelvoorkomende problemen en klachten over online aankopen

Image
Veelvoorkomende problemen en klachten over online aankopen

Koop je wel eens kleding, meubels of elektronische apparaten via het internet? Wat doe je als je een andere hoekbank ontvangt, de supersonische tv niet geleverd wordt of dat leren jack kapot is? Met een rechtsbijstandverzekering kan je altijd juridisch advies inschakelen. Zonder dat de kosten hoog oplopen. In dit artikel zetten we drie veelvoorkomende situaties op een rij. En beantwoorden we de veelgestelde vragen over online aankopen.

1. Ondeugdelijk product

Je doet jouw dochter een laptop cadeau voor haar verjaardag. Deze bestel je ruim op tijd via een webwinkel. Het moment dat je dochter jarig is en het cadeau uitpakt, ziet zij een barst in het scherm. Je zoekt contact met de webwinkel. En ze geven aan dat de retourtermijn al is verstreken. Je bent het hier niet mee eens. De webwinkel heeft de plicht om een deugdelijk product te leveren. Dit is een product dat de eigenschappen bezit die je verwacht na het sluiten van een koopovereenkomst. Wat doe je als het product hier niet aan voldoet? Met de Rechtsbijstandverzekering Flex met basisdekking Consument schakel je zo de hulp van een jurist in. En kom je niet voor verrassingen te staan.

Herroepingsrecht en wettelijke garantie: 4 vragen

Steeds vaker kopen wij producten of diensten online. Meestal gaat dit goed, maar niet altijd. Bijvoorbeeld wanneer gedoe ontstaat over je online aankoop. In zo’n situatie is het fijn om te weten waar je recht op hebt. In deze Q&A beantwoordt jurist C.G. Wolfs de meestgestelde vragen over herroepingsrecht, wettelijke garantie en betrouwbaarheid van een webshop.

2. Verkeerd geleverd product

Je hebt online een boxspring gekocht. De dag dat het bed geleverd wordt, zie je dat de verkeerde stof is gebruikt. Je zoekt contact met de webwinkel en geeft aan dat je niet het juiste product hebt ontvangen. De webwinkel geeft aan dat het wel de juiste stof is. Je bent het hier niet mee eens. De kleur van de stof wijkt sterk af van de afbeeldingen die op de webshop staan. Je wilt de koopovereenkomst ontbinden. Maar de webwinkel reageert niet meer. Hulp van een jurist van ARAG komt dan goed van pas.

3. Product niet leverbaar

Na lang beslissen ben je erover uit; je koopt een designbank. De levertijd is zestien weken. Na weken niks te hebben gehoord vraag jij je toch wel af of de bank ondertussen is verzonden. En wanneer wordt ‘ie geleverd? Als je contact zoekt met de winkel, blijkt de bank niet meer leverbaar. Wat een teleurstelling! Je kan de bank niet uit je hoofd zetten. Dus bestelt de bank opnieuw bij een andere winkel. Daar is de bank wel € 200,- duurder. Je hebt wel eens gehoord over een dekkingskoop, maar weet niet hoe dit precies zit. Gelukkig legt een jurist van ARAG je er alles over uit.

Image
rechtsbijstandverzekering

In deze situaties is een rechtsbijstandverzekering ook handig

Naast deze voorbeelden is een rechtsbijstandverzekering in veel andere situaties ook handig. Denk aan ruzie met de verkoper van je nieuwe supersonische tv. Of bij een conflict met je familie over de erfenis. Hier lees je over 15 situaties waarin een rechtsbijstandverzekering nodig kan zijn.

Dit zijn veelgestelde vragen over online aankopen 

 

Wat is een wettelijke garantie?

Wettelijke garantie betekent dat je recht hebt op een goed product. Dat is als je een product zonder problemen een bepaalde tijd gebruikt. Gaat je product binnen 12 maanden kapot? Het product was waarschijnlijk al niet goed bij de aankoop. Dan is de verkoper verplicht het product te vervangen, repareren of je geld terug te betalen.

Welke regels gelden voor online aankopen binnen de EU?

Alle webshops uit de Europese Unie, Noorwegen en IJsland moeten zich houden aan dezelfde Europese regels. Dit betekent dat je in alle gevallen een bedenktijd hebt van 14 dagen. Als je de bestelling hebt ontvangen, mag je deze dus zonder reden binnen 14 dagen retourneren. Ook is de verkoper verplicht om je via brief of e-mail een bestelbevestiging te sturen. Dit is je bewijs van de bestelling. In de voorwaarden staat hoe wordt omgegaan met klachten of problemen.

Welke regels gelden voor online aankopen buiten de EU?

Een online aankoop buiten de EU brengt meer risico’s met zich mee. Zo geldt het consumentenrecht uit het land waar de verkoper gevestigd is. En moet je rekening houden met douanekosten. Deze kosten worden soms pas zichtbaar als de bezorger voor de deur staat. En je kunt het pakket alleen in ontvangst nemen als je betaalt. Ook betaal je invoerrechten bij aankopen vanaf € 150,-. Hoeveel dit is? Dat hangt af van het type product. Het kan oplopen tot 17% van het aankoopbedrag. En sinds 1 juli 2021 betaal je btw over bestellingen onder € 22,-. Deze btw-kosten berekent een webshop niet altijd vooraf. Let dus goed op of de prijs inclusief of exclusief btw is.

Is een rechtsbijstandverzekering ook handig bij kleine online aankopen?

Ja. Ook al krijg je pas juridische hulp als je zaak over meer dan € 175,- gaat. Je kan wel altijd juridisch advies vragen aan een jurist van ARAG. Heb je een broek ontvangen met kapotte rits? Of is je abonnement verlengd van een streamingdienst zonder dat je dit wist? Een jurist van ARAG legt alles uit over je rechten als consument.

Image
Krijg juridische hulp van ARAG

Rechtsbijstandverzekering: krijg juridische hulp van ARAG

Heb je weleens juridische hulp nodig? Bijvoorbeeld omdat je gedoe hebt over de verbouwing van je huis. Of over het kopen van spullen, zoals je supersonische televisie. Of vanwege een verkeersongeval. In dat geval zit je bij ons goed. Je kiest zelf wat je wel en niet verzekerd. En dus wat je betaalt. Goed om te weten: met onze rechtsbijstandverzekering helpen ervaren juristen van ARAG je om op te komen voor je recht. Snel, betrouwbaar en goed.

Lees meer over de Rechtsbijstandverzekering en dekkingen. Bereken mijn premie
Usabilla Feedback