Antwoord op de meest gestelde vragen
De reden is dat de pensioenen geleidelijk over gaan naar een nieuwe administratie. We doen dit per werkgeverscontract. Is het pensioencontract van jouw (vroegere) werkgever aan de beurt? Dan krijg je de brief 'Nieuwe contactgegevens voor uw pensioen'. Gebruik voor vragen altijd het e-mailadres of telefoonnummer dat op deze brief staat. Bewaar de brief goed.
Het kan zijn dat een deel van je pensioen niet in de brief staat
We voeren de wijziging door per werkgeverscontract. Daarom gaan niet altijd al je pensioen tegelijk over naar de nieuwe administratie. Het kan dus zijn dat je een brief krijgt voor één of enkele pensioennummers. En dat je later dit jaar een brief krijgt dat ook je andere pensioennummers over gaan naar de nieuwe administratie.
Voor je uitkering verandert er niets
Je krijgt je pensioen gewoon uitbetaald zoals je van ons gewend bent. Wat verandert is je pensioennummer, ons contacttelefoonnummer en jouw eigen online omgeving: Voor de pensioennummers uit de brief ga je nu naar www.mijnaegonpensioen.nl. Goed om te weten: In Mijn Aegon kan je ook direct doorklikken naar www.mijnaegonpensioen.nl. Zo hoeft je maar op één plek in te loggen om al je pensioenen van Aegon in te zien.
Dat is op dit moment geen probleem. We hebben uw partnergegevens nodig als u uit elkaar gaat of als u overlijdt.
Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap?
In geval van echtscheiding of overlijden geeft de gemeente uw partnergegevens aan ons door. U hoeft dan niets te doen. Voorwaarde is wel dat uw BSN-nummer bij ons bekend is. Het is belangrijk dat u dat controleert in Mijn Aegon.
Woont u samen?
Ook dan heeft uw partner vaak recht op een uitkering partnerpensioen als u overlijdt. Het is voor ons dan belangrijk om te weten wie uw partner is. Meld uw partner via uw werkgever aan voor de pensioenregeling met:
- Naam en voorletters
- Geboortedatum
- Geslacht
- BSN
- De ingangsdatum van het samenlevingsverband
- Het soort samenlevingsverband (samenwonen met of zonder akte)
U krijgt van elke werkgever een pensioenoverzicht. Soms zelfs meerdere per werkgever, omdat uw werkgever verschillende regelingen heeft. Op de eerste pagina van het overzicht staat het deelnemernummer en de werkgeversnaam. Zo ziet u om welk pensioen het gaat.
U ontvangt mogelijk niet al uw overzichten tegelijk
We verzenden de overzichten zoveel mogelijk geclusterd per werkgever. Bent u in dienst bij uw werkgever? Dan ontvangt u uw pensioenoverzicht in ieder geval vóór 1 oktober. Bent u al met pensioen of ontvangt u een uitkering van Aegon? Dan krijgt u uw pensioenoverzicht vóór 31 december.
Je krijgt je pensioen uiterlijk op de 25e van de maand op je rekening
Dit geldt voor de meest voorkomende maandbetalingen. In onderstaand overzicht zie je op welke data je pensioen wordt bijgeschreven op je rekeningnummer. Dit gebeurt meestal eind van de middag.
Staat je pensioen niet op onderstaande datum op je rekening?
Dan ontvang je je maanduitkering uiterlijk de 25e van de maand. De pensioenen worden in de middag bijgeschreven.
Januari | 24/01/2023 |
Februari | 23/02/2023 |
Maart | 23/03/2023 |
April | 24/04/2023 |
Mei | 24/05/2023 |
Juni | 22/06/2023 |
Juli | 24/07/2023 |
Augustus | 24/08/2023 |
September | 22/09/2023 |
Oktober | 24/10/2023 |
November | 23/11/2023 |
December | 21/12/2023 |
Als je in het buitenland woont duurt het langer
Woon je in het buitenland? Dan krijg je je pensioen later dan aangegeven in bovenstaande tabel. Het uitbetalingsproces naar een buitenlandse bank duurt namelijk langer.
De uitkeringstermijn is niet te wijzigen
De werkgever waar je je pensioen opbouwde heeft de uitkeringstermijn bepaald. De uitkeringstermijn staat vast en is niet meer te wijzigen. We kennen de volgende termijnen:
Per maand: zie bovenstaande tabel
Per kwartaal: de betaaldata van maart, juni, september en december
Per half jaar: de betaaldata van juni en december
Per jaar: de betaaldatum van december
We helpen je graag verder via één van de onderstaande mogelijkheden
Stel je vraag aan één van onze medewerkers. Vaak kunnen zij je vraag direct beantwoorden. We staan voor je klaar van maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 17.30 uur.
E-mail?
Een e-mail sturen is niet altijd de beste optie We hebben meestal gegevens van jou nodig om je te kunnen helpen. Als je ons een e-mail stuurt, zijn deze gegevens vaak niet compleet. Dat kan natuurlijk gebeuren, maar daardoor kunnen we je minder goed en snel helpen.
Maak gebruik van onze webformulieren Via onze webformulieren stel je je vraag en vul je direct jouw persoonlijke gegevens in. Zo weten wij meteen wie je bent en over welk product jouw vraag gaat. Daarnaast kun je ook documenten toevoegen als dat nodig is. Zo komt jouw vraag terecht bij de juiste afdeling en helpen we jou zo goed mogelijk!
Onze webformulieren vind je hier.
Direct regelen via Mijn Aegon Via Mijn Aegon kun je ons ook vragen stellen, documenten toesturen of een wijziging doorgeven. Het voordeel: je hoeft dan niet je gegevens in te vullen, omdat je al ingelogd bent.
- Bij een hypotheek kun je dit doen onder het kopje Zelf regelen en het linkje Meer zelf regelen.
- Bij levensverzekeringen kan dat onder het kopje Overige wijzigingen.
- Bij verzekeringsproducten kan dat onder het kopje Zelf regelen.
- Bij spaar- en beleggingsproducten kan dat onder het kopje Direct regelen.
- Bij pensioenproducten kun je dit doen via de link Naar Mijn Aegon en vervolgens onder het kopje Direct regelen.
Je kunt je vraag ook aan ons stellen via de Virtuele Assistent in Mijn Aegon. Zodra je bent ingelogd kun je dit doen via de blauwe knop Hulp nodig?.
Aegon bezoeken?
De collega's van Aegon klantenservice staan van maandag tot en met vrijdag voor je klaar. Ze helpen je via chat en telefoon zodat je zelf kiest hoe je het liefst contact opneemt. Onze collega's mogen in verband met privacyregelgeving alleen de persoon op wiens naam een contract staat helpen.