Toelichting uitbreiding acceptatieproces door Customer Due Diligence (CDD)

CDD is niet uit de financiële wereld weg te denken. Dit proces is ook wel bekend als Know Your Customer (KYC). Ons integriteitsbeleid beweegt met de wettelijke eisen mee. Vanaf 1 december 2021 is ons acceptatieproces uitgebreid en vragen wij aanvullende klantinformatie. Nu is het tijd voor meer toelichting én tips.

Waarom is CDD nodig?

Integriteit is voor ons ontzettend belangrijk. Als hypotheekverstrekker zijn wij wettelijk verplicht om witwassen en de financiering van terrorisme te signaleren, te onderzoeken en te voorkomen. Het is niet alleen zaak dat wij zelf, maar ook onze adviseurs voldoen aan de wet- en regelgeving. Om aan deze verplichting te voldoen en om een betrouwbare partner te zijn, is het belangrijk dat wij onze klanten goed kennen.

Het klantbeeldformulier is een vast onderdeel van het acceptatieproces

Voor nieuwe hypotheekklanten welteverstaan. Of de combinatie van een nieuwe klant met een bestaande klant. Voor bestaande klanten zal dit proces later ingaan. We vullen van tevoren al zoveel mogelijk gegevens op het formulier in. Wel zo gemakkelijk. Uw klant vult de ontbrekende informatie aan. Het is één formulier per klant. Heeft u een aanvrager en een medeaanvrager? Dan vullen de klanten ieder een formulier in. In de meeste gevallen is een extra handtekening voor akkoord op dit formulier niet nodig: bij instemming met de offerte geven klanten gelijk aan dat ze het klantbeeldformulier naar waarheid zullen invullen.

Hoe gaat het CDD-proces bij ons in zijn werk?

Zodra de getekende offerte en alle voorbehouden (inclusief het klantbeeldformulier) zijn binnengekomen, start het proces van Customer Due Diligence in ons acceptatieproces. De acceptant vult aan de hand van het klantbeeldformulier en voorbehouden een risico-inventarisatie formulier in. Hierin is bijvoorbeeld aandacht voor bron van de middelen, aannemelijkheid tussen inkomen en leeftijd/beroep of er mogelijk sprake is van een ABA of ABC constructie. Ook leggen we in de beoordeling  het klantbeeldformulier naast de andere aangeleverde documenten. Het is erg belangrijk dat alle documenten hetzelfde verhaal vertellen. Zodra dit niet consistent/aannemelijk is, gaat het dossier door naar een CDD-analist voor een risico-analyse en komen er vervolgvragen.

Tip 1: Vul het klantbeeldformulier volledig in

Zorg ervoor dat het klantbeeldformulier volledig is ingevuld. Voorkom vertraging: wees volledig. Dan hoeven we het klantbeeldformulier niet terug te sturen.

Tip 2: Consistente informatie in de verschillende documenten

Het is erg belangrijk dat u alle documenten goed en volledig instuurt zodat de acceptant het dossier goed kan beoordelen en het risico-inventarisatie formulier kan invullen. Zodra wij alle documenten goed aangeleverd krijgen dan kunnen wij het dossier goed verwerken. Dat helpt ons állemaal en scheelt u en ons onnodig werk.

Een voorbeeld: het klantbeeldformulier is volledig en goed ingevuld én sluit aan bij uw aanvraag. Zo voorkomt u extra vragen.

Uitgebreidere check in sommige situaties

Voorspelbaar zijn, dat is wat we willen zijn. Zodat u snel weet waar u aan toe bent. Voor sommige aanvragen doen we een uitgebreidere check. Goed voor u om te weten.

  • Branches met veel contant geld

De acceptant bekijkt of er sprake is van een branche waarin veel contant geld omgaat. Zoals horeca, geldwisselkantoren en de autohandel. Is hier sprake van voor uw klant? Dan doet de CDD-analist altijd een risico-analyse.

  • ZZP’ers en ondernemers

Er volgt altijd een CDD-analyse bij ZZP’ers en ondernemers.

Goed om te weten: alle ins-en-outs over de aanvullende voorbehouden leest u in de FAQ. U vindt het klantbeeldformulier en vele andere handige documenten onder downloads. U vindt deze informatie ook terug in onze Virtuele Assistent.

Vragen?

Informatie over het CDD-proces en antwoord op algemene vragen vindt u in onze Virtuele Assistent op het Aegon Intermediair Portaal. Over dossier-inhoudelijke vragen chat u eenvoudig met een medewerker. Heeft u tips of suggesties voor ons? Neem dan contact op met uw accountmanager. We ontvangen graag feedback die de samenwerking tussen ons versterkt. U kunt ook deelnemen aan één van onze klankbordgroepen. Wilt u hieraan deelnemen? Geef dit dan door aan uw accountmanager.