Veelgestelde vragen CDD
Vanaf 1 november 2022 gaat er iets wijzigen in ons beheerproces. Wij hebben dan aanvullende klantinformatie nodig. Alle ins-en-outs leest u in deze lijst met veelgestelde vragen.
Waarom vragen we het klantbeeldformulier op?
Als hypotheekverstrekker zijn wij wettelijk verplicht om witwassen en de financiering van terrorisme te signaleren, te onderzoeken en te voorkomen. Om aan deze verplichting te voldoen en om een betrouwbare partner te zijn, hebben we een uitgebreid beeld van onze klanten nodig.
Wanneer vraagt Aegon een klantbeeldformulier op?
Bij iedere nieuwe klant of wijziging voor een bestaande klant vragen we een klantbeeldformulier op.
Wordt door Aegon altijd automatisch dit klantbeeldformulier gemaakt bij een offerte?
Bij een hypotheekaanvraag wordt het formulier automatisch als extra voorbehoud toegevoegd. Er zijn uitzonderingen waarbij wij handmatig een klantbeeldformulier opvragen. Bijvoorbeeld bij een ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid.
Waar vindt u het klantbeeldformulier als u deze handmatig moet invullen?
Het klantbeeldformulier is te vinden op Aegon Intermediair Portaal/downloads.
Wanneer stuur ik het klantbeeldformulier in bij ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid?
Is er sprake van OHA met een beheertoets? Dan stuurt u vooraf een ingevuld klantbeeldformulier naar ons op.
Wat doet Aegon met het klantbeeldformulier?
Aan de hand van het klantbeeldformulier, de overige opgevraagde documenten en overige informatie doet Aegon een risico inventarisatie en risicoanalyse en stelt een klantrisicoprofiel vast.
Krijg ik een bevestiging als het klantbeeldformulier akkoord is?
Als het klantbeeldformulier incompleet is vragen we deze opnieuw op. Als u het bindend aanbod ontvangt of wij de wijziging doorvoeren, is dit een bevestiging van ons voor akkoord.
Krijg ik te horen welk klantrisicoprofiel aan mijn klant is toegekend?
Nee, het klantrisicoprofiel wordt niet met u gedeeld.
Wat moet ik als adviseur doen als ik vermoed dat de klant onacceptabele integriteitsrisico’s met zich meebrengt?
Dan verwachten wij dat u geen aanvraag bij ons indient. Wanneer u tijdens het klantonderzoek relevante signalen opmerkt met betrekking tot integriteitsrisico’s, vragen wij u dit bij ons te melden, zodat wij dit mee kunnen nemen in ons onderzoek.
Zorgt het CDD klantonderzoek voor langere doorlooptijden?
Dit is mogelijk als geconstateerde risico indicatoren nader onderzocht moeten worden. In dat geval duurt de beoordeling van het dossier iets langer dan u van ons gewend bent. Het kan zijn dat wij aanvullende stukken nodig hebben. Wij zullen hierover contact met u opnemen.
Goed om te weten: u vindt het klantbeeldformulier en vele andere handige documenten op het Aegon Intermediair Portaal onder downloads. U vindt deze informatie ook terug in onze Virtuele Assistent.