Enkele zakelijke klanten ontvangen een brief met verzoek tot aanleveren UBO-gegevens
Vanaf 5 oktober benaderen we klanten
Customer Due Diligence is niet meer uit de financiële wereld weg te denken. Dit proces - ook wel bekend als Know Your Customer (KYC) of Ken-Uw-Klant – zorgt ervoor dat we weten met wie we zakendoen. In de komende periode benaderen we bedrijven waar we nog een aantal gegevens van nodig hebben.
Waarom benaderen we worden zakelijke klanten?
Om een paar redenen. Ten eerste is het van belang dat wij onze klanten kennen. Zodat we hen goed van dienst kunnen zijn. Daarnaast is het onze wettelijke plicht. Je leest hierover meer in de Wet ter voorkoming witwassen en financiering terrorisme en de Sanctiewet .Deze wetgeving moet witwassen, fraude of belastingontduiking via financiële instellingen voorkomen. Maar ook de financiering van criminele of zelfs terroristische activiteiten . Dit beschouwen wij als onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Wij beoordelen nieuwe én bestaande klanten. Dit doen wij doorlopend. Zo dragen we bij aan de betrouwbaarheid van het financiële stelsel.
Waar staat UBO voor?
De term UBO betekent Ultimate Beneficial Owner. Dit zijn de uiteindelijke eigenaren van of mensen met zeggenschap over een organisatie. Willen wij onze klant kennen is het nodig dat ook deze personen bekend bij ons zijn. Daarnaast geldt voor veel organisaties ook een wettelijke verplichting voor het UBO-register. Sinds 27 september 2020 moeten veel organisaties UBO’s inschrijven. Deze organisaties hebben een brief ontvangen van de Kamer van Koophandel (KVK) en kregen tot 27 maart 2022 de tijd om zich in te schrijven. Je leest hier meer over op kvk.nl/ubo.
Het belang van UBO-gegevens
Zonder deze gegevens mogen wij geen relatie hebben met zakelijke klanten. Het is daarom erg belangrijk dat wij deze gegevens zo snel mogelijk ontvangen.
Hoe benaderen we klanten?
Vanaf begin oktober krijgen de klanten die het betreft een eerste brief van ons. In deze brief vragen we de klant om de door ons gevraagde gegevens met een formulier bij ons aan te leveren. De kans bestaat dat we daarna nog aanvullende informatie nodig hebben. In dat geval nemen wij telefonisch contact met de klant op.