De hypotheek oversluiten
Uw klant gaat niet verhuizen maar wil de hypotheek aanpassen. Op deze pagina vindt u alle informatie die u nodig heeft om een externe hypotheek over te sluiten naar Aegon en vice versa. Ook lichten we toe aan welke voorwaarden de aanvraag moet voldoen als er sprake is van zuiver oversluiten.
Oversluiten van een andere geldverstrekker naar Aegon
Natuurlijk kan de hypotheek elders overgesloten worden naar Aegon. Hierbij gelden alle acceptatiecriteria die ook gelden bij een aanvraag voor een aankoop van een nieuwe woning. Meer over ons acceptatieproces.
Een Aegon-hypotheek oversluiten naar een nieuwe Aegon-hypotheek
Heeft de klant bijvoorbeeld een Aegon-hypotheek zonder NHG en wil hij deze oversluiten naar een Aegon-hypotheek met NHG? Intern oversluiten werkt niet anders dan oversluiten vanaf een externe partij. Het is dan ook niet mogelijk om de rente mee te nemen. De klant breekt dus altijd zijn oude rentecontract open en betaalt hier vaak aflossingskosten over.
Goed om te weten: een dergelijke oversluiting moet altijd via de notaris passeren, ook als het om een interne oversluiting gaat.
Oversluiten van Aegon naar een andere geldverstrekker
Jammer dat u samen met de klant kiest voor een andere geldverstrekker. Bij het oversluiten naar een andere partij zijn er een paar aandachtspunten:
- Wij rekenen met een opzegtermijn van 3 weken
De aflosnota sturen we vijf werkdagen voor passeren naar de notaris. De gespecificeerde aflosnota met de berekening van de eventuele aflossingskosten ontvangt u via AIP en de klant in Mijn Aegon. - Moet er een gekoppeld product verrekend worden?
Dat kan. Wij zetten de akkoordverklaring(en) in Mijn Aegon voor de verzekeringsnemer open. Als deze bij ons getekend retour is verwerken wij deze op de aflosnota. Wil de nieuwe geldverstrekker een bevestiging dat wij meewerken aan verrekenen? Gebruik dan onze standaard bevestiging die u onderaan deze pagina kunt vinden onder Downloads. - Omzetten van de hypotheekvorm vlak voor oversluiting
Dan berekenen we de aflossingskosten volgens de oude hypotheekvorm als klant gaat oversluiten.
Maatwerk: zuiver oversluiten
We staan een overschrijding van de LTI-norm toe bij een zuivere oversluiting onder de volgende voorwaarden:
- De aanvrager blijft in de eigen woning wonen; en
- De aangevraagde Aegon lening is niet hoger dan de som van de af te lossen hypotheek en de oversluitkosten (notariskosten, taxatiekosten, advies- en afsluitkosten hypotheek en aflossingskosten); en
- De lasten van de nieuwe hypotheek aantoonbaar zijn lager dan de lasten van de huidige hypotheek; en
- De werkelijke last is lager dan de toegestane financieringslast; en
- Bij het BKR zijn de afgelopen 24 maanden geen nieuwe kredieten ingeschreven (met uitzondering van telefoonkredieten); en
- De aangevraagde lening is alleen mogelijk zonder NHG.
Goed om te weten: wij staan maatwerk op de LTV-norm bij zuiver oversluiten niet toe.
Downloads
Vragen?
Informatie over oversluiten en antwoord op algemene vragen vindt u in onze BeleidBuddy. Heeft u dossier-inhoudelijke vragen? Chat eenvoudig met een medewerker.
Veelgestelde vragen
Ga naar 'Hypotheken in aanvraag' op de Hypothekenstartpagina. U ziet nu alle lopende aanvragen van uw kantoor. Op dossierniveau ziet u onder anderen wanneer het dossier wordt beoordeeld en of we misschien op een actie van u wachten. Goed om te weten: om klantgegevens in te kunnen zien logt u eerst in.
Ook het aanvragen van een wijziging doet u gemakkelijk zelf
Hulp nodig? We hebben een handleiding voor u gemaakt met alle functionaliteiten van ons Portaal. Deze kunt u downloaden op deze pagina: Handleidingen
Zoek uw klant op hypotheeknummer of klantnaam. Na het selecteren van de juiste klant, komt u in het klantbeeld. Hier ziet u alle gegevens die ook voor de klant in Mijn Aegon inzichtelijk zijn. Zoals welke rentepercentages gelden en welke tariefklasse bijvoorbeeld.
Status van een lopende aanvraag bekijken
Onder 'Hypotheken in aanvraag' of 'Hypotheken in beheer' kunt u de status van uw aanvraag volgen. Hier ziet u gelijk voor welke aanvragen wij een actie van u nodig hebben.
Ook het aanvragen van een wijziging doet u hier gemakkelijk zelf
Hulp nodig? We hebben een handleiding voor u gemaakt met alle functionaliteiten van ons Portaal. Deze kunt u downloaden op deze pagina: Handleidingen
Advieskansen
Op de Hypotheekstartpagina vindt u ook de optie 'Advieskansen'. Zo kunt u gemakkelijk bepalen of uw klant advies nodig heeft. We bieden op dit moment 4 advieskansen aan:
- Renteherziening: hier vindt u alle contracten die binnen nu en 3 maanden van ons een rentevoorstel krijgen;
- Aflossingsvrij: hier ziet u alle klanten waarbij een groot deel van de pro-resto aflossingsvrij is;
- Verlagen tariefklasse: hier vindt u alle contracten die door een verouderde woningwaarde mogelijk in aanmerking komen voor een lagere tariefklasse. Dit zijn contracten waar de woningwaarde langer dan 5 jaar geleden voor het laatst is bijgewerkt;
- Einddatum leningdeel: hier ziet u alle klanten waarvan de einddatum van het leningdeel binnen één jaar is en de productvorm geen annuïteitenhypotheek, lineaire hypotheek of overbruggingslening is.
- Kwaliteitsverbetering en/of energiebesparende voorzieningen;
- Relatiebeëindiging of erfopvolging;
- Afkoop erfpacht of verkrijgen volle eigendom van de grond;
- Het verbeteren van de individuele klantsituatie in de volgende twee situaties:
- Het substantieel* omzetten van een aflossingsvrij leningdeel naar een annuïtair of lineair leningdeel of
- oversluiten is naar het oordeel van de geldverstrekker** nodig, gezien de specifieke klantsituatie in relatie tot woningbehoud en het vangnet dat NHG biedt.
*Oversluiten van niet-NHG naar NHG zonder kwaliteitsverbetering is alleen mogelijk wanneer er een substantieel deel van de aflossingsvrije leningdelen omgezet wordt naar annuïtair of lineair
**Naar het oordeel geldverstrekker: NHG bepaalt dat ook mag worden overgesloten als dit naar het oordeel van de geldverstrekker nodig is, gezien de specifieke klantsituatie in relatie tot woningbehoud en het vangnet dat NHG biedt. Dit is bij ons alleen voor bestaande klanten mogelijk.
Als de woningwaarde lager is maar de bestaande hypotheek hoger is dan de NHG kostengrens moet het meerdere afgelost worden tot aan de kostengrens. Dit meerdere moet uit eigen middelen afgelost worden.
Heeft de klant al een hypotheek met NHG?
Dan mag de waarde van de woning wel boven de kostengrens uitkomen. Zo mag een NHG-hypotheek van € 300.000,- met een marktwaarde van € 500.000,- overgesloten worden onder NHG. De totale hoofdsom van de lening mag dan niet boven de kostengrens uitkomen.