Veelgestelde vragen Levensverzekeringen

< Terug naar de contactpagina

Veelgestelde vragen

U kunt de beschikbare polisgegevens van uw klant inzien bij het klantbeeld
Hier komt u als volgt:
  • Zoek de klant in het zoekscherm door met behulp van naam, plaats of polisnummer en klik op de 'klant'.
  • Het detailscherm van de desbetreffende klant verschijnt, dit is het 'Klantbeeld'
  • Klik binnen de sectie 'Producten & contracten' bij het betreffende polisnummer op 'Inzien'.
Beschikbare data:
  • Algemene gegevens
  • Verzekeringnemer
  • Verzekerde
  • Ingangs- en einddatum
  • Dekking
  • Premiegegevens
  • Begunstigde
  • Fondsverdeling 
  • Belegde waarde
  • Voorbeeldkapitalen
  • Garantiekapitaal
  • Doelkapitaal
  • Bijbehorende correspondentie
Na inloggen vindt u hier de AIP handleiding voor Leven: Handleidingen Leven
 
U vindt de documenten van zowel lopende als van beëindigde contracten als volgt:
  • Zoek de klant in het zoekscherm door met behulp van naam, plaats of polisnummer en klik op de 'klant'. Het detailscherm van de desbetreffende klant verschijnt, dit is het 'Klantbeeld'
  • De documenten vindt u binnen de selectie Klik binnen de sectie “Klant documenten” 
Na inloggen vindt u hier de AIP handleiding voor Leven: Handleidingen Leven
U kunt online wijzigen doorgeven voor de levensverzekering van uw klant
Alle polisgegevens vindt u als volgt: 
  • Zoek de klant in het zoekscherm door met behulp van naam, plaats of polisnummer en klik op de 'klant'. Het detailscherm van de desbetreffende klant verschijnt, dit is het 'Klantbeeld'
  • Klik binnen de sectie “Producten & contracten” bij het betreffende polisnummer op “Muteren”
  • Vul het mutatieformulier in en voeg eventuele documenten toe. 

Na inloggen vindt u hier de AIP handleiding voor Leven: Handleidingen Leven
  • Zoek de klant in het zoekscherm via naam, plaats of polisnummer en klik de betreffende klant aan. Het detailscherm van de desbetreffende klant verschijnt. Dit is het 'Klantbeeld'. 
  • De kopie polis vindt u binnen de sectie 'Klant documenten'. 
Na inloggen vindt u hier de AIP handleiding voor Leven: Handleidingen Leven


 
Het is afhankelijk van waar uw klant woont of het mogelijk is om een nieuwe lijfrente aan te kopen
Als uw klant binnen de Europese Economische ruimte (EER) woont, kan hij vaak een nieuwe lijfrente aankopen. Buiten de EER is dat lastiger. Veel Nederlandse banken en verzekeraars sluiten op grond van Europese en internationale regelgeving geen nieuwe lijfrenten met mensen die buiten de EER wonen. Aegon ook niet. En dat geldt bij Aegon ook als uw klant binnen de EER woont.

Als het niet mogelijk is om een lijfrente te kunnen aankopen dan kan uw klant het lijfrentekapitaal ineens laten uitkeren. Aegon houdt dan loonheffing in. Mocht uw klant bij ineens uitkeren in totaal meer belasting betalen dan bij periodiek uitkeren, dan vergoedt Aegon dit verschil.
 
Een wijziging doorgeven is mogelijk
Goed om te weten: Het wijzigen van de verzekeringnemer kan wél fiscale gevolgen hebben voor de inkomstenbelasting, schenkbelasting en/ of erfbelasting.
 
  • Upload het ingevulde formulier via ‘Mutatieverzoek doorgeven’:
    • Klikt binnen de sectie “Producten & contracten” bij het betreffende polisnummer op “Muteren”
    • Vul het formulier in en voeg betreffende document(en)
    • Klik op “Overzicht”.
    • U krijgt nu een overzicht te zien van de aangevraagde wijziging. Wilt u dit aanpassen? Klik dan op “Terug” onderaan de pagina. Kies anders voor “Verzenden”. U krijgt dan een bevestiging op het scherm dat het bericht is verzonden.


U ontvangt bericht we de wijziging hebben doorgevoerd of als er nog vragen zijn.
 
    Deze informatie vindt u als volgt:
    • Zoek de klant in het zoekscherm door met behulp van naam, plaats of polisnummer en klik op de 'klant'. 
    • Het detailscherm van de desbetreffende klant verschijnt, dit is het 'Klantbeeld' 

    • Klik binnen de sectie 'Producten & contracten' bij het betreffende polisnummer op 'Inzien'. 


    In de jaarlijkse renseigneringsinformatie geven we ook informatie over de waarde van de beleggingsverzekering van uw klant en de eventueel aanwezige garantie. 

    Deze informatie is voor de klant ook digitaal 
    U kunt uw klant ook wijzen op de mogelijkheden van Mijn Aegon. Met Mijn Aegon kan uw klant zijn levensverzekeringen, spaar- en beleggingsrekeningen en zijn Aegon hypotheek online inzien.  

    Extra inleg is mogelijk als dit specifiek in contractsdocumentatie vermeld staat
    Verlengen of een extra storting doen is echter niet altijd rendabel. De kosten die uw klant maakt voor zijn extra inleg kan hij waarschijnlijk niet meer terugverdienen.  

     
    Het is belangrijk dat uw klant het juiste rekeningnummer gebruikt voor de betaling van zijn inleg of premie. Zo kunnen wij de betaling snel verwerken.

    Levensverzekering 45.00.01.067
    IBAN/ BIC code NL 89 ABNA 0.45.00.01.067 ABNA NL 2A

    Laat uw klant altijd een betalingskenmerk vermelden. Bij voorkeur is dit het polisnummer.
    Uw klant ontvangt zijn lijfrente-uitkering van Aegon Garantie Inkomen rond een vaste datum
    De datum van uitbetaling is afhankelijk van de ingangsdatum van de polis. De ingangsdatum vindt uw klant rechtsboven het polisblad. In onderstaande tabel leest uw klant vervolgens welke datum van uitbetaling daarbij hoort. De uitkeringstermijn van de lijfrente (per maand, kwartaal, half jaar of jaarlijks) staat vermeld op het polisblad. 

     
    Ingangsdatum van de polisDatum uitbetaling
    Tussen de 1e en de 6e van de maandRond de 19e van de maand ervoor
    Tussen de 7e en 14e van de maandRond de 26ste van de maand ervoor
    Tussen de 15e en 26e van de maandRond de 4e van de maand
    Tussen de 27ste tot de laatste dag van de maandRond de 15e van de maand

     
    U kunt actieve polissen van uw klant bekijken
    Polissen die langer dan een jaar geleden zijn beëindigd, zijn niet meer inzichtelijk. Daarnaast zijn Aegon van Nierop-polissen niet te raadplegen in het portaal.