Aegon Vooruitdenk Sessie: in gesprek met adviseurs
Klimaatverandering, inflatie en de ontwikkelingen op de woningmarkt zijn actuele onderwerpen, maar hebben zeker ook gevolgen voor schadeverzekeringen. Om deze onderwerpen aan te haken, is Aegon in gesprek gegaan met zijn adviseurs tijdens de Aegon Vooruitdenk Sessie in de Boardroom van het Financieele Dagblad.
Hoe denken we samen vooruit?
Het is belangrijk om de 3 thema's mee te nemen, nu en in de toekomst. Verduurzamen van de woning is top of mind bij veel klanten, en dan met name de aanschaf van warmtepompen, zonnepanelen en accu's. Maar vaak staan klanten niet stil bij de impact die het ook heeft op hun verzekeringen. Als Aegon verzekeringsproducten aanbiedt die rekening houden met klimaatmaatregelen, ook wel 'klimaatadaptief verzekeren' genoemd, zal dit de eindklanten al enorm helpen, zo zeiden bepaalde adviseurs. Verder brengen de nieuwe woonvormen een tal voordelen mee, maar ook hier zitten risico's aan vast die goed gecommuniceerd moeten worden.
Maar hoe bereiken we de klant?
En vooral: hoe krijgen we de klant in beweging? Dit zijn vragen die zowel Aegon als de adviseur bezighouden. Een van de deelnemers geeft aan dat adviseurs daarin wel creatief kunnen zijn. 'Van een abbonnement op een jaarlijks gesprek waarin de adviseur aftast of de klant nog wel goed verzekerd is, tot een abbonnement op preventietips'. Daarnaast is vertrouwen tussen de adviseur en de klant natuurlijk van belang. Als de adviseur niet alle antwoorden heeft, zal hij of zij dit uitzoeken. Iemand wijst op het belang van de rol die de verzekeraar kan spelen bij preventie. 'De verzekeraar heeft kennis over oorzaken van risico's en kent de statistieken. Die informatie zouden verzekeraars vaker kunnen communiceren naar klanten. Dat kan preventie van schade helpen'.
Krijg een impressie van de Vooruitdenk Sessie
Klik hier voor een impressievideo van de Aegon Vooruitdenk Sessie bij het Financieel Dagblad.