Alles wat u moet weten over de juridische fusie van a.s.r. en Aegon Schade & Inkomen

Op 4 juli jl. hebben we u geïnformeerd over de samenvoeging van Aegon en a.s.r. Inmiddels is de volgende stap gezet: op 2 oktober is Aegon Schadeverzekering N.V. juridisch gefuseerd met ASR Schadeverzekering N.V. Dit betekent dat we nu concreet starten met het gefaseerd omzetten van de inkomens- en schadeverzekeringen van Aegon naar a.s.r. Wat dit voor u als adviseur betekent leest u bij de veelgestelde vragen.

 

Wij zijn wettelijk verplicht om klanten te informeren over de afronding van de juridische fusie. Daarom ontvangen al uw klanten met een schade- en/of inkomensverzekering begin oktober een brief waarin we ze informeren over de juridische fusie en wat dit voor hen betekent. Wanneer u als adviseur ook klanten heeft met een Aegon schadeverzekering, dan ontvangt u een mail.

 

We realiseren ons dat deze omzettingsperiode ook impact heeft op u als adviseur. Juist omdat u zo'n gewaardeerde businesspartner bent, nemen we u tijdig mee in alle stappen van de verdere integratie van a.s.r. en Aegon. Op deze pagina vindt u meer informatie over de juridische fusie en houden we u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen van a.s.r. en Aegon Schade en Inkomen. 

 

Heeft u vragen?

Hieronder vindt u de veelgestelde vragen en antwoorden over het omzetten van de schade- en inkomensverzekeringen van Aegon naar a.s.r. Voor inkomensverzekeringen hebben we daarnaast een overzichtspagina klaargezet. Heeft u een Cockpit-account? Alle informatie rondom de transitie delen we ook op Cockpit, het adviseurskanaal van a.s.r.

Veelgestelde vragen

Bij een juridische fusie gaan één of meer rechtspersonen (in dit geval Aegon Schadeverzekering N.V.) op in een verkrijgende rechtspersoon (in dit geval ASR Schadeverzekering N.V.). De Nederlandsche Bank heeft voor deze overgang instemming verleend.  
Door de juridische fusie zijn de schade- en inkomensverzekeringen op 2 oktober 2023 overgegaan naar a.s.r. Er verandert voorlopig niets voor uw klanten. Er zijn geen contractuele gevolgen voor deze verzekeringen: alle rechten en verplichtingen zijn per de datum van de juridische fusie ongewijzigd overgegaan naar a.s.r. Uw klanten maken nog steeds gebruik van dezelfde portalen en dezelfde contactpersonen. We informeren uw klanten tijdig over de omzetting naar a.s.r. 
Als u geen Aegon-klanten heeft, verandert er niets. Heeft u wel klanten bij Aegon? Dan verandert er voorlopig ook niets. U kunt nog steeds gebruikmaken van dezelfde systemen. Ook houdt u zowel bij a.s.r. als Aegon dezelfde contactpersonen. 
Klanten met een schade- en/of inkomensverzekering ontvangen in de eerste week van oktober een brief waarin wij informatie geven over de juridische fusie. Wettelijk gezien heeft uw klant het recht om gedurende drie maanden na dagtekening van de brief zijn schade- en/of inkomensverzekering op te zeggen. Als er sprake is van een dagelijkse opzegbaarheid kan uw klant de verzekering ook eerder beëindigen. Op het polisblad kunt u nagaan wat de beëindigingstermijn is. Uw klant beëindigd zijn verzekering(en) via u als adviseur. Dit kan tot 4 januari, daarna gelden weer de normale opzegtermijnen. Als uw klant besluit de verzekering op te zeggen, dan betaalt a.s.r. de te veel betaalde premie terug.   

U beëindigt een:
  • schadeverzekeringen via AIP of schriftelijk via: ASR Schadeverzekering N.V. Antwoordnummer 1296, 2501 XJ Den Haag.  
  • individuele inkomensverzekering (AOV) via AIP of per e-mail via mediva@aegon.nl.
  • collectieve inkomensverzekering (Verzuimverzekering en WIA-verzekering) via AIP of per e-mail via WIA@aegon.nl.
De schade- en/of inkomensverzekering wordt dan beëindigd met ingang van 4 januari 2024. Tenzij er sprake is van een dagelijkse opzegbaarheid. 
Dit aanvraagproces verloopt nog steeds via Aegon. Met de juridische fusie verandert dit voorlopig niet. Het door u afgesloten product heeft nog steeds dezelfde voorwaarden als voorheen. 
Klanten met een schadeverzekering van Aegon ontvangen begin oktober 2023 een brief. 
Kijk voor meer informatie over het omzetten van de inkomensverzekeringen per begin 2024 op pagina Inkomensverzekeringen om naar a.s.r. De omzetting van de schadeverzekeringen vindt naar verwachting in het tweede halfjaar van 2024 plaats. Verder verandert er voorlopig niets aan de dienstverlening of bereikbaarheid van Aegon.
U houdt tot het moment van integratie hetzelfde aanspreekpunt binnen Aegon. Zodra er iets verandert, hoort u dit tijdig. 
Wij nemen hier de komende maanden contact met u over op. U hoeft hier zelf geen actie op te ondernemen.
Voorlopig blijft de samenwerkingsovereenkomst met Aegon van kracht.
Ja, zolang we producten onder Aegon label aanbieden en beheren, maakt u gebruik van de digitale portalen van Aegon. Zodra dit verandert, hoort u dit tijdig.
Ja, zolang we producten onder Aegon label aanbieden en beheren, kunnen uw klanten Mijn Aegon gebruiken. Zodra dit verandert, horen u en uw klanten dit tijdig. 
Voorlopig verandert er niets voor klanten met een schadeverzekering. Wel voor klanten met een inkomensverzekering. Bekijk voor meer informatie onze pagina Inkomensverzekeringen om naar a.s.r. De combinatie levert voordelen voor klanten en adviseurs op, waardoor we op langere termijn mogelijk producten gaan combineren. Mocht daar sprake van zijn, dan horen u en uw klanten dit ruim van tevoren.
U bereikt ons op werkdagen van 8.30 tot 17.30 uur telefonisch via (088) 344 00 50. Wij helpen u graag.