Nieuwe aanpak extra inleggen en netto pensioenregeling

Wat gaat er gebeuren

Veel werkgevers bieden hun werknemers de mogelijkheid om mee te doen aan extra inleggen of netto pensioen. Is een werknemer geïnteresseerd? Dan geeft hij zijn keuze nu nog door aan de werkgever. Die zet vervolgens alles in het werkgeversportaal, waarna wij het verwerken. Dat kan makkelijker. Daarom regelen werknemers het vanaf medio oktober aanstaande zelf. Heel eenvoudig via Mijn Aegon Cappital. Daar kan de werknemer zich oriënteren en berekeningen maken.

Hoe werkt het

Werknemers kunnen straks in Mijn Aegon Cappital zelf offertes maken voor extra inleggen en netto pensioen. Daarmee krijgen ze inzicht in de mogelijke opbrengsten. In de offerte vermelden we drie scenario’s. Een optimistisch, verwacht en pessimistisch scenario. De methode die we bij de berekeningen gebruiken is de Uniforme Rekenmethodiek (scenario set) van DNB. Uiteraard zetten we ook de voors en tegens op een rij.

Jouw rol als adviseur

We stellen werknemers in staat om zaken eenvoudiger zelf te regelen. Maar bij financiële keuzes is goed advies heel belangrijk. Daarom verwijzen we op diverse plekken naar de adviseur. Met als boodschap: heb je behoefte aan een financieel advies, neem dan contact op met een adviseur. Goed om te weten: met deze vereenvoudigde werkwijze geven we ook extra invulling aan onze zorgplicht en voldoen we aan alle relevante wet- en regelgeving.

Wat betekent dit voor je klanten

Werkgevers hoeven straks geen werknemerskeuzes meer aan ons door te geven. Wij doen het werk. We verzamelen alle binnengekomen wijzigingen in een maandelijks overzicht. Dat zetten we klaar in het werkgeversportaal, waarna de werkgever een notificatie krijgt. De werkgever downloadt het overzicht met één druk op de knop. Een paar dagen later volgt de notaspecificatie. Daarop staat per werknemer wat er moet worden ingehouden op het salaris.

Wat als de werkgever toch zelf iets moet doorgeven

Er kunnen (onvoorziene) situaties zijn waarbij een werkgever toch zelf een wijziging moet doorgeven. Dit gaat in dergelijke gevallen via het serviceteam. Bereikbaar op (070) 344 45 08.

Wat als jij het beheer doet voor je klant

Dan kun je zelf het maandelijkse overzicht downloaden. Goed om te weten: de notificatie gaat in alle gevallen naar de werkgever. Die is verantwoordelijk voor het aanpassen van de salarisadministratie.

Wat als werknemers al extra inleggen of netto pensioen hebben

Werknemers die al gebruiken maken van extra inleggen of netto pensioen hoeven niets te doen. Alles loopt gewoon door. Als ze iets willen wijzigingen, doen ze dit eenvoudig via Mijn Aegon Cappital.

Bijzonderheid bij werkgevers met elipsLife als verzekeraar

Bij werkgevers die elipsLife als verzekeraar hebben, geldt een bijzonderheid. Naast de extra inleg is hier premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid verzekerd. Deze opslag werd bij de werkgever in rekening gebracht. De werkgever zorgde vervolgens voor inhouding van deze opslag op het salaris van de betreffende werknemers. Dit is een bewerkelijk administratieproces wat we graag eenvoudiger maken. In de nieuwe werkwijze kiest de werknemer daarom een bedrag inclusief de opslag.
Voor werknemers die al extra inlegden, betekent deze wijziging dat zij maandelijks iets minder extra inleggen dan zij gewend waren. De opslag gaat namelijk af van hun extra inleg. Werknemers die dit betreft, kunnen er voor kiezen om hun extra inleg te verhogen om deze aftrek te compenseren. Voor werkgevers is het belangrijk dat zij controleren of zij bij de afgesproken extra inleg ook de opslag inhouden op het salaris. Na 1 november moet de opslag niet meer worden ingehouden.

Werkgevercommunicatie

In september vertellen we de werkgevers die extra inleggen of netto pensioen aanbieden wat er gaat veranderen. Voor netto pensioen geldt de nieuwe werkwijze alleen voor regelingen die zijn gesloten vanaf 1 januari 2020. Voor deze datum werd er gewerkt volgens een andere methodiek. Werkgevers die een regeling hebben van voor 1 januari 2020 en deze verlengen, gaan direct over naar het nieuwe systeem.

Werknemercommunicatie

Begin oktober benaderen we de werknemers. Werknemers die al meedoen aan extra inleggen of netto pensioen vertellen we over de nieuwe werkwijze. Werknemers die nog niet mee doen, vertellen we over de mogelijkheden. We laten dan bijvoorbeeld zien dat kleine beetjes later een groot verschil kunnen maken. En we zetten de voor- en nadelen op een rijtje. Daarbij geven we ook aan dat zij voor advies naar een adviseur kunnen. Zodra deze communicatie gereed is, delen we deze met je. Zo weet je precies wie wat ontvangt.

Het serviceteam staat voor je klaar

Of je nu een inhoudelijke vraag hebt of gewoon even wilt sparren, we staan voor je klaar. Bel ons via 070 344 45 08 op werkdagen tussen 08.00 en 17.00 uur. Of neem contact op met je accountmanager. Liever mailen? Stuur je vraag naar service@aegoncappital.nl.

Met vriendelijke groet,

Marianne de Boer
Directeur Aegon Cappital