Hoe bepalen we het beleggingsprofiel van uw klant?

Bij het Aegon Uitkerend Beleggingspensioen beleggen we het pensioenkapitaal. Voor een pensioen dat past bij het beleggingsprofiel van de klant. Met het risico dat uw klant kan en wil nemen. Maar hoe bepalen we het beleggingsprofiel van uw klant? En wat moet u doen om het beleggingsprofiel vast te laten stellen?

Image
DIP-tips

U maakt de offerte, wij stellen het beleggingsprofiel voor u vast

Wil uw klant een offerte voor het Aegon Uitkerend Beleggingspensioen? Dan kunt u die zelf maken in het Aegon Intermediair Portaal. Het beleggingsprofiel stelt Aegon vervolgens vast. Dat doen we door de klant een aantal vragen te stellen. De link naar die vragen komt u vanzelf tegen als u een offerte maakt. U hoeft alleen maar het e-mailadres van uw klant in te vullen en uw klant ontvangt de vragenlijst. Heeft uw klant de vragen beantwoord? Dan krijgt u een e-mail van ons. Het beleggingsprofiel is dan vastgesteld. En u kunt uw offerte verder afmaken.

We bepalen hoeveel risico een klant wil en kan nemen

In de vragenlijst staan vragen over inkomsten en uitgaven. Daarmee bepalen we hoeveel risico een klant kán nemen. En we stellen een aantal keuzevragen. Daarmee stellen we vast hoeveel risico een klant wíl nemen. Op basis van de antwoorden stellen we het beleggingsprofiel vast. En daarmee ook de bijbehorende beleggingsstrategie. Uw klant kan dus niet zelf het beleggingsprofiel kiezen. Dit heeft te maken met de Pensioenwet. Deze biedt geen ruimte aan deelnemers voor beleggingsvrijheid in de uitkeringsfase.

De beleggingen passen bij uw klant, nu én in de toekomst

Verandert de situatie van uw klant na een tijdje? Geen probleem. We vragen klanten met een Aegon Uitkerend Beleggingspensioen namelijk regelmatig hun beleggingsprofiel opnieuw vast te stellen. In elk geval eens in de 3 jaar. We doen dit ook als we zien dat de omstandigheden van uw klant mogelijk zijn veranderd. Bijvoorbeeld door overlijden van de partner of door scheiding. Heeft uw klant zélf behoefte om opnieuw het beleggingsprofiel vast te stellen? Dan kan dat natuurlijk ook. En overlijdt de klant en is er een variabel partnerpensioen ingegaan? Dan vragen we de partner om een eigen beleggingsprofiel vast te stellen.

Ander beleggingsprofiel? Het pensioen verandert vanaf 1 januari van het volgende jaar

Blijkt dat het profiel door een veranderde situatie is gewijzigd? Dan zetten we uw klant op 1 januari van het volgende jaar over naar dat nieuwe profiel. En krijgt de klant de bijbehorende pensioenuitkering. Zo beweegt ons variabele pensioen mee.

Heeft u vragen over het Aegon Uitkerend Beleggingspensioen? Laat het ons weten!

Zijn er klantvragen over het Aegon Uitkerend Beleggingspensioen die u moeilijk kunt beantwoorden? Of wilt u over bepaalde productaspecten meer weten? Neem dan contact op met de DIP-desk. Zij zijn het vaste aanspreekpunt waarmee u snel kunt schakelen en sparren. Maak hier kennis met de DIP-desk.