Uitslag WIA-keuring: 5 scenario’s om werkgevers op voor te bereiden
Ontvangt een van de werknemers van je klant de uitslag van de WIA-keuring, dan voelt dat voor je klant waarschijnlijk als het einde van een lang proces. Begrijpelijk, want hij heeft bijna twee jaar het loon doorbetaald en aan re-integratie gewerkt. Toch is het belangrijk om goed bij de les te blijven. De uitkomst van de keuring is heel bepalend voor hoe het verder gaat tussen werkgever en werknemer.
Inzicht in wat je klant kan verwachten en doen
In een eerdere blog vertelden we al dat de WIA-keuring de aandacht waard is, ook als hij nog ver weg is. En al helemaal als het na bijna twee jaar wachten zover is. Dit is een spannende fase, waar voor werkgever en werknemer veel vanaf hangt. Een stappenplan en een filmpje van UWV kunnen houvast geven in aanloop naar de keuring. Aegon ondersteunt je graag met vijf scenario’s zodat jij je klant goed kan voorbereiden op de periode ná de uitslag. We geven per uitkomst aan wat je klant kan verwachten en wat hij kan doen.
Scenario 1: geen WIA (35-min)
Het zal je klant misschien verbazen, maar veel werknemers krijgen na 2 jaar ziekte helemaal geen WIA-uitkering. De laatste jaren wijst UWV bijna eenderde (32%) van de aanvragen af. Meestal gebeurt dit omdat de werknemer wel beperkingen heeft, maar nog genoeg kan verdienen. De werkgever is in deze situatie verplicht om na te gaan of hij een passende functie kan aanbieden, maar in een klein bedrijf is dat vaak niet gemakkelijk. De kans is groot dat je klant aan de voorwaarden voldoet voor ontslag via UWV. Want de bescherming tegen ontslag vervalt na 2 jaar ziekte. Uw klant doet er verstandig aan zich te laten ondersteunen door een deskundige (WIA-)casemanager, zodat hij geen kansen mist of fouten maakt. Let op: er zijn plannen om de toetredingsdrempel voor de WIA te verlagen van 35% naar 25% of zelfs 15%. Goed om voor je klant in de gaten te houden!
Scenario 2: volledig, maar niet duurzaam arbeidsongeschikt (WGA 80-100)
Bij nog eens 32% van de werknemers oordeelt UWV dat zij volledig, maar niet duurzaam arbeidsongeschikt zijn. Zij kunnen nog maximaal 20% verdienen van hun vroegere loon, maar UWV denkt dat dit nog kan verbeteren. De grote beperkingen maken het waarschijnlijk niet gemakkelijk om in een kleine organisatie passend werk te vinden. De kans is daarom groot dat je klant bij het vervallen van de ontslagbescherming na 2 jaar aan de voorwaarden voldoet voor ontslag via UWV. Ook bezwaar maken tegen het oordeel van UWV kan een optie zijn, zie daarvoor scenario 5. Advies van een (WIA-)casemanager voorkomt dat je klant fouten maakt of kansen mist.
Is er genoeg arbeidsverleden, dan krijgt de werknemer een loongerelateerde WGA-uitkering (LGU). Die bedraagt eerst 2 maanden 75% van het laatst verdiende loon en daarna nog maximaal 22 maanden 70%. Bestaat er geen recht meer op de LGU? Dan hangt het ervan af hoeveel de werknemer nog verdient of hij de loonaanvullingsuitkering (LAU) of de vervolguitkering (VVU) krijgt. Wijs werkgever en werknemer op de mogelijkheid om een herbeoordeling aan te vragen. Vaak blijkt de volledige arbeidsongeschiktheid na enige tijd toch duurzaam en kent UWV een IVA-uitkering toe.
Scenario 3: deels arbeidsgeschikt (WGA 35-80)
Bij minder dan 1 op de 5 werknemers (18%) oordeelt UWV dat hun beperkingen zorgen voor 35% tot 80% inkomensverlies. Ook bij deze deels arbeidsgeschikte werknemers is ontslag via UWV mogelijk. Omdat zij nog meer mogelijkheden hebben, voldoet hun situatie wel minder snel aan de voorwaarden dan bij WGA 80-100. Deskundig advies inwinnen is dus zeker verstandig. Zijn er mogelijkheden om de werknemer in dienst te houden, dan komt de werkgever in aanmerking voor diverse voordelen en vergoedingen. Of het nu ontslag wordt of niet: zorg dat de werknemer weet dat zijn WGA-uitkering hem beloont als hij zoveel mogelijk blijft werken. Na een eventuele loongerelateerde WGA-uitkering (LGU, zie scenario 2) bepalen zijn verdiensten of hij de loonaanvullingsuitkering (LAU) of de vervolguitkering (VVU) krijgt. Wie niet minstens 50% van zijn mogelijkheden om te verdienen benut, kan er financieel fors op achteruitgaan.
Scenario 4: duurzaam volledig arbeidsongeschikt (IVA)
Maar een kleine groep werknemers (17%) krijgt bij de WIA-keuring te horen dat ze duurzaam volledig arbeidsongeschikt zijn. Velen moeten hier langer op wachten omdat UWV denkt dat er nog verbetering mogelijk is (zie scenario 2). Bij een combinatie van grote beperkingen, geringe herstelkansen en een kleine organisatie voldoet je klant nagenoeg zeker aan de voorwaarden voor ontslag. Duurzaam volledig arbeidsongeschikt zijn is geen pretje, maar deze uitslag geeft de werknemer wel de meeste financiële rust. Hij ontvangt een uitkering die tot de pensioengerechtigde leeftijd gelijk blijft. Deze IVA-uitkering ligt op 75% van het laatst verdiende loon. De werknemer hoeft niet meer te proberen om aan de slag te komen, maar dit mag wel. Eventuele inkomsten worden verrekend met zijn uitkering. Gaat of blijft de werknemer bij je klant aan de slag, dan moet deze laatste er rekening mee houden dat de verrekening om goede administratie vraagt.
Scenario 5: niet eens met UWV
Een beslissing van UWV kan flink nadelig uitpakken voor je klant of voor zijn werknemer. Denk bijvoorbeeld aan afwijzing van de uitkering, of van een verzoek om ontslag. Daarom is het goed om te weten dat zowel werkgever als werknemer een procedure voor bezwaar en beroep kan starten. De financiële belangen zullen meestal bepalen wie in actie wil komen, een (WIA-)casemanager kan hierover adviseren. Maar je kunt je klant ook de overweging meegeven om de werknemer te helpen vanuit betrokkenheid en goed werkgeverschap. Dit kan ook door na te gaan of er andere partijen zijn die het bezwaar willen ondersteunen omdat ze een financieel belang hebben. Bijvoorbeeld een WIA-aanvullingsverzekeraar. Bezwaar maken is ook een optie als de gezondheid van de werknemer na de keuring nog is veranderd.
Regel ondersteuning door deskundigen
Vind je klant het lastig om in een van de geschetste scenario’s te bepalen wat hij moet doen? Dat is beslist geen schande. Ziekte en arbeidsongeschiktheid zijn de laatste jaren steeds meer het terrein geworden van specialisten. Gelukkig zijn er allerlei manieren om zulke deskundigen in te schakelen. Bijvoorbeeld via jou, of via de arbodienstverlener of verzekeraar van je klant. Heeft je klant een WIA-verzekering bij Aegon, dan kan hij contact opnemen met onze WIA-casemanagers of, voor zover van toepassing, een WIA-casemanager van de dienstverlener die je als adviseur voor hem hebt geregeld.
Enthousiast over deze blog?
Lees ook: De WIA-keuring: de aandacht waard, ook als hij nog ver weg is en wijs je klant op de werkgeversversie. Help hem om goed beslagen ten ijs te komen!