Gewijzigd aanvraagproces Inkomen Collectief

Om te kunnen voldoen aan wettelijke verplichtingen, is ons aanvraagproces gewijzigd. Aegon moet namelijk voorkomen dat een gesanctioneerde klant een uitkering ontvangt. Hieronder lees je wat dit voor jou betekent.

 

Klopt het rekeningnummer van je klant?

Met een kopie bankafschrift kun je aantonen dat een rekeningnummer bij de polishouder hoort. Bij de start van een uitkering moeten we controleren of het rekeningnummer van je klant juist is. Deze check doen we voortaan bij de start van een polis. Zodat we bij een eventuele toekomstige uitkering snel kunnen uitkeren. Op het kopie bankafschrift (een schermprint van internetbankieren mag ook) moeten deze gegevens staan:

  • De tenaamstelling van de rekening
  • Het IBAN-nummer
  • De datum van het afschrift

Maak je bedragen en overige informatie voor het aanleveren onleesbaar in verband met de privacy van je klant?

 

Vaststellen van de ‘uiteindelijk belanghebbende’ (UBO)

Ook moeten we de ‘uiteindelijk belanghebbende’ vaststellen als de klant een onderneming is. De afkorting hiervoor is UBO en komt van de Engelse term ‘ultimate beneficial owner’.

 

Hoe stellen we de UBO(’s) vast?

Als de informatie hieronder overeenkomt, kan Aegon de UBO(‘s) vaststellen.

  • Uw klant geeft op het aanvraagformulier aan wie de UBO’s van de organisatie zijn.
  • Aegon raadpleegt uittreksels van de Kamer van Koophandel en het UBO-register.

 

Wat als wij UBO(’s) niet kunnen vaststellen?

Dan vragen we aanvullende informatie over de organisatie op. Zoals een organogram, het meest recente aandeelhoudersregister of statuten. Met behulp van deze documenten kunnen wij beoordelen wie de uiteindelijk belanghebbende is. Dit doen we bijvoorbeeld als de inhoud van het UBO-register niet overeenkomt met de UBO-verklaring. Denk hierbij aan namen van personen die niet overeenkomen.

De gegevens die wij opvragen zijn afhankelijk van de rechtsvorm van de onderneming. Per rechtsvorm verschilt het namelijk welke documenten de UBO’s vermelden. Als we geen UBO’s kunnen vinden, wijzen we pseudo-UBO’s aan. Dit zijn de statutair bestuurders van een organisatie.

 

Benodigde gegevens bij een aanvraag

Om een aanvraag in behandeling te kunnen nemen, hebben wij nodig:

  • Een ingevuld en ondertekend aanvraagformulier
  • Een volledig ingevuld werknemersbestand (in Excel)
  • Een kopie bankafschrift Alleen bij een verzuimverzekering: verzuimrapportages over de afgelopen drie jaar

 

Meer weten?

Heb je vragen over het aanvraagproces? Neem dan gerust contact op met je relatiemanager.