Gaat jouw klant goed voorbereid op reis?

De vakantieperiode komt eraan! Grote kans dat je klant binnenkort op vakantie gaat. Maar wat als je klant arbeidsongeschikt wordt op vakantie? Of wat adviseer je als een arbeidsongeschikte klant er graag tussenuit wil? Wat is er dan wel of niet verzekerd? En wat verwachten we van je klant?

 

Ook in het buitenland is er dekking

Geen zorgen, ook in het buitenland kan je klant rekenen op de goede dekking van onze AOV! Het maakt daarbij niet uit of de arbeidsongeschiktheid ontstaat tijdens de uitoefening van het beroep of in vrije tijd. Of waar je klant zich bevindt. Uiteraard mag de arbeidsongeschiktheid niet ontstaan, bevorderd, of verergerd zijn door opzet of grove schuld.

 

Bij de behandeling heeft je klant keuzevrijheid

Bij onze AOV staat het de klant vrij om zelf de behandeling te kiezen. En te bepalen waar die plaatsvindt. Deze keuzevrijheid geldt niet alleen in Nederland, maar ook in het buitenland. Het is daarbij wel heel belangrijk dat de behandeling past bij het ziektebeeld. Kiest de klant - in afwijking van bijvoorbeeld een doktersadvies - bewust voor een andere behandeling? Of zelfs voor helemaal geen? Dan kan dat gevolgen hebben voor de uitkering. Gelukkig komt dit niet vaak voor. Wil je meer weten? Neem dan contact op met onze casemanagers.

 

Meld arbeidsongeschiktheid zo snel mogelijk

Na het starten van een behandeling is het belangrijk om je klant te adviseren de arbeidsongeschiktheid zo snel mogelijk aan ons te melden. Ook als je klant op vakantie is of om een andere reden in het buitenland verblijft. Dit moet in ieder geval binnen twee weken via onze website. Heeft je klant bepaalde gegevens niet bij de hand? Laat je klant dan bellen naar 070 344 52 18 (keuze 3). We helpen graag!

 

De kosten voor een behandeling zijn niet gedekt

Met een arbeidsongeschiktheidsverzekering ben je verzekerd voor onder andere begeleiding bij re-integratie. De kosten voor een geneeskundige behandeling valt daar niet onder. In Europa biedt de zorgverzekering vaak wel dekking voor de kosten, of een gedeelte daarvan. Meerkosten (zoals vervoer naar huis met een ziekenauto) kan je klant verzekeren met een reisverzekering.

 

Soms is het nodig om terug te komen naar Nederland

Het kan zijn dat onderzoek nodig is om het recht op uitkering vast te stellen. Je klant is dan verplicht om hiervoor terug te komen naar Nederland. Daar zit je klant natuurlijk niet op te wachten, maar dit is wel erg belangrijk. Je voorkomt zo dat een AOV-uitkering niet start of tijdelijk stopt. Dat kan gebeuren als er geen onderzoek plaatsvindt. Of als de uitkomsten van het onderzoek niet bekend zijn. Goed om te weten: de kosten voor terugkeer naar Nederland vergoeden we niet. Ook hier biedt een reisverzekering vaak uitkomst.

 

Op vakantie tijdens arbeidsongeschiktheid

Een arbeidsongeschikte klant heeft ook behoefte aan vakantie. Soms is dat zelfs aan te raden en levert het een positieve bijdrage aan het herstel. De belangrijkste voorwaarde is dat het geen negatieve invloed heeft op het herstel of re-integratie. Of dat je klant (gedeeltelijke) werkhervatting uitstelt vanwege vakantie. Een arbeidsongeschiktheidsuitkering is natuurlijk geen betaald vakantieverlof voor een ondernemer. Daarnaast moet je klant goed bereikbaar en beschikbaar zijn voor onderzoek. Heeft je arbeidsongeschikte klant vakantieplannen? Adviseer om dit te overleggen met onze casemanager. Deze gaat graag met je klant in gesprek.

 

Ons klantenteam AOV staat voor u klaar

Meer weten over arbeidsongeschiktheid en vakantie? Of wil je meer informatie over onze AOV? Neem gerust contact op met ons klantenteam AOV. Zij zijn je vaste aanspreekpunt om snel te schakelen.