Formulier Nibud Persoonlijk Budgetadvies vervalt bij OHA met explain

We laten voor aanvragen voor een hoofdelijk ontslag (OHA) met Explain het formulier Nibud Persoonlijk Budgetadvies vervallen. Een mooie verbetering om dit complexe proces eenvoudiger te maken!

 

Nieuwe werkwijze zonder Nibud-formulier

Met ingang van 19 juni 2024 vragen wij alleen het nieuwe explainformulier op. Het formulier Nibud Persoonlijk Budgetadvies is niet meer nodig. Het nieuwe OHA-explainformulier staat op AIP. In dit nieuwe OHA explainformulier hebben wij nu een extra onderbouwing en verklaringen van de klant en u opgenomen over de betaalbaarheid, passendheid en de motivatie.

Hoe gaan we om met al ingestuurde OHA-verzoeken?

Voor de OHA-dossiers die al in onze werkvoorraad staan, geldt het volgende:

Heeft onze behandelaar het OHA-dossier nog niet opgepakt?
Wij vragen een nieuwe versie van het OHA-explainformulier bij u op. Dit heeft geen gevolgen voor de doorlooptijd van een dossier dat al compleet is om op te pakken.

Heeft onze behandelaar het OHA-dossier al wel opgepakt?

  • Aanvragen die voor 19 juni 2024 compleet zijn, beoordelen wij in principe mét het Nibud-formulier en het ingevulde explainformulier. Dit kan alleen wanneer wij het formulier Nibud Persoonlijk Budgetadvies zonder verdere vragen kunnen beoordelen.
  • Hebben wij aanvullende vragen? Dan vragen wij u een nieuw OHA explain-formulier in te sturen. Het eerdere explainformulier en Nibud-formulier komt dan te vervallen. Deze verwijderen wij ook uit het dossier.

Onze overgangsperiode is tot 1 augustus 2024

Ingestuurde dossiers met het formulier Nibud Persoonlijk Budgetadvies en het eerdere explainformulier kunnen we gebruiken in onze overgangsperiode. Deze is tot 1 augustus 2024. Daarna werken we alleen nog met het nieuwe OHA-explainformulier en dus zonder Nibud-formulier.

Maak een afspraak met een OHA-behandelaar

Daarnaast passen we de werkwijze met de voorbespreekdesk OHA aan. We hebben in april een pilot gedaan om op een snellere manier direct contact met elkaar te hebben. Dat werkte goed. Daarom belt of chat u vanaf 8 juli 2024 onze Service Desk Hypotheken via 058 244 66 50. En zij plannen een afspraak met u in samen met een OHA-behandelaar. Dan bespreekt u een OHA-dossier met ons voor. Tot 8 juli kunt u nog contact opnemen met de voorbespreekdesk OHA via de chat.

Meer weten?

Ons stappenplan voor Ontslag Hoofdelijke Aansprakelijkheid en deze pagina voor de inlog op AIP hebben we beiden voor 1 juli 2024 aangepast. Fijn! Alles is dan weer up-to-date.