Ons acceptatieproces verandert per 22 november: wij gaan versnellen 

Eerder lieten we u al weten dat we het acceptatieproces willen versnellen en eerder duidelijkheid willen bieden aan u en aan uw klant. Daarom wijzigt dit proces per 22 november.  

Wat is er veranderd? 

We kunnen met dit nieuwe proces uw aanvraag sneller verwerken dankzij de volgende wijzigingen in het proces: 

- Een wijziging in de aanvraag, nadat het renteaanbod is ondertekend, is eenvoudig aan te vragen via Aegon Intermediair Portaal (AIP). Een nieuw renteaanbod is niet meer nodig; 

- Alle wijzigingsverzoeken worden in één keer verwerkt in het bindend aanbod; 

- Uw wijziging kunt u volgen en downloaden op AIP; 

- Uw klant tekent naast het renteaanbod ook het bindend aanbod: 

  • Het ondertekende aanbod levert u binnen 14 dagen aan via AIP of via uw adviespakket (HDN). Dit geldt voor het renteaanbod én voor het bindend aanbod; 
  • Wij vragen u het ondertekende aanbod als document aan te leveren. Ook dit geldt voor zowel het renteaanbod als voor het bindend aanbod; 
  • Wij sturen u een week voor de vervaldatum van het bindend aanbod een herinnering.     

Wat zijn de voordelen? 

Het grote voordeel is dat het proces bij wijzigingen sneller verloopt. Hiermee krijgen u en uw klant eerder duidelijkheid. Tegelijk bij het uitbrengen van het bindend aanbod sturen wij de informatie naar de notaris. 

Alle voordelen op een rijtje:

  • Alle wijzigingsverzoeken worden in één keer verwerkt in het bindend aanbod; 
  • Wijzigingen kunt u eenvoudig doorgeven via AIP; 
  • Uw wijzigingsverzoek(en) worden bewaard; 
  • Uw wijzigingsverzoek(en) kunt u downloaden; 
  • De doorlooptijd is korter en hiermee is er sneller duidelijkheid voor de klant;  
  • Gelijk bij het uitbrengen van het bindend aanbod sturen wij de informatie naar de notaris. 

Wijzigingen aanvragen via AIP  

Wilt u de aanvraag wijzigen? Dit kunt u eenvoudig doen via AIP. Uw wijzigingsverzoek(en) worden bewaard en kunt u downloaden. Bij het uitbrengen van het bindend aanbod worden de wijzigingen in één keer verwerkt. Uw klant hoeft niet meer voor iedere wijziging een nieuw renteaanbod te ondertekenen.  

Goed om te weten: U kunt een wijzigingsverzoek ook aanvragen via uw adviespakket (HDN). De wijzigingen die u aanvraagt via uw adviespakket ziet u niet terug in AIP. 

Wat betekent dit voor lopende hypotheekaanvragen? 

Ook voor lopende dossiers waarvoor vanaf 22 november een bindend aanbod wordt uitgebracht, geldt het nieuwe proces. Uw klant ondertekent dan ook het bindend aanbod.  

Processchema acceptatieproces: van hypotheekaanvraag naar bindend aanbod 

Het volledige proces hebben we voor u uitgewerkt in een stappenplan: Acceptatieproces Hypotheekaanvraag. Wel zo overzichtelijk! U vindt dit schema ook terug op AIP als u bent ingelogd onder 'Alle downloads'. Daar vindt u ook alle andere handleidingen.

Vragen? 

Wilt u meer weten of heeft u vragen? Neem dan contact met ons op. We helpen u graag!

 

Goed om te weten: afhandeling nodig in 2023? Regel het op tijd! Lees het artikel hierover ook op AIP.