Ons explainkader vanaf 25 juli 2022 met zes afgebakende doelgroepen en een toelichting op onze maatwerkoplossingen

Er is een verschil tussen maatwerk en explain in de behandeling van hypotheekaanvragen. Dit verschil leggen we graag uit. Maatwerk is een specifiek in de wet beschreven uitzondering op de LTI of LTV-norm (zoals bijvoorbeeld 106% duurzaam). Bij explain (uitzondering op de LTI-norm) is dat niet het geval. Omdat het belangrijk is dat iedere hypotheek verantwoord is en wij alle aanvragen op een eenduidige wijze behandelen, hebben wij aanvullende criteria opgesteld om een explain-aanvraag te beoordelen. Daarnaast vragen wij u bij iedere explain-aanvraag samen met de klant te motiveren waarom het een verantwoorde en betaalbare hypotheek voor uw klant is. We volgen vanaf 25 juli 2022 de algemene kaders en acceptatiecriteria per doelgroep. Onderdeel van een explain-aanvraag is altijd een ingevuld explain-formulier, dat is nodig voor onze beoordeling.

Voor alle aanvragen met explain gelden algemene kaders

Het aanleveren van een explain-formulier is een voorwaarde voor het in behandeling nemen van een aanvraag. Ook als het een aanvraag onder NHG-norm is. Daarnaast is er een aantal algemene kaders vastgesteld die we voor alle doelgroepen toepassen. Verderop leest u meer over deze doelgroepen.

Afgebakende explain-doelgroepen zorgen voor duidelijkheid

We behandelen alleen explain-aanvragen die voldoen aan één van de zes doelgroepen die we verderop omschrijven. Elk van deze doelgroepen kent zijn eigen kenmerken en acceptatiecriteria. U kunt alleen voor deze specifieke explain-doelgroepen een aanvraag insturen. Een acceptant beoordeelt deze aanvraag. Een betaalbare en verantwoorde hypotheek is hierbij zoals altijd het uitgangspunt.

Waarom is dit nodig?

Met deze nieuwe aanpak geven we invulling aan de vraag uit de markt om duidelijkere kaders voor explain-aanvragen. We willen een voorspelbare hypotheekverstrekker zijn voor u en onze klanten. De klanten met een Aegon-hypotheek willen we nu en in de toekomst zorgeloos in hun huis laten wonen. Daarom geldt er vanaf 25 juli 2022 een transparante aanpak op explain. Zo verwachten wij dat onze dienstverlening op explain duidelijker en voorspelbaarder wordt.

Voor welke doelgroepen passen we explain toe?

  1. Senioren met tijdelijk tekort vanwege AOW gat
  2. Senioren verhuisregeling: aankoop bij (naderend) pensioen
  3. Duurhuur
  4. Voortzetten Aegon-hypotheek door hoofdelijk schuldenaar na overlijden partner
  5. Ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid vanwege relatiebreuk bestaande Aegon-klant (OHA)
  6. Herfinanciering van Aegon aflossingsvrije leningen op de einddatum

De exacte beschrijving met criteria en explain-formulier van iedere explain-doelgroep leest u uiterlijk 25 juli 2022 in onze acceptatiehandleiding.

Hoe gaan we om met onze liggende voorraad van maatwerk/explaindossiers?

Voor sommige aanvragen die al ingestuurd zijn, heeft onze nieuwe aanpak gevolgen. We begrijpen dat dit erg vervelend is voor u en uw klanten. Helaas kunnen we hierin geen uitzonderingen maken. We maken een onderscheid in drie groepen:

  • Bindend aanbod: hierin wijzigt niets. Al deze hypotheken gaan ongewijzigd door.
  • Offerte uitgebracht (voorlopig aanbod): deze dossiers gaan we opnieuw beoordelen. Dit kan betekenen dat een dossier nu niet geaccepteerd wordt. Of dat we aanvullende documenten nodig hebben voor de beoordeling van het dossier. Heeft u een lopend klantdossier in deze groep? Dan nemen we contact met u op.
  • Acceptatie: aanvraag ingestuurd: maar nog niet door ons bekeken of beoordeeld. We wijzen deze aanvragen af. Past een eerdere explain-aanvraag in onze explain-doelgroepen? Dan kunt u vanaf 25 juli de aanvraag opnieuw indienen. Natuurlijk blijft de eerdere aanvraagdatum bepalend voor het rentetarief. Bij de nieuwe aanvraag vult u het dossiernummer van de afgewezen aanvraag in. Heeft u een lopende aanvraag in deze groep? Dan nemen we contact met u op.
  • Beheer: aanvraag ingestuurd: de beoordeling vindt op dossierniveau plaats. Door de nieuwe aanpak hebben we aanvullende documenten van u nodig. Heeft u een lopend klantdossier in deze groep? Dan nemen we contact met u op.

Ook blijven we maatwerkoplossingen aanbieden

Naast explain bieden we ook maatwerkoplossingen aan. Hiervoor hoeft u geen explain-formulier in te sturen. In de offerte leest u welke documenten wij dan nodig hebben.

Dit zijn onze maatwerkoplossingen:

  • Overbruggingskrediet
  • Zuivere oversluiting
  • 106% duurzaam
  • Aankoop nul-op-de-meter woning
  • Aankoop energieneutrale woning
  • Verruiming op de LTI tot 9.000 euro
  • A+++ woning
  • Energiebesparende voorzieningen
  • Restschuldfinanciering

Meer over onze maatwerkoplossingen leest in onze nieuw uit te brengen acceptatiehandleiding.

Goed om te weten

  • Een explain-aanvraag doen we niet in combinatie met een maatwerkoplossing. De enige uitzondering hierop is dat we bij explain-doelgroep 1 en 2 wel een overbruggingskrediet toestaan.
  • Voor beide soorten aanvragen (maatwerk en explain) blijft van toepassing dat een acceptant een eindoordeel/acceptatie van een hypotheekaanvraag doet. Dit leidt tot een definitief aanbod of een afwijzing. Het uitgangspunt is altijd een betaalbare en verantwoorde hypotheek voor een klant.

Wilt u meer weten?

Uw accountmanager staat voor u klaar. Ook organiseren we een vragenuur via Teams op maandag 18 juli tussen 10 en 11 uur. Uw dossierinhoudelijke vragen over een explain-doelgroep of een maatwerkoplossing kunt u altijd blijven stellen aan een acceptant.