Acceptatiecriteria voor aanvragen waarbij de klant dubbele woonlasten heeft

Ons acceptatiebeleid vanaf 25 juli 2022 voor alle klanten met dubbele woonlasten. We vragen u aanvullende documenten aan te leveren. Meer weten? Lees alle details.

De klant vraagt een hypotheek bij ons aan voor een nieuwe woning en heeft nog woonlasten van zijn huidige woning. Dit speelt ook als er geen overbruggingskrediet wordt aangevraagd. Wij moeten dan als hypotheekverstrekker aantonen dat de klant de dubbele woonlasten kan betalen tijdens deze overbruggingsperiode. Dit geldt zowel wanneer de klant een huurwoning heeft of een koopwoning. Om die beoordeling goed te kunnen doen hebben wij nu het Dubbele Woonlasten formulier nodig waaruit blijkt dat de klant deze dubbele woonlasten kan betalen.

Welke situaties zijn er?

  • Wanneer een klant een woning aankoopt en nu nog een bestaande koopwoning heeft.
    • Zonder overbruggingskrediet
    • Met overbruggingskrediet
  • Wanneer een klant een woning aankoopt en nu nog een huurwoning heeft.

Welke informatie/documenten levert u aan vanaf 25 juli 2022?

  • Het Dubbele Woonlasten formulier.
  • Een document waaruit de huidige woonlasten van uw klant(en) blijkt
  • Het spaartegoed dat uw klant(en) gaat gebruiken voor de dubbele lasten. Dit toont u aan met een kopie bankafschrift (niet ouder dan 3 maanden en geen beleggingsrekening). De acceptant beoordeelt met deze aangeleverde informatie of de dubbele lasten voor de klant(en) betaalbaar zijn.

Onze aanpak voor de uitstaande offertes

Bindend aanbod vóór 25 juli 2022? Dan houden we de huidige acceptatiecriteria aan. Bindend aanbod vanaf 25 juli 2022? Dan toetsen we met de nieuwe acceptatiecriteria en vragen wij aanvullende documenten over dubbele woonlasten op.

Heeft u vragen?

Stel ze gerust aan uw accountmanager. We staan voor u klaar. Ook de Virtuele assistent weet meer over dit onderwerp.