Nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen Aegon en Intermediair

Op 8 juni 2023 hebben wij alle adviseurs met wie wij zaken doen een mail gestuurd over onze nieuwe samenwerkingsovereenkomst. Hieronder ziet u wat er is veranderd in de overeenkomst. De overeenkomst zelf kunt u onderaan deze pagina downloaden.

Onze afspraken zijn vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst (SWO)

Wij hebben enkele inhoudelijke veranderingen doorgevoerd in de artikelen 6, 7 en 9 (nu artikel 10) van de SWO. Dit omdat de huidige tekst onvoldoende aansluit bij de wettelijke eisen en de hedendaagse operationele praktijk. Daarnaast zijn Aegon Bank en de door haar aangeboden gesloten producten uitgezonderd van deze nieuwe SWO. Deze blijven onder de huidige SWO vallen.

Afstemming met Adfiz

Voorafgaand aan het definitief maken van de gewijzigde bepalingen hebben wij constructief overleg gevoerd met Adfiz. Adfiz heeft de SWO in 2017 al een keer beoordeeld. Het resultaat daarvan staat op de website van Adfiz. We hebben de suggesties van Adfiz over de artikelen 6, 7 en 10 voor een groot deel verwerkt. We hebben ervoor gekozen om de tekst van de SWO voor het overige te handhaven, zoals deze al jarenlang luidt.

Voorbereiding op de nabije toekomst met ASR Nederland

Met deze actuele versie leggen we een goede basis voor verdere integratie met ASR Nederland NV (a.s.r.). Na de aandelenoverdracht aan a.s.r, naar verwachting in juli aanstaande, zullen stappen worden gezet naar verdere integratie van Aegon Nederland en zijn dochterondernemingen met de a.s.r.-organisatie. Met het uitrollen van de geactualiseerde SWO aan alle Bemiddelaars waarmee Aegon nu samenwerkt, leggen we een goed en duidelijk vertrekpunt neer om de integratie op dit punt effectief op te pakken.              

De aanpassingen per artikel

Artikel 6 bevatte al een aantal afspraken over productinformatie, distributie en productgovernance. Deze afspraken zijn in aansluiting op de wettelijke en toezichtvereisten over producttoezicht en -governance verder uitgewerkt in een overzichtelijke opsomming. Dit komt de transparantie over de rollen en verantwoordelijkheden van zowel Aegon als de Bemiddelaar ten goede.

In artikel 7 is de volgorde van schriftelijke en elektronische aanvragen omgedraaid. Inmiddels is de elektronische werkwijze standaard voor aanvragen, mutaties en schadeclaims voor de meeste producten, waaronder schadeproducten. Omdat de bewijslast voor de verzekeraar bij bijvoorbeeld een mogelijke verzwijging daardoor lastiger is, kan het zijn dat Aegon de Bemiddelaar een afschrift van relevante gegevens vraagt.

Het onderdeel ‘Identificatie en verificatie’ in artikel 10 (voorheen artikel 9 onderdeel ‘Identificatie’) is in overeenstemming gebracht met de huidige praktijk. Het oude artikel 9 ging uit van het standaard uitbesteden van ons klantonderzoek aan de Bemiddelaar. De actuele situatie bij de meeste Aegon-entiteiten is, dat Aegon de identificatie en verificatie zelf uitvoert, tenzij anders is afgesproken. In een nieuw artikel 10 laten we ook de wettelijke mogelijkheden open voor het (gedeeltelijk) gebruikmaken van de identificatie en verificatie door de Bemiddelaar.

Aegon Bank biedt haar producten aan onder het label ‘Knab’. Dit gebeurt niet meer via de Bemiddelaar. Op de producten die voorheen via de Bemiddelaar aan klanten van Aegon Bank zijn verkocht, en de relatie met de betreffende Bemiddelaar blijft de vorige Samenwerkingsovereenkomst nog wel van kracht. Dit is vastgelegd in artikel 1 en 2.

Wat betekent dat voor u?

De aanpassingen hebben niet of nauwelijks gevolgen voor de huidige wijze van samenwerken met u. Uitzondering hierop is als u niet bemiddelt in levensverzekeringen én wij de identificatie en verificatie van klanten aan u hebben uitbesteed. In dat geval zijn er wel gevolgen en neemt de desbetreffende Aegon-entiteit contact met u op.

De nieuwe SWO is met ingang van twee maanden vanaf nu automatisch van toepassing op de rechtsverhouding tussen u als Bemiddelaar en ons als aanbieder, tenzij u binnen twee maanden bezwaar aantekent. Voor de volledige regeling over wijziging van de SWO verwijzen we naar artikel 22 in de oude SWO.

Heeft u vragen of opmerkingen? Dan kunt u contact opnemen met uw accountmanager of een mail sturen naar swo@aegon.nl.

De SWO kunt u  hier downloaden of hieronder openen.