Je bouwdepot verhogen, verlengen of beëindigen

Het kan gebeuren dat plannen veranderen of anders uitvallen dan vooraf bedacht. Zo wil je misschien je depot tijdens het (ver)bouwen van je woning verhogen of beëindigen. Houd je een bedrag over en wil je dit gebruiken voor andere aanpassingen? Of wil je de looptijd van jouw depot verlengen omdat je nieuwbouwwoning na twee jaar nog niet gereed is? 

Hieronder lees je de verschillende mogelijkheden om je depot te wijzigen of stop te zetten. 

Je bouwdepot verhogen

Wil je het depot tijdens het (ver)bouwen van je woning verhogen? Bijvoorbeeld omdat de plannen iets zijn veranderd of omdat er bijkomende kosten zijn ontstaan? Neem dan contact op met je adviseur. Het verhogen van een bouwdepot en daarmee je hypotheek is in bepaalde gevallen mogelijk. 

Vind je adviseur in Mijn Aegon

Eerder klaar met verbouwen

Wil je je depot voor het einde van de looptijd stopzetten? Geef het door via Mijn Aegon. In het veld 'omschrijving' geef je aan dat je klaar bent met (ver)bouwen. Heb je nog een restantbedrag in je bouwdepot, dan lossen we dit bedrag automatisch af op je totale hypotheek. Wil je het restantbedrag gebruiken voor een andere verbouwing? Geef het aan in het veld 'Heeft u nog een vraag of opmerking?'.

 

Naar Mijn Aegon

Je bouwdepot bij nieuwbouw verlengen

Je hebt de mogelijkheid om de looptijd van je depot te verlengen met maximaal 12 maanden. Je ontvangt geen vergoeding over de verlengde looptijd. Wil je dit? Geef het aan ons door via Mijn Aegon. Dit kan alleen als je nu een lopend bouwdepot hebt.

Naar Mijn Aegon

Je bouwdepot beëindigen

Zodra je depot leeg is, beëindigen wij deze automatisch. De maximale looptijd van een bouw- of energiedepot is twee jaar. Heb je je depot niet opgemaakt binnen deze twee jaar? Dan lossen wij dit bedrag automatisch af op je totale hypotheek. 

Geef veranderde bouwplannen vooraf door 

Bij het aanvragen van je hypotheek heb je aan ons doorgegeven welke kosten je verwacht te maken. Vallen de kosten lager uit en wil je het resterende bedrag voor andere verbeteringen aan je huis gebruiken? Of veranderen de eerder gemelde bouwplannen? Laat dit dan vooraf aan ons weten. Dit doe je door ons een nieuwe verbouwspecificatie toe te sturen bij Mijn Aegon.  

Goed om te weten: bij het veranderen van je bouwplannen kan een taxatierapport nodig zijn om jouw verzoek te beoordelen. De kosten voor dit taxatierapport zijn voor je eigen rekening. Na ontvangst van je verzoek laten we je weten of de bouwplannen goedgekeurd zijn.  

Image
Man in de bouwmarkt

Vragen over je bouwdepot?

Bijvoorbeeld vragen over hóe je kan declareren of over wát je mag declareren. Stel ze in onze chat!

 

  • Reactie binnen 1 minuut 
  •  Geen telefonisch menu of wachten aan de telefoon
  • Sla het chatgesprek op om later nog eens na te lezen
  • Iedere werkdag van 8:30-17.30 bereikbaar
Chat met Aegon

Meest gestelde vragen

Een depot heeft een looptijd van twee jaar. Niet alles in deze tijd verbruikt? Dan lossen wij het resterende bedrag voor je af op je hypotheek. Goed om te weten: een depot verlengen is alleen mogelijk bij nieuwbouw. Dit regel je via Mijn Aegon of via je adviseur.

Meer informatie vind je op onze pagina: Je bouwdepot verhogen, verlengen of beëindigen
Declareren doe je via de Mijn Aegon app of via Mijn Aegon:
 
1. Klik na het inloggen op je hypotheek en kies vervolgens 'Bouwdepot declaratie’ onder 'Zelf regelen'.  
2. Kies voor ‘Nu declareren’.
3. Geef aan vanuit welk depot je wilt declareren. 
4. In het scherm hierna vul je in wat je wilt declareren en het bedrag. Je uploadt de bon of factuur.
5. Geef aan of het geld overgemaakt moet worden naar je eigen rekeningnummer of het rekeningnummer van derden (zoals een aannemer).
6. Controleer je declaratie en dien deze in.
7. Wil je uit laten betalen aan derden? Dan volgt er een extra controle via SMS. Belangrijk hiervoor is dat je juiste telefoonnummer in Mijn Aegon staat. Dit kan je checken onder het kopje 'Gegevens'.
8. Tot slot krijg je een bevestiging te zien als je declaratie goed is ontvangen. 
9. Je ontvangt de bevestiging van je declaratie ook per e-mail.
10. Word je declaratie goedgekeurd? Dan maken wij het geld binnen 1 werkdag over en ontvang je een betaalbevestiging hiervan. Keuren we een factuur af? Dat laten we je dat via een e-mail notificatie weten. Vervolgens kun je in Mijn Aegon terugvinden waarom wij de factuur af hebben gewezen. 

Goed om te weten: Is een foto te groot? Pas de camera instellingen van je telefoon of tablet aan. Meer informatie over een bouwdepot bij Aegon vind je op onze pagina Declareren uit een bouwdepot.
 
Je bouwdepot gebruik je om de (ver)bouw van je huis te betalen
Dit betekent dat je het kunt gebruiken voor alle materiaal- en loonkosten die met je nieuw- of verbouw te maken hebben. Hier zijn wel regels aan verbonden. Een goede richtlijn is: declareer alleen dat wat je niet kunt mee nemen bij een verhuizing. 


Goed om te weten: je kunt alleen zaken declareren die in de financieringsopzet of taxatie zijn opgenomen. Dit zijn de dingen die je hebt doorgegeven bij het aanvragen van je hypotheek. Wil je andere kosten declareren? Dit doe je door ons een nieuwe verbouwingsspecificatie toe te sturen via Mijn Aegon. Na ontvangst van je verzoek laten we je weten of de bouwplannen goedgekeurd zijn.

Meer informatie over een bouwdepot bij Aegon vind je op onze pagina Declareren uit een bouwdepot.
Je kiest zelf naar welk rekeningnummer wij het geld overmaken
Als je een declaratie doen kun je zelf aangeven of het geld overgemaakt moet worden je eigen rekeningnummer of het rekeningnummer van een ander, zoals een aannemer. Kies je voor een uitbetaling naar jezelf? Dan gebruiken wij het rekeningnummer waarvan wij de hypotheeklasten incasseren. 

Liever een ander rekeningnummer gebruiken voor uitbetalingen naar jezelf?

Je rekeningnummer pas je gemakkelijk aan in Mijn Aegon. Dit doe je door via het tabblad ‘Productoverzicht’ op je hypotheek te klikken. Daarna kies je voor ‘Rekeningnummer wijzigen' onder 'Zelf regelen'. We gaan dit nummer dan ook gebruiken voor je hypotheekincasso. Regel het gelijk: Rekeningnummer wijzigen 

Je kan je rekeningnummer ook aanpassen via het machtigingsformulier
Als je het rekeningnummer van je incassorekening aanpast, wordt dit ook het rekeningnummer waar wij naar uitbetalen vanuit je depot. Je kunt dit formulier downloaden vanaf: 
 Rekeningnummer en betaalwijze aanpassen
Over het geld in een depot dat je nog niet hebt opgenomen ontvang je (maximaal 2 jaar) een rentevergoeding
Deze is gelijk aan de te betalen hypotheekrente op je hypotheek. In simpele taal betekent dit dat je alleen rente betaalt over het bedrag dat je uit je depot hebt opgenomen. We verrekenen de rente maandelijks met je. Dit geldt voor elk depot (zo bestaat er o.a. een bouwdepot, energiedepot en rentedepot). 

Een voorbeeld
Je hebt een hypotheek van € 200.000,- en je hebt een bouwdepot van € 200.000,-. Over de hypotheek betaal je 2% rente. Dat betekent dat je 2% vergoed krijgt over het bedrag dat nog in je depot zit. Je hebt nog geen geld opgenomen uit je depot. Dan betaal je nog geen rente. Heb je € 20.000,- opgenomen uit het depot? Dan betaal je 2% rente over je hypotheek van € 200.000 en krijg je 2% rentevergoeding over de € 180.000,- die nog in je depot zit.


Heb je meerdere leningdelen met verschillende rentes?
We berekenen de te vergoeden rente dan op basis van het gewogen gemiddelde van deze verschillende rentes. Het overbruggingskrediet blijft buiten deze berekening.