Uitbreiding dekking bij schade door overstroming
Een kromgetrokken vloer, schimmel op de muur of beschadigde meubels. Na een overstroming kan water flinke schade achterlaten. Juist in een waterrijk land als Nederland is het belangrijk dat we daar als verzekeraar rekening mee houden. Daarom breiden we per 1 oktober 2022 de dekking van onze Woonhuis-, Inboedel- en Recreatie- of 2e woningverzekering uit. U leest er alles over in dit bericht.
Wat betekent de uitbreiding van de dekking voor uw klanten?
Dat zij straks ook zijn verzekerd voor waterschade als gevolg van overstroming door falende niet-primaire waterkeringen. Ook als dat gebeurt doordat het ergens anders dan bij uw klant hard geregend heeft. Het verschil tussen primaire en niet-primaire waterkeringen lichten we hierna toe.
Wat zijn primaire en niet-primaire waterkeringen?
Een waterkering is een duin, dijk, dam, sluis of andere bijzondere constructie, zoals de Oosterscheldekering. Een primaire waterkering beschermt ons tegen overstromingen bij hoogwater vanuit grote rivieren, meren of de zee. Bijvoorbeeld de Rijn, de Maas, het IJsselmeer of de Noordzee. Valt een waterkering niet onder deze omschrijving? Dan is het een niet-primaire waterkering.
Nieuwe voorwaarden met uitgebreide dekking
De nieuwe voorwaarden gelden vanaf 1 oktober 2022. Bestaande klanten krijgen de nieuwe voorwaarden bij de prolongatie van hun verzekering. Dit zijn de nieuwe nummers:
- 3037 voor de Woonhuisverzekering
- 3038 voor de Inboedelverzekering
- 3039 voor de Recreatie- of 2e woningverzekering
Goed om te weten: gelden de nieuwe voorwaarden nog niet voor uw klant? Maar heeft uw klant waterschade die we met de nieuwe voorwaarden wél vergoeden. Dan behandelen we de schade volgens de nieuwe voorwaarden.
Wat blijft niet verzekerd?
De dekking is ruimer, maar niet onbeperkt. Er zijn een paar uitzonderingen. Waterschade is bijvoorbeeld niet verzekerd als:
- Water buiten de oevers is getreden in buitendijkse gebieden. Bijvoorbeeld uiterwaarden.
- Een primaire waterkering faalt en daardoor water dat (gedeeltelijk) zeewater is en/of afkomstig is van een binnenwater, schade veroorzaakt.
Heeft u vragen?
Uw accountmanager of het Serviceteam Schade staat voor u klaar. Dus bel of mail gerust.