Klantenservice

Hallo, kunnen we je helpen?

Op deze pagina vind je antwoorden op veelgestelde vragen en hoe en waar je zelf zaken kan regelen. We verwijzen je soms ook door naar mijn Aegon Cappital. Dat is je persoonlijke pensioen pagina met alle informatie over jouw pensioen. Je logt daar makkelijk en veilig in met je digiD. Heb je toch niet gevonden wat je zocht? Dan zie je onderaan de pagina hoe je contact met ons opneemt.

Image
Klantenservice

Antwoord op de meestgestelde vragen

Ja, dat kan. Je kiest zelf wanneer je met pensioen gaat. Je krijgt ongeveer 5 maanden voor je AOW datum een brief van ons met de vraag wanneer je met pensioen wilt. Met het antwoordformulier laat je ons dat weten. Horen we niets van je? Dan gaan we ervan uit dat je op 68 jaar met pensioen gaat. Wil je eerder dan de AOW datum met pensioen? Dat kan ook. Neem hiervoor minimaal 8 weken voor de gewenste pensioendatum contact met ons op.

We beleggen voor je in verschillende beleggingsfondsen. Beleggen neemt altijd risico’s met zich mee. Financiële beurzen gaan nu eenmaal op en neer. Je rekeningoverzicht in Mijn Aegon Cappital laat dit goed zien. De ene maand haal je misschien een prachtig rendement, en de maand daarna kan het ineens behoorlijk tegenvallen.

Je hoeft je hier geen zorgen over te maken. Wij kijken namelijk naar de lange termijn. En op lange termijn verwachten we een goed rendement te halen. Hoe hoger dat rendement, hoe hoger je pensioen.

Natuurlijk zijn er grenzen aan het risico dat we nemen. Sterker nog, we brengen risico en rendement op 3 verschillende manieren met elkaar in balans:

  • We spreiden je beleggingen
    Bij beleggen denk je misschien direct aan aandelen. Maar we beleggen ook in obligaties, grondstoffen en vastgoed. Wereldwijd en in verschillende sectoren.
  • We houden rekening met je leeftijd
    Ben je nog jong? Dan richten we ons vooral op rendement. Naarmate je ouder wordt, bouwen we het risico af. Zo zorgen we voor steeds meer stabiliteit in je beleggingen.
  • We volgen je beleggingsprofiel
    Met de Profielwijzer ontdek je hoeveel risico je kunt en wilt nemen met je pensioen. Wij beleggen vervolgens op een manier die daar precies bij past.

Het is natuurlijk verleidelijk om je rendement te vergelijken met wat er gebeurt op de beurs. Bijvoorbeeld met de AEX-index. Maar zoals je hierboven ziet, beperken we de kans op heftige schommelingen. Dus gaat de beurs in één klap met 10 procent omlaag? Dan zijn de gevolgen voor jouw rendement vaak minder heftig. Omgekeerd geldt hetzelfde. Piekt de beurs enorm? Dan is de stijging van je rendement vaak net wat minder groot. Hoe sterk dit effect is, hangt af van je leeftijd en je beleggingsprofiel.

Heb je gekozen voor Vrij Beleggen? Dan ben je zelf verantwoordelijk voor de samenstelling van je beleggingen. En dus ook voor de balans tussen risico en rendement.

Ga je met pensioen? Dan koop je van je pensioenkapitaal een levenslange pensioenuitkering. De hoogte van die uitkering hangt natuurlijk af van de hoogte van je pensioenkapitaal. Maar ook van de marktrente op dat moment. Hoe hoger de marktrente, hoe hoger het pensioen. Komt je pensioendatum in zicht? Dan vormt een rentedaling dus een serieus risico.

Wij beperken dit risico voor je. Dat doen we onder meer met het Aegon Liability Matching Fund. Dit fonds zorgt ervoor dat schommelingen in de marktrente worden opgevangen. Stijgt de marktrente? Dan daalt de waarde van het fonds, maar ontvang je meer pensioen voor je pensioenkapitaal. En daalt de marktrente? Dan stijgt de waarde van het onderliggende fonds, maar ontvang je minder pensioen voor je pensioenkapitaal. Dit effect wordt relevanter naarmate je ouder wordt.

Heb je gekozen voor Vrij Beleggen? Dan ben je zelf verantwoordelijk voor de samenstelling van je beleggingen. Bij Vrij Beleggen zijn de mogelijkheden voor het afdekken van het renterisico beperkt.

Eerder opgebouwd pensioen samenvoegen met je pensioen van Aegon Cappital. Dat noemen we waardeoverdracht. Waardeoverdracht naar Aegon Cappital kan zolang je pensioen bij ons opbouwt. Hoe het werkt, waar je aan moet denken en of het gunstig is vertellen we je graag. Ook vind je daar hoe je waardeoverdracht aanvraagt.

Na ontvangst van de aanvraag, vragen we bij je vorige pensioenuitvoerder(s) de waarde op van je pensioen. Nadat we van hen antwoord hebben ontvangen, ontvang je van ons een offerte. Pas als je de offerte hebt ontvangen, bepaal je of je de waardeoverdracht wilt laten plaatsvinden. Als je twijfelt of waardeoverdracht voor jou interessant is? Raden we je aan een adviseur te raadplegen.

Goed om te weten: Waardeoverdracht duurt vaak erg lang. Gemiddeld wel 7 maanden!

Dit overzicht vind je in Mijn Aegon Cappital onder 'Bekijk hoe dit is opgebouwd'. Je ziet hier precies hoe je pensioen is opgebouwd. Je ziet per maand de ingelegde premie, het rendement en de eventuele kosten.

De factor A vermelden we ieder jaar op je Uniform Pensioenoverzicht (UPO). Je vindt de factor A op de laatste pagina onder het kopje ‘Meer weten?’. Voor de belastingaangifte over 2021 heb je de factor A nodig van 2020. Die staat op je UPO van 2021. Al je UPO’s vind je snel en makkelijk terug in Mijn Aegon Cappital. Met DigiD log je snel en veilig in. je hebt overigens alleen een factor A over de jaren dat je pensioen opbouwt.

Niet gevonden wat je zocht? Neem dan contact met ons op

Stel je vraag via chat

Wel zo gemakkelijk. We zijn iedere werkdag bereikbaar van 9:00 tot 17:00 uur. Soms is het erg druk op onze chat. Op Mijn Aegon Cappital vind je rechtsonder via 'Chat met ons' een beschikbare chat-medewerker.

Start een gesprek

Stel je vraag via de telefoon

Je bereikt ons telefonisch van 9.00 tot 17.00 uur. We helpen je graag!

Met je pensioennummer kunnen we je sneller helpen. Je vindt het in Mijn Aegon Cappital en op onze brieven onder 'Ons kenmerk'.

Toon het telefoonnummer

Stel je vraag via e-mail

Je kan ons ook mailen. Hou er dan wel rekening mee dat een reactie langer op zich laat wachten.

Stuur een e-mail

Stel je vraag via post

Heeft het geen haast? Dan kan je ook schriftelijk contact met ons opnemen

Schriftelijk contact
Image
Een klacht?

Een klacht? Laat het ons weten

We doen ons uiterste best je goed van dienst te zijn. Heb je toch een klacht? Dan horen we dat graag.

Een klacht doorgeven