Vanaf 25-7 aanvullende documenten nodig bij dubbele woonlasten

Vindt het passeren van de nieuw aan te kopen woning van uw klant eerder plaats dan de overdracht van de huidige woning of beëindigingsdatum van de huur? Dan is er sprake van dubbele woonlasten. Vanaf 25 juli 2022 vragen wij u samen met de klant de dubbele woonlasten aan te geven. Dit geldt voor alle aanvragen voor aankoop woning waarvan op 25 juli 2022 nog geen bindend aanbod is verstrekt. Dit doet uw klant door samen met u het Dubbele Woonlasten formulier in te vullen. Daarnaast levert u de bewijsstukken van de klant aan waaruit de dubbele woonlasten blijken.  

Wat merken wij aan als dubbele woonlasten 

Dubbele woonlasten zijn de kosten van de huidige woning en de kosten van de nieuwe woning samen.  

  • Bruto maandlast van de huidige woning en van de nieuw aan te kopen woning 
  • Maandlast Overbruggingskrediet 
  • Premie verpande verzekeringen/bankspaarrekening(en) 
  • Erfpachtcanon 
  • Huurlasten 

Waarom vragen we dubbele woonlasten op? 

Het is belangrijk dat de dubbele lasten betaalbaar zijn voor de klant en dat er daarnaast voldoende geld beschikbaar is voor andere uitgaven/reserveringen. Zoals bijvoorbeeld de inrichting van de nieuwe woning of de noodzakelijke buffer voor onvoorziene uitgaven. Ook wij als hypotheekverstrekker willen toetsen of de klant deze dubbele lasten kan betalen en vragen daarom extra informatie op. 

Hoe bepalen we de hoogte van dubbele woonlasten 

Voor het berekenen van de dubbele woonlasten doorlopen we een aantal stappen: 

Stap 1. We stellen vast: 

  • hoeveel financieringsruimte er nog beschikbaar is op basis van de nieuw te verstrekken hypotheek; 
  • of er sprake is van een rentedepot 

Stap 2. We bepalen de periode van de dubbele woonlasten: 

  • Bij bestaande bouw 12x de maandlast of; 
  • Bij nieuwbouw 24x de maandlast of; 
  • Uw klant kan aantonen dat zijn situatie een kortere periode van dubbele woonlasten is. Dan houden we hier rekening mee in onze boordeling. Dan vragen wij altijd aanvullende documenten op waaruit dit blijkt: 
  • Bij verkoop huidige woning: het verkoopcontract waarbij het van belang is dat de ontbindende voorwaarden zijn verlopen; 
  • Bij huurwoning: een verklaring dat de woning wordt opgezegd. 

Belangrijk om te weten: we houden geen rekening met de rentevergoeding van een eventueel bouwdepot. 

Stap 3. We stellen vast hoeveel eigen middelen er nodig zijn voor het betalen van de dubbele woonlasten. Dit is minimaal de som van: de totale maandlast van de huidige woning(en) + totale maandlast overbruggingskrediet -/- ruimte op de financieringslast van de nieuwe hypotheek -/- eventueel rentedepot. 

Welke documenten moeten worden aangeleverd wanneer er sprake is van dubbele woonlasten? 

  • Dubbele Woonlasten formulier: Een volledig ingevuld formulier.
  • Maandlast huidige woning: Kopie bankafschrift van de betaalrekening (max. 3 maand oud) waarop de maandlasten staan vermeld.
  • Verkoop oude woning: Verkoopcontract met de vastgelegde datum van de ontbindende voorwaarden.
  • Beëindigingsdatum huurovereenkomst: Wordt ingevuld op het Dubbele Woonlasten formulier.
  • Spaargeld bestemd voor betaling dubbele woonlasten: Kopie bankafschrift van de spaarrekening max. 3 maand oud.
  • Huurovereenkomst*: In sommige situaties een kopie huurovereenkomst.

* Verkoopt de klant de oude woning eerder dan de passeerdatum van de nieuwe woning en gaat uw klant tijdelijk een woning huren? Dan ontvangen wij graag het verkoopcontract waarbij de ontbindende voorwaarden zijn verlopen. Daarnaast hebben we van de klant de volgende informatie nodig: 

  • Opgave van het nieuwe adres; 
  • Opgave ingangsdatum huur; 
  • Kopie huurovereenkomst.  

 Heeft u nog vragen? 

Misschien vindt u het antwoord bij onze veelgestelde vragen Dubbele Woonlasten. Staat uw vraag hier niet tussen? Stel hem gerust aan uw accountmanager. We staan voor u klaar. Ook onze Virtuele assistent weet meer over dit onderwerp.