Proef met snelle hulp bij hypotheekachterstand

Demissionair staatssecretaris Dennis Wiersma (SZW) maakt een proef mogelijk waarbij gemeenten sneller hulp kunnen bieden aan mensen met betalingsachterstanden op hun hypotheek. Aegon doet daaraan mee. “We staan ook voor onze klanten klaar als het financieel tegenzit. Geldzorgen kunnen iedereen overkomen.”

Aan de proef doen zes gemeenten mee: Amsterdam, Arnhem, Breda, Hollands Kroon, Nijmegen en Tilburg. Aegon en Rabobank zijn de deelnemende hypotheekverstrekkers. De partijen hopen via de experimenten, die in 2022 starten, huiseigenaren met betalingsproblemen eerder in beeld te krijgen en zo problematische schulden te voorkomen.

Matthijs Hofstede, CEO van Aegon Hypotheken: “Als hypotheekverstrekker heb je een langdurige relatie met je klanten. We staan ook voor onze klanten klaar als het financieel tegenzit. Geldzorgen kunnen iedereen overkomen. Door daarop alert te zijn, verlagen we de drempel om om hulp te vragen. Dit initiatief past helemaal in onze aanpak van vooruitdenken. Daarom hebben we ervoor gekozen om als één van de grootste hypotheekverstrekkers deel te nemen aan dit experiment. Samen met de klant en de gemeente zoeken we naar een totaaloplossing. Alleen samen maken we de maatschappij sterker.”

Wettelijk mogelijk

Gemeenten en schuldeisers wisselen al langer gegevens uit over betalingsachterstanden om inwoners vroegtijdig hulp te kunnen aanbieden. De gemeentelijke schuldhulpverlening ontvangt een signaal als de betaalachterstand minimaal twee maanden bedraagt en andere oplossingen voor de financiële problemen niet hebben gewerkt, zoals een herinnering of een betalingsregeling.

Op dit moment is uitwisseling wettelijk mogelijk bij achterstanden op huur, energie en drinkwater en de zorgkosten. Sinds begin dit jaar zijn gemeenten verplicht om bij het signaleren van betaalachterstanden een hulpaanbod te doen. De uitwisseling van persoonsgegevens gebeurt altijd doelgericht en zorgvuldig, met inachtneming van de privacyregels.

Geldfit.nl

Het kabinet heeft tijdens de coronacrisis extra geld uitgetrokken om mensen met financiële zorgen sneller en beter te kunnen helpen. Ook zijn er extra middelen voor om- en bijscholing en begeleiding naar nieuw werk, voor werknemers en zelfstandig ondernemers. Het ministerie van SZW is in september een campagne gestart om burgers en ondernemers met geldzorgen te wijzen op de hulp die beschikbaar is. Via de website Geldfit.nl kunnen mensen via een korte test anoniem checken hoe zij er financieel voor staan, of het verstandig is om hulp te zoeken en welke ondersteuning er voor hen is. Ook is er een gratis telefoonnummer 0800-8115 voor advies op maat.

Heeft u een klant met een Aegon-hypotheek en een dreigende betalingsachterstand? Klik dan hier voor tips en contact.