Arbeidsongeschikt en op vakantie, hoe werkt dat bij onze AOV?

Gezien de versoepelingen op de reisadviezen die gelden vanwege Corona, is de kans groot dat ook uw klant deze zomermaanden weer op vakantie gaat. Maar wat als uw klant arbeidsongeschikt raakt tijdens een vakantie in het buitenland? En wat adviseert u als uw arbeidsongeschikte klant graag op reis wil? Is er dan dekking vanuit onze AOV? Welke kosten worden vergoed? En wat verwachten wij van uw klant? U leest het in dit artikel. Zo stuurt u uw klant goed voorbereid op reis!

Ook in het buitenland is er dekking

Geen zorgen, ook in het buitenland mag uw klant rekenen op de goede dekking die onze AOV biedt! Het maakt daarbij niet uit of de arbeidsongeschiktheid ontstaat tijdens de uitoefening van het beroep of in vrije tijd. Of waar uw klant zich bevindt. Uiteraard mag de arbeidsongeschiktheid niet ontstaan, bevorderd, of verergerd zijn door opzet of grove schuld.

De behandeling: uw klant heeft keuzevrijheid

Bij onze AOV staat het de klant vrij de behandeling zelf te kiezen én te bepalen waar die plaatsvindt. Deze keuzevrijheid geldt niet alleen in Nederland, maar ook in het buitenland. Uiteraard is het daarbij zeer belangrijk dat de behandeling past bij het ziektebeeld. Blijkt er achteraf dat er - in afwijking van bijvoorbeeld een doktersadvies - bewust is gekozen voor een andere behandeling? Of zelfs helemaal geen? Dan kan dat gevolgen hebben voor de uitkering. Gelukkig komt dit niet vaak voor. Wilt u hierover meer weten? Neem dan contact op met onze casemanagers.

Meld de arbeidsongeschiktheid zo snel mogelijk

Na het starten van de behandeling is het belangrijk uw klant te adviseren de arbeidsongeschiktheid zo snel mogelijk aan ons te melden. Ook als uw klant op vakantie is of om een andere reden in het buitenland verblijft. Dit moet in ieder geval binnen twee weken en kan via onze website. Heeft uw klant bepaalde gegevens niet bij de hand waardoor het niet lukt de melding online te doen? Laat uw klant dan telefonisch contact opnemen met ons. Wij helpen graag!

De kosten voor de behandeling zijn niet gedekt

Een arbeidsongeschiktheidsverzekering is bedoeld voor begeleiding bij re-integratie en biedt een uitkering zolang dat nodig is. De kosten voor een geneeskundige behandeling vergoeden wij dus niet. In Europa biedt de zorgverzekering vaak wel dekking voor de kosten, of een gedeelte daarvan. Meerkosten (zoals vervoer naar huis met een ziekenauto) zijn te verzekeren met een reisverzekering.

Soms is het nodig om terug te komen naar Nederland

Het kan helaas voorkomen dat de uitkeringsrechten vanuit onze AOV onduidelijk zijn. Uw klant is dan verplicht voor onderzoek terug te komen naar Nederland. Dat kan vervelend zijn, maar is ook voor uw klant erg belangrijk. Soms gebeurt het namelijk dat de AOV-uitkering niet start of tijdelijk stopt als er geen onderzoek plaatsvindt, of de uitkomsten van het onderzoek niet bekend zijn. Goed om te weten: de kosten voor terugkeer naar Nederland vergoeden wij niet. Ook hier kan een reisverzekering mogelijk dekking bieden voor uw klant.

Op vakantie tijdens arbeidsongeschiktheid

Ook een al arbeidsongeschikte klant kan behoefte hebben aan vakantie. Soms is dat zelfs aan te raden en levert het een positieve bijdrage aan het herstel. De belangrijkste voorwaarde is dat het geen negatieve invloed heeft op het herstel of re-integratie. Of dat (gedeeltelijke) werkhervatting wordt uitgesteld vanwege vakantie. Een arbeidsongeschiktheidsuitkering is natuurlijk geen betaald vakantieverlof voor een zelfstandig ondernemer. Daarnaast moet uw klant goed bereikbaar en beschikbaar zijn voor onderzoek. Heeft uw arbeidsongeschikte klant dus vakantieplannen? Adviseer om dit te overleggen met onze casemanager. Deze bespreekt graag samen met uw klant wat mogelijk en wenselijk is.

Ons klantenteam AOV staat voor u klaar

Meer weten over arbeidsongeschiktheid en vakantie? Of wilt u meer informatie over onze AOV? Neem gerust contact op met ons klantenteam AOV. Zij zijn het vaste aanspreekpunt waarmee u snel schakelt en spart.