Magere RI&E-score van 52%: een mooie advieskans

In gesprekken met werkgevers over verzuimkosten ligt de focus vaak op schadeherstel via effectieve re-integratie. Preventie krijgt minder aandacht, terwijl hier in veel organisaties nog het nodige te winnen is. Bijvoorbeeld bij de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). Veel werkgevers beschikken niet over dit wettelijk verplichte document, of hebben het niet op orde. Zo missen ze kansen om verzuimrisico’s scherp in beeld te krijgen en aan te pakken.

Van 21 tot en met 25 juni 2021 vindt voor de 7e keer de Week van de RI&E plaats. Alleen de aanwezigheid van deze promotieweek op de kalender zegt het al: bij de RI&E is nog een wereld te winnen. De Arbeidsomstandighedenwet (artikel 5) verplicht alle werkgevers om dit document te hebben, maar theorie en werkelijkheid liggen ver uit elkaar. Volgens de Arbobalans 2020 voldoet slechts 52% van de bedrijven en instellingen op dit punt aan de wet. Ander onderzoek laat zien dat de wél aanwezige RI&E’s ook nog eens veel te wensen overlaten. Slechts een magere 30% inventariseert alle risico’s waar de betreffende organisatie mee te maken heeft.

Bij veel bedrijven is nog het nodige te winnen

Op het eerste gezicht lijkt deze situatie rond de RI&E vooral een probleem van het kleinbedrijf. Volledige afwezigheid van de RI&E komt vooral voor bij de allerkleinste werkgevers. Van de organisaties met minder dan 10 werknemers heeft volgens de Arbobalans 2020 slechts 40% een RI&E. Bij 10-49 werknemers ligt dit op 75%, bij 50-249 werknemers op 90% en bij 250 of meer werknemers op 93%. Het is ook bekend dat werkgevers met een RI&E vaker concrete maatregelen nemen rond gezond en veilig werk. Ook hier doen grote organisaties het dus beter dan kleine. Maar wie meeweegt dat slechts 30% van de RI&E’s volledig is, moet constateren dat er bij heel veel organisaties, van klein tot groot, nog verbetering mogelijk is.

Aandacht voor de RI&E heeft tal van voordelen

Als adviseur heeft u alle reden om op deze situatie in te spelen. U verbreedt het terrein van uw advisering en dienstverlening, dat is goed voor de opdrachtenportefeuille. Hierbij ontzorgt u klanten bij de naleving van een belangrijke wettelijke verplichting. Dit verkleint de kans op problemen met de Inspectie SZW. Verder wordt het gesprek over verzuimoplossingen constructiever. Vooral MKB-werkgevers zijn vaak zeer gefocust op de korte termijn en de verzekeringspremie. Met preventie investeert een werkgever juist in de lange termijn: hij maakt zijn organisatie duurzamer en toekomstbestendiger. Kortom, zorg dat u die RI&E ter sprake brengt. Dit kan op meerdere manieren.

Tip 1: de verzuimcijfers analyseren

Deze aanpak heeft het voordeel dat hij vertrekt vanuit de verzuimadvisering. Als een werkgever een risico niet in beeld heeft, neemt hij naar alle waarschijnlijkheid ook niet voldoende maatregelen om ziekte en uitval te voorkomen. Of niet de meest effectieve. Een goede analyse van verzuimcijfers kan helpen om onvoldoende onderkende verzuimrisico’s boven water te krijgen en bespreekbaar te maken. De logische vervolgstap is dan om de bestaande RI&E op te vragen en waar nodig te (laten) aanvullen en verbeteren. Zo voldoet de werkgever meteen aan de verplichting om dit document te actualiseren als opgedane ervaringen hier aanleiding toe geven (Arbowet artikel 5 lid 4).

Tip 2: ontwikkelingen bij de klant benutten

Bij deze aanpak benut u het gegeven dat de RI&E is bedoeld als een levend document. Verandert er iets binnen een organisatie, dan is vaak een update nodig omdat ook de risico’s wijzigen. Denk bijvoorbeeld aan een verbouwing, uitbreiding van bedrijfsactiviteiten of vervanging van een machine of andere bedrijfsmiddelen. De Arbowet (artikel 5 lid 4) verplicht werkgevers om in zulke gevallen na te gaan of de RI&E nog actueel is. Kansen scheppen voor advies en RI&E-dienstverlening is in dit geval een kwestie van actief relatiebeheer. Informeer gewoon geregeld naar nieuwe ontwikkelingen en laat merken dat u hierbij de belangen van de klant op het oog heeft.

Tip 3: mikken op een regelmatige check

Bij deze aanpak benut u het feit dat de wet geen concrete termijnen noemt voor herziening van de RI&E, maar wel aangeeft dat deze actueel moet zijn. Zijn er in een organisatie geen wijzigingen die om een blik op de RI&E vragen, dan is het toch verstandig om minstens iedere 4 à 5 jaar een check te doen. De buitenwereld staat namelijk niet stil. Inzichten, veiligheidseisen en beschikbare oplossingen kunnen veranderen. Zo horen op brancheniveau alle arbocatalogi minimaal om de 6 jaar een update te krijgen. De Arbowet (artikel 3 lid 1 en artikel 5 lid 4) verplicht werkgevers om altijd te werken volgens de laatste stand van de wetenschap en de professionele dienstverlening.

Tip 4: oog hebben voor de actualiteit

Deze aanpak is een variant op tip 2 en 3 en komt neer op het benutten van actuele maatschappelijke ontwikkelingen. Zo is er op dit moment er in veel organisaties reden om de RI&E te herzien vanwege de coronapandemie. Alle werkgevers moeten het gevaar van besmetting zo veel mogelijk beperken en de RI&E is hierbij het voorgeschreven instrument. De Inspectie SZW heeft al gewaarschuwd dat een Covid-19 protocol geen acceptabele vervanger is. Verder zijn de specifieke gezondheidsgevaren van thuiswerken in veel organisaties een risico van belang geworden. Denk bijvoorbeeld aan slecht ingerichte thuiswerkplekken, belasting door videobellen, werkdruk door vermenging van werk en privé of werknemers die de steun van collega’s missen.

Ook aan de slag met de RI&E?

Neem contact op met Aegon:

Casemanagement (088)‌ 344 ‌00 53 (ma-vr: 9.00 - 17.00) of

Stuur een email naar casemanagement@aegon.nl