Advieskans: dienstverlening voor positief re-integreren

Veel MKB-werkgevers kopen dienstverlening rond verzuim in alsof re-integratie vooral een lijst met verplichtingen is. Als adviseur bewijst u uw klanten een grote dienst door de zaak anders te benaderen. Hoe komen zieke werknemers succesvol weer aan de slag? En welke deskundige ondersteuning geeft de werkgever een positieve, goed passende rol in het re-integratieproces?

Niemand krijgt graag een loonsanctie. Daarom heeft Aegon voor werkgevers alle verplichtingen op een rij gezet. Maar wel met een belangrijke kanttekening: boetes vermijden kan nooit het doel zijn van re-integratie. Waar het werkelijk om gaat, is dat zieke werknemers weer succesvol aan de slag komen. En dat zij en hun werkgever weten dat er geen mogelijkheden onbenut blijven. Samen positief re-integreren noemen wij dat. Hier ligt voor u als adviseur een prachtkans. U kunt MKB-organisaties helpen doordachte keuzes te maken over de rolverdeling bij re-integratie. Met als uitgangspunt een soepele samenwerking tussen werkgever en ondersteunende dienstverleners.

Uw advies heeft grote invloed

Voor alle duidelijkheid: we zeggen niet dat u zich met re-integratie moet bemoeien. Wel dat u bij uw verzekeringsadvies centraal kunt stellen hoe uw klant hierbij wil worden ondersteund. Verzekeraars en arbodiensten vullen de dienstverlening in de praktijk verschillend in. Zelfs bij MKB verzuim-ontzorgverzekeringen, die vallen onder een productconvenant. Uw advies bepaalt hoeveel ontzorging uw klant ervaart als hij met langdurig verzuim te maken krijgt.

Werkgever als ‘caremanager’

Vraag uw klant om zich zo’n situatie met langdurig verzuim voor te stellen. Wat wil en kan hij zelf doen, wat kan hij beter aan anderen overlaten? Het antwoord zal verschillen. Maar in het algemeen kan een MKB-werkgever het beste ‘caremanager’ zijn. Zijn onderneming eist zijn aandacht op, voor re-integratie blijft weinig tijd over. En hij is geen bedrijfsarts, arbeidsdeskundige of re-integratiespecialist. Wel kan hij ervoor zorgen dat deze deskundigen het proces op de juiste momenten ondersteunen. Voor een deel is dit verplicht, maar dat moet niet de doorslag geven. De crux is dat de ondersteuning van specialisten een positief proces garandeert en de werkgever betrokken houdt. Zodat hij niet achteroverleunt, maar de werknemer positieve aandacht geeft.

Gecertificeerde, ervaren casemanager

Een sleutelrol is weggelegd voor de casemanager. Let er namens uw klant op of een verzekering of contract voor arbodienstverlening voorziet in gecertificeerde, ervaren casemanagers. Bij een MKB verzuim-ontzorgverzekering is deze wettelijk voorgeschreven bewaker van het re-integratieproces een door de verzekeraar geaccepteerde specialist. Strikt genomen maakt de wet het ook mogelijk dat een leidinggevende deze rol vervult, of dat de werkgever dit zelf doet. Beide oplossingen zijn echter zelden verstandig. Adviseer uw klant liever om te kiezen voor een gecertificeerde professional die korte lijnen heeft met de bedrijfsarts. Dit voorkomt dat er kansen worden gemist.

Snel schakelend vast aanspreekpunt

Het kan praktisch zijn als de werklocatie van de casemanager in dezelfde regio ligt als die van uw klant. Zo spreekt en begrijpt hij de taal (of het dialect) van de werkgever. Uiteraard moet hij daarnaast een vast aanspreekpunt vormen. Dit biedt alle partijen houvast en voorkomt dat het re-integratieproces verstoord raakt door overdracht. Ook moet de casemanager beschikken over een breed netwerk van deskundigen. Zo kan hij altijd snel geschikte specialisten inschakelen als dat nodig is. Nog fijner is als de casemanager mandaat of een budget heeft voor een aantal veel ingezette interventies. Op die manier hoeft hij uw klant slechts minimaal lastig te vallen met offertes. Zo werkt het bijvoorbeeld binnen het Aegon MKB Verzuimplan. Minimaal gedoe, maximale snelheid!

Duidelijkheid over gemaakte afspraken

Hoe is de voortgang, wat is er met de werknemer afgesproken? Welk werk kan de werkgever hem aanbieden? Ook op deze punten kan professionele ondersteuning grote waarde hebben. Bijvoorbeeld door in een zo vroeg mogelijk stadium driegesprekken te organiseren tussen casemanager, werknemer en werkgever. Dit heeft niet alleen als voordeel dat de casemanager de juiste vragen kan stellen, hij notuleert het gesprek ook. Zo zijn de afspraken van begin af aan helder voor alle partijen. Ook kan de casemanager de kwaliteit en de voortgang in de gaten houden, en bewaken dat werkgever en werknemer positief blijven bijdragen aan het proces. Wij passen deze aanpak zelf ook toe.

Realistische doelen

Een cruciaal aandachtspunt voor de casemanager zijn realistische re-integratiedoelen. Er is maar weinig zo frustrerend (en slecht voor de relatie) als iets onbereikbaars nastreven. Bepalen wat bij langdurig verzuim wél kan, is werk voor specialisten. Een goede casemanager weet precies welke vragen hij moet stellen om maximale duidelijkheid te krijgen. Eerst bepaalt een bedrijfsarts de medische mogelijkheden en beperkingen. Daarna adviseert een arbeidsdeskundige welke werkzaamheden en functies hierbij passen. Let erop hoe de samenwerking tussen deze specialisten en de casemanager is georganiseerd. En of ze voor hem snel en laagdrempelig beschikbaar zijn. Voor het (meestal) lokaal georiënteerde MKB kan aanwezigheid binnen de eigen regio een pluspunt zijn. Maar het allerbelangrijkste is natuurlijk dat er goede oplossingen op tafel komen. Want alleen dan kan de re-integratie een positief proces blijven.

Aan de slag met werkgeversadvies?