“Ik wil de klant duidelijk maken dat hij er niet alleen voor staat”

[[{"fid":"184537","view_mode":"media_original","fields":{"format":"media_original","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Tom Horlings","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Tom Horlings"},"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"media_original","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Tom Horlings","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Tom Horlings"}},"link_text":null,"attributes":{"alt":"Tom Horlings","title":"Tom Horlings","class":"media-element file-media-original","data-delta":"1"}}]]Tom Horlings is jurist arbeidsrecht bij ARAG. Vanuit een nieuwe locatie in het World Trade Centre in Den Haag werkt hij aan uiteenlopende cases voor klanten van Aegon. Daarbij ervaart hij dagelijks het belang van snelle en laagdrempelige juridische bijstand.

 

Wat is je rol bij ARAG en wat betekent dit in de dagelijkse praktijk?

Tom: “Als jurist arbeidsrecht behandel ik zeer uiteenlopende zaken. Maar een veel voorkomende is de ontslagzaak op basis van 'beëindiging met wederzijds goedvinden'. Ook vaak een vaststellingsovereenkomst genoemd. Dan is het belangrijk dat zo'n overeenkomst goed in elkaar zit. Dus ik kijk of de opzegtermijn in acht is genomen. Of mijn cliënt hiermee een uitkering kan aanvragen. Of de vergoeding volgens de wettelijke norm is. Maar vooral stel ik de vraag: ‘Wil je wel meewerken?' Want je bent niet verplicht om akkoord te gaan. Ook al geven werkgevers graag die indruk. Wij maken duidelijk dat de cliënt er niet alleen voor staat en dat er vaak ruimte is om er meer uit te halen. Kortom, wij bieden grip op de situatie.

Ook geschillen rond ziekte en re-integratie komen veel voor. Bijvoorbeeld als een bedrijfsarts vindt dat een werknemer weer aan het werk kan en de cliënt het hier niet mee eens is. Of omgekeerd: als een arts re-integratie-advies geeft waarmee de werkgever het niet eens is. Echt problematisch wordt het wanneer de werkgever niet meer wil betalen. Wij helpen mensen hun recht te halen en kijken wat de mogelijkheden zijn.”

 

“Juridisch bijstand geeft mensen het gevoel van controle”

“Zo bieden we de klant een gevoel van controle. Want juist als een werknemer tegenover een groot bedrijf staat, voelt hij zich vaak machteloos. Want hij weet dat procederen met een advocaat erg duur kan worden. Een uurtarief van honderdvijftig tot tweehonderd euro is voorzichtig geschat, dus dat loopt snel op. Daarom is een rechtsbijstandverzekering ook zo belangrijk.”

 

Wat zijn naast arbeidsrecht de rechtsgebieden waarvoor ARAG werkt?

Tom: “ARAG heeft gespecialiseerde juristen in dienst op alle voorkomende rechtsgebieden. Het grootste onderdeel van ARAG is het 'verbintenissenrecht'. Hier behandelen we alle zaken die met contracten te maken hebben. Of geschillen over consumentenaankopen. Maar je kunt ook denken aan erfrecht of persoon- en familierecht: een rechtsgebied met veel emotionele aspecten. Maar daarnaast behandelen we ook veel letselzaken. Ofwel: schade die is veroorzaakt door een ongeval of door bijvoorbeeld medische fouten. En ook vastgoed is belangrijk. Met zaken over huur, koop, verbouwen, vergunningen en bestemmingsplannen. Dat zijn de grote rechtsgebieden, maar met zo'n 50.000 meldingen op jaarbasis begrijp je dat het heel divers is.”

 

“Onze eerstelijnshulp voorkomt vaak grotere geschillen”

“Een belangrijke dienstverlening van ARAG is ook de 'eerstelijns-hulpverlening'. Dat gaat via ons service center waar juridisch medewerkers telefonisch advies geven aan verzekerden. We krijgen daar zo'n 170.000 telefoontjes per jaar en helpen mensen snel weer op weg. Het feit dat die meldingen vaak niet uitlopen op een juridisch geschil, geeft wel aan hoe nuttig dit is. En je kan het service center altijd bellen, zelfs als het conflict niet onder de dekking valt! Voor noodgevallen is er altijd een jurist bereikbaar, zelfs in de avonduren en weekenden. Dus ook om een juridisch geschil te voorkomen of niet te laten escaleren, is een rechtsbijstandverzekering handig.”

 

Wat is de grote meerwaarde van een rechtsbijstandverzekering?

“Allereerst is er het financiële aspect. Maar ook toegankelijkheid is belangrijk. Dat je laagdrempelig juridisch advies krijgt wanneer het nodig is. Zodat je weet wat je positie is en welke stappen je kunt nemen. Ofwel, dat je grip krijgt op je situatie en er soms ook zelf mee aan de slag kunt.

Lukt dat niet, dan kom je bij een juridisch specialist als ik terecht. Wij proberen de beste oplossing voor het geschil te vinden. Dat hoeft niet per se de beste juridische oplossing te zijn, maar de oplossing die de cliënt het gewenste resultaat biedt. Daarbij proberen we praktische ondersteuning te bieden op basis van juridische, specialistische kennis. Wij hebben echt een vertrouwensrelatie met de cliënt en gaan eerst onderzoeken wat hij of zij zelf het liefst wil bereiken. Praktische ondersteuning is in sommige gevallen al voldoende. Zo niet, dan is rechtshulp erg nuttig.”

 

Een voorbeeldje uit de recente praktijk?

“Onlangs sprak ik een cliënt die als gevolg van een reorganisatie op zoek moest naar een nieuwe baan. Die vindt ze al snel en heeft een mondelinge overeenkomst met de nieuwe werkgever. Dus zegt ze haar baan op bij de oude werkgever. Maar dan breekt de coronacrisis uit en blijkt de nieuwe baan toch niet door te gaan. Ze dreigt nu tussen de wal en het schip te vallen, omdat ze zelf heeft opgezegd en dus geen recht op een WW-uitkering heeft. Mijn advies was om met de oude werkgever alsnog een beëindigingsovereenkomst te sluiten. Ze gingen tenslotte reorganiseren. Lukt dit niet? Dan kan je bij de nieuwe werkgever kijken of die je toch wil aannemen, maar dan met een proeftijd. In de proeftijd kan de werkgever alsnog opzeggen en heeft de klant toch recht op een uitkering. Zo bereik je wat je wilt.”