Corona: een reis geboekt? Dit kunt u het beste doen!

 

Veelgestelde vragen over corona

Bijvoorbeeld over aanbetalingen, kleurcodes en hulpverlening. U vindt ze op de informatiepagina over corona.

Kan de geplande reis van uw klant niet doorgaan vanwege corona? Of gaat hij voor een mooie reis in de toekomst? Dan willen u en uw klanten vast weten waar wel en geen dekking voor is met onze doorlopende reisverzekering. Waar uw klant aan toe is. En dikke kans dat uw klanten ook andere vragen hebben. Hoe het zit met aanbetalingen bijvoorbeeld. We denken graag met u en uw klanten mee! Daarom bieden we tips, informatie en antwoorden op vragen over corona en reizen op deze pagina.

 

Een geboekte reis? Volg deze 3 stappen!

Vraagt u zich af wat u moet doen als uw een reis niet door kan gaan? En met wie u contact kunt opnemen? We helpen u op weg met 3 belangrijke stappen.

Stap 1 - Annuleer de reis niet zelf

Hiermee voorkomt uw klant dat hij of zij een eventuele vergoeding misloopt. Het is belangrijk dat uw klant altijd eerst met de reisaanbieder overlegt over een mogelijke oplossing (zie stap 2). Die stap is ook nodig om een vergoeding van Aegon te kunnen krijgen, als uw klant géén regeling krijgt van zijn reisaanbieder (zie stap 3).

 

Stap 2 - Neem contact op met de reisaanbieder

Kan de reisorganisatie, luchtvaartmaatschappij of geboekte accommodatie de reis niet uitvoeren? Dan moet de organisatie waar uw klant de vakantie heeft geboekt als eerste een voorstel doen voor terugbetaling of compensatie van de reiskosten. Denk aan een voucher of omboekregeling. Op de website van de reisaanbieder staat meer informatie. Vindt uw klant daar niet de informatie die hij zoekt, en gaat hij of zij binnen 7 dagen op reis? Dan kan uw klant contact opnemen met de reisaanbieder over een oplossing, eventueel in overleg met u.

Goed om te weten: is er een andere regeling of vergoeding? Dan bieden wij geen dekking voor annuleringskosten, omdat de kosten van de reis al gedekt zijn.

 

Stap 3 - Biedt de reisaanbieder géén regeling aan? Bekijk onze dekking!

Is op de reisbestemming code oranje of rood van kracht? Uw klant heeft recht op een vergoeding van de annuleringskosten als aan álle onderstaande voorwaarden wordt voldaan:

  • Uw klant vertrekt binnen 7 dagen. Is de reis verder in de toekomst gepland? Dan is het nog niet zeker of de reis wel of niet door kan gaan.
  • Uw klant heeft de allriskdekking.
  • De Doorlopende Reisverzekering Allrisk is afgesloten vóór 14 maart 2020.*
  • De reis is geboekt vóór 14 maart 2020.*
  • De reis is geboekt voordat op de plaats van bestemming code geel, oranje of rood van kracht was vanwege het coronavirus.
  • De reisaanbieder biedt geen terugbetaling of voucher aan en de reis kan niet in een andere periode worden geboekt. Bij het indienen van een claim hebben wij een kopie nodig van het bericht van je reisaanbieder, waarin staat dat er in de situatie van uw klant geen compensatieregeling wordt getroffen. Dat kan bijvoorbeeld een e-mail of chatbericht zijn.

* Per 14 maart 2020 ziet Aegon de gevolgen van het coronavirus niet meer als een bijzondere onvoorziene omstandigheid. Dat betekent dat we geen annuleringskosten vergoeden voor reizen die op of na 14 maart 2020 zijn geboekt en niet doorgaan of onderbroken worden als gevolg van het coronavirus, of daardoor genomen maatregelen. Hierover heeft u op vrijdag 13 maart 2020 van ons een mailbericht ontvangen.

Klanten zijn natuurlijk wél verzekerd voor andere reisschades

Voor hulpverlening in het buitenland bijvoorbeeld. Ook als het gaat om corona! Zo helpen we uw klant om naar huis te komen als het veiligheidsrisico verslechtert in het land. Dit geldt als de kleurcode van groen of geel verandert in oranje of rood. Gaat uw klant op vakantie in Nederland? Dan komt onze reisverzekering eveneens goed van pas en is onze blog daarover wellicht interessant voor uw klant.

Meer vragen over vouchers?

Doe dan de vouchercheck van ARAG Rechtsbijstand.

Let op: voor vragen over de dekking of voorwaarden van de Aegon Doorlopende Reisverzekering kunt u terecht op deze pagina.