Update coronacrisis

Het coronavirus houdt ons land in haar greep. Voor u als adviseur is dit, net zoals voor onze klanten, een onzekere periode. In dit bericht leest u wat dit voor uw kantoor betekent.

Er wordt veel financiële steun geboden

Véél bedrijven, groot en klein, worden door de coronacrisis geraakt. De overheid heeft forse financiële steunmaatregelen opgezet om bedrijven en zelfstandigen te helpen om deze zware tijden door te komen. Daarnaast kunnen (huis-) banken klanten die worden geraakt, ondersteunen door een versoepeld financieringsbeleid. Ook zien we dat zorgverzekeraars een steunpakket bieden voor zorgaanbieders met financiële problemen.

Aegon sluit zich aan bij de adviezen van het Verbond van Verzekeraars

Het Verbond van Verzekeraars heeft het advies gegeven om de klanten die getroffen worden door de coronacrisis een korte periode te ondersteunen. In die korte periode moeten de klanten de financiële ondersteuning van de overheid, banken of andere partijen, zoals bijv. zorgverzekeraars, regelen.

Heeft een klant problemen om aan zijn betaalverplichting te voldoen?

Laat het dan aan ons weten en geef ons de post terug voor incasso. Wij gaan dan met die klant in gesprek om te kijken of er een betaalregeling getroffen kan worden. Deze werkwijze is in lijn met het advies van het Verbond van Verzekeraars. Meer informatie hierover vindt u op de website van het Verbond . Klanten die onze steun nodig hebben, moeten zich rechtstreeks bij Aegon melden dus.

Er verandert niets aan onze bestaande afspraken

Maakt u zelf een betaalafspraak met de klant? Dan is het belangrijk dat u zich houdt aan de geldende afspraken met Aegon, dan is er niets aan de hand. U moet dan wel zelf strak de afspraak monitoren en de post tijdig aan Aegon teruggeven als de klant zich er niet aan houdt. Ook moet u ondanks een eventueel gemaakte afspraak het saldo van de rekening-courant op tijd en volledig aan Aegon afdragen. U mag deze dus niet van dat saldo aftrekken.

Komt u door de coronacrisis in financiële nood?

Laat het ons zo snel mogelijk weten als uw kantoor in financiële problemen komt. U bereikt ons via 058 244 6862. Wij zoeken samen met u naar een passende oplossing.

Alle afspraken op een rij:

  • U moet een eventueel debetsaldo van uw rekening-courant uiterlijk de 20e van de maand erop aan Aegon betalen
  • U mag onbetaalde premies niet van het te betalen saldo aftrekken
  • U moet niet geïncasseerde polissen binnen de standaard termijn die met u is afgesproken (60 dagen) aan Aegon teruggeven
  • Heeft uw kantoor zelf financiële problemen door de coronacrisis of verwacht u financiële problemen, neemt u dan direct contact met ons op via 058 244 6862. Wij zoeken dan naar een passende oplossing

Wij houden ons aan de bestaande BKR en RDW richtlijnen

De richtlijnen van BKR en RDW houden in dat wij klanten melden bij het BKR als zij een betaalachterstand van meer dan 90 dagen hebben. Ook melden wij kentekens af bij de RDW bij een betaalachterstand van meer dan 30 dagen. Dit zijn wettelijke verplichtingen waar wij ons aan moeten houden. Zodra deze instanties wijzigingen in dit beleid melden, volgen wij deze aangepaste richtlijnen.

Heeft u vragen of is iets onduidelijk?

We snappen dat het vasthouden aan bestaande regels streng overkomt. Wilt u meer weten of heeft u nog vragen? Laat het ons weten via 058 244 6862. We geven u graag extra uitleg en willen met u meedenken over mogelijke oplossingen. We staan voor u klaar.