Zo voert u eenvoudig een relatiewijziging door
Voorletters van uw klant aanpassen, een spelfout corrigeren of een nieuw e-mailadres doorvoeren? Dit soort relatiewijzigingen kunt u zelf doorvoeren via het Aegon Intermediair Portal (AIP). U kunt zelfs de verzekeringnemer vervangen, bijvoorbeeld bij een scheiding. We krijgen hier regelmatig vragen over van adviseurs. Ook zien we dat een wijziging niet altijd goed doorgevoerd wordt. Daarom zetten we wat handige tips en weetjes voor u op een rij.
Wat kunt u wijzigen op relatieniveau?
Iedere Aegon-klant heeft een uniek relatienummer. Aan dit nummer kunnen ook andere producten van Aegon gekoppeld zijn, zoals een hypotheek, bankrekening of levensverzekering. Het is belangrijk dat klantgegevens kloppen. Daarom is het heel fijn als u oude of verkeerde gegevens direct aanpast als u deze tegenkomt, zoals:
- spelfouten in de achternaam;
- verkeerde voorletters;
- een oud e-mailadres;
- een verkeerd geadministreerd geslacht.
Daarnaast kunt u ook een achternaam aanpassen bij een huwelijk of echtscheiding.
Bekijk onze handige instructie om een verzekeringnemer te vervangen
Moet een particuliere schadeverzekering op naam van een ander persoon komen te staan? Bijvoorbeeld door een overlijden of scheiding? Deze wijziging kunt u doorvoeren op polisniveau. Kies dan voor de mutatiesoort: ‘Vervangen verzekeringnemer’. Wilt u precies weten hoe het werkt? Download dan de handleiding onderaan deze pagina.
Let op: zet een bestaande relatie niet om in een nieuwe relatie
Het lijkt makkelijk om van een bestaande relatie een nieuwe relatie maken: dus van Paul naar Marieke bijvoorbeeld. Maar dat mag niet. Anders heeft Marieke er straks een bankrekening of pensioen bij bijvoorbeeld, en zit Paul ineens zonder. Kleine aanpassingen, kunnen dus grote gevolgen hebben. Goed om daar extra op te letten.