In gesprek komen over verzuim? Vraag naar de collega’s

Dat langdurige uitval veel geld kost, motiveert werkgevers helaas niet altijd tot overweging van een verzuimverzekering. Wijzen op een vaak over het hoofd geziene kostenpost kan helpen. Bijvoorbeeld het negatieve effect van verzuim op collega’s. Gebrekkig verzuimmanagement kan desastreus uitpakken voor hun motivatie. Een goede reden voor ondersteuning door deskundigen.

Veel werkgevers zijn geneigd de impact van verzuim te onderschatten. Zij kijken alleen naar de directe kosten. Die zijn bij langdurig verzuim al fors, vaak veel hoger dan ze zich realiseren. Maar hier komen nog de kosten bij die zich minder gemakkelijk in euro’s laten uitdrukken. Het effect op de motivatie van collega’s is er daar een van.

Wijs op de effecten op collega’s

Langdurige afwezigheid kan op meerdere manieren negatieve invloed hebben op collega’s:

  • Het verzuim verhoogt de werkdruk voor anderen. Dit is in elk geval belastend, maar kan ook gemakkelijk voor extra verzuim zorgen.
  • Werknemers spreken schande van de manier waarop de verzuimende collega (niet) wordt begeleid. Dit gaat ten koste van hun motivatie en betrokkenheid bij het bedrijf. Een arbeidsconflict kan dit effect versterken.
  • Werknemers vinden dat de verzuimende collega zich wel heel gemakkelijk ziek heeft gemeld en niet adequaat wordt aangepakt. Dit gaat ten koste van hun motivatie. En dat terwijl zijn afwezigheid voor hen de werkdruk verhoogt.

Stel vragen en creëer advieskansen

Vraag uw klant eens wat volgens hem de kosten zijn van negatieve gesprekken bij de koffieautomaat. En of hij een dergelijke sfeer aanvaardbaar vindt. De meeste ondernemers zullen vinden van niet. Ontstaan de problemen door verzuim, dan biedt dit advieskansen voor verzuimspecialisten zoals u. Denk bijvoorbeeld aan een analyse van de bedrijfscultuur en de verzuimaanpak . Ook de volgende praktische tips zijn voor veel bedrijven – groot en klein – waardevol.

  • 1. Een professional als casemanager. Adviseer om een gecertificeerde specialist te laten bewaken dat alles gebeurt om de werknemer zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen. Raad af om dit zelf te doen. Verzuimbegeleiding is een vak. De direct leidinggevende staat vaak te dicht bij de werknemer. Of hij is zelf onderdeel van het probleem.
  • 2. De leidinggevende als ‘caremanager’. Beveel aan dat de leidinggevende (of, in het mkb: de eigenaar/directeur) persoonlijk contact onderhoudt met de werknemer. Met als voornaamste taak: oprechte betrokkenheid tonen. Ga (eventueel samen met een gespecialiseerde collega of netwerkpartner) na of de beoogde caremanager de juiste kwaliteiten heeft, adviseer training als dat nodig is. Het contact moet regelmatig plaatsvinden.
  • 3. Mediation of snel afscheid bij conflicten. Is er sprake van een arbeidsconflict? Beveel dan aan om op de kortst mogelijke termijn mediation in te zetten. Leidt dit niet tot een resultaat waar beide partijen mee verder kunnen? Dan is een snel afscheid van de werknemer met wederzijds goedvinden te beste. Dit kost eenmalig geld. Maar niets doen levert vaak nog veel meer kosten op. En niets is zo slecht voor de werksfeer als langdurige arbeidsconflicten.

Treed op als sparringpartner

Belangrijk is dat u het niet bij losse tips laat, maar werkt aan een structurele aanpak die optimaal bij uw klant past. Zorg dat u de juiste vragen stelt en als deskundige sparringpartner optreedt. Zodat uw klant weet waar hij aan toe is, de hulp krijgt die hij nodig heeft én kan doen waar hij energie van krijgt: ondernemen!

Direct aan de slag?