Gegevens van klanten in gestolen kluis Allianz

In een kluis die onlangs is gestolen bij verzekeraar Allianz, zaten, naast gegevens van veel andere zakelijke klanten van Allianz, ook gegevens van (ex-)Aegon-klanten. Aegon heeft, net als de meeste andere partijen, de (ex-)klanten die het betreft op de hoogte gebracht door Allianz. Het gaat om (ex-)klanten met een reis- of autoverzekering met pechhulp. Aegon werkt voor deze klanten samen met Allianz Global Assistance (AGA), die de hulpverlening op zich neemt. In de gestolen kluis zat een back-up van klantgegevens.

Het betreft diverse en vooral oude gegevens, die versleuteld in de kluis lagen. Dat betekent dat ze alleen toegankelijk zijn voor personen met specialistische apparatuur. Tot nu toe is er geen enkele aanwijzing dat de gegevens door onbevoegden zijn ingezien of gebruikt.

Direct na de ontdekking van de diefstal zijn er diverse stappen en maatregelen genomen:

  • Allianz heeft aangifte gedaan bij de politie.
  • Aegon heeft, zodra wij op de hoogte zijn gebracht, de diefstal gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens: die houdt toezicht op het gebruik van privacygevoelige informatie.
  • Een onderzoeksteam van de politie dat gespecialiseerd is in techniek en digitale gegevens doet onderzoek. Dit team houdt in de gaten of de gegevens worden gebruikt.
  • Allianz heeft maatregelen genomen om toekomstige diefstal te voorkomen.

Allianz informeert (mede namens Aegon) klanten die het betreft. Op hun website staan de meest gestelde vragen met antwoorden en er is een speciaal telefoonnummer geopend.