Know Your Customer : wat is het en waarom is het belangrijk?

Misschien heeft u er al eerder over gehoord vanuit andere financiële instellingen: ‘Know Your Customer’ of afgekort KYC. De letterlijke vertaling is: ‘Ken uw klant’. Het is een beleid dat voor financiële ondernemingen verplicht is gesteld. Hier ligt zowel nationale als internationale regelgeving aan ten grondslag. Maar wat houdt het precies in? En wat betekent dat voor u als adviseur? 

Wat is Know Your Customer?

Met dit beleid voorkomt Aegon Bank dat we als bedrijf onbewust zakendoen met criminele personen of instellingen en dat criminele activiteiten zoals witwassen, fraude en terrorismefinanciering snel opgespoord kunnen worden. Ook doen wij er natuurlijk alles aan om de veiligheid van onze klanten te waarborgen die al bij ons bankieren. Dit doen wij door criminele activiteiten op de rekening tijdig op te sporen en hier melding van te maken.

Wat betekent KYC voor u als adviseur?

U heeft een zeer belangrijke rol voor ons. Vanuit de samenwerking die wij met elkaar zijn aangegaan, zorgt u voor het klantonderzoek namens ons. U identificeert en verifieert de klant voordat zij een rekening openen bij Aegon. Daarbij bewaart u uiteraard de identificatiegegevens van de klant in uw klantdossier. Zo kunt u altijd herleiden en aantonen hoe de bemiddeling en de bijbehorende identificatie en verificatie tot stand is gekomen.

Wat wijzigt er voor u als adviseur?

Bij elke nieuwe aanvraag wordt de (potentiele) klant ook door Aegon Bank gescreend. Om de klant nog beter te kunnen screenen hebben wij enkele zaken in onze aanvraagstraten aangepast.

Voortaan vragen wij ook:

  • Alle voornamen zoals vermeld op het paspoort of identiteitsbewijs, en
  • Geboortenaam van de klant indien deze anders is dan de huidige achternaam,
  • In sommige situaties de bron van herkomst van de inleg aan te geven. Mocht er nadere onderbouwing van deze herkomst nodig zijn dan kan Aegon Bank contact met u en/of de klant opnemen voor het opvragen van aanvullende documenten.