Klanten Aegon ontvingen mogelijk nepmails
De afgelopen week hebben diverse Aegon-klanten nepmails (phishing) ontvangen. Het betrof hierbij zowel directe klanten van Aegon, als klanten die via adviseurs bij ons zijn aangesloten.
In alle vormen van correspondentie – waaronder e-mails – vraagt Aegon nooit direct om inloggevens van de klant. Er is dan ook sprake van nepberichten als een klant ‘Aegon- correspondentie’ ontvangt, waarin wel om dergelijke gegevens wordt gevraagd. Ontvangt uw klant dergelijke berichtgeving, dan adviseren wij in deze gevallen de berichten te verwijderen.
In phishingmails wordt gevraagd om inlogggevens
Phishingmails zijn afkomstig van internetcriminelen. Zij bedenken steeds slimmere manieren om achter persoonlijke gegevens te komen. Dit vindt plaats door het sturen van SMS- of Whatsapp-berichten, social media, telefoontjes en - zoals afgelopen week dus - door e-mails. In de berichten wordt om inloggegevens gevraagd om op die manier aan inloggegevens te komen. Hoewel het lijkt alsof de berichten van Aegon afkomstig zijn, begrijpt u dat wij nooit op deze manier om inloggegevens van de klant vragen.
Adviseer de klant om mail te verwijderen en virus-scan uit te voeren
Mocht de klant u vragen stellen over de phishingmails, dan kunt u aangeven dat de klant het beste de mail kan verwijderen en voor de zekerheid een virus-scan kan uitvoeren. Aegon ontvangt meldingen over phishing graag voor onderzoeksdoeleinden, zodat wij de digitale omgeving nog veiliger kunnen maken.
Leest u hier alles over wat wij klanten adviseren om het risico op online diefstal te voorkomen.