Aegon Hypotheken stopt met ingang van 1 september met rentemiddeling

Al lopende aanvragen voor een rentemiddelingsvoorstel die uiterlijk vrijdag 13 september om 17:00 zijn ontvangen, worden nog in behandeling genomen.

Op 1 juli 2019 is nieuwe wetgeving van kracht geworden

Rentemiddeling stelt klanten in staat te profiteren van de huidige lage rente. In deze nieuwe wetgeving (artikel 81ca Bgfo) worden regels gesteld aan rentemiddeling. In aanloop naar de implementatie van de nieuwe wetgeving is daarover binnen de sector veelvuldig overleg geweest. Een belangrijk aspect daarbij was hoe bepaalde risico’s in de prijs (het rentetarief) verwerkt moeten worden bij rentemiddeling.

Aegon Hypotheken heeft haar huidige propositie opnieuw beoordeeld

Op basis van concrete aanvragen voor rentemiddeling vanaf 1 juli is vastgesteld dat de huidige propositie niet voldoet aan de vereisten. Aegon Hypotheken start een ontwikkelingstraject ter beoordeling van een nieuwe propositie voor rentemiddeling. Wij zullen u hierover blijven informeren.

Veelgestelde vragen

Waarom stopt Aegon nu met rentemiddeling?

Aegon heeft de afgelopen maanden met alle belanghebbende partijen gesproken over rentemiddeling. Op basis van een zorgvuldige weging van alle belangen, is besloten dat de huidige propositie voor rentemiddeling niet goed genoeg is.   

In lijn met de nieuwe wetgeving per 1 juli jongstleden had Aegon Hypotheken de “verhuisopslag” van 0,20% al eerder afgeschaft. Door deze wijziging in de berekeningswijze is er bij rentemiddeling een financieel nadeel voor de geldverstrekker. 

Daarnaast werkte Aegon al aan het optimaliseren van het proces van rentemiddeling, zowel voor de klant als voor het intermediair. Deze verbeteringen kunnen echter niet op korte termijn beschikbaar zijn. Wij vinden het echter belangrijk dat klanten een bewuste en goed geïnformeerde keuze maken. De informatieverstrekking was ook vanuit dat oogpunt niet voldoende.

Gaat Aegon in de toekomst wel weer rentemiddeling aanbieden?

Omdat rentemiddeling beantwoord aan een behoefte bij onze klanten hebben wij de intentie een nieuwe rentemiddeling propositie te ontwikkelen. Nieuwe proposities moeten een propositie-ontwikkelingstraject doorlopen. Zodra we zekerheid hebben over de nieuwe voorwaarden en de implementatiedatum, zullen we u daarover informeren.

Waarom is er zo’n korte respijttermijn?

Aegon heeft haar klanten vanaf oktober 2016 de mogelijkheid tot rentemiddeling geboden, zonder dat daarvoor een wettelijke of contractuele verplichting bestaat. Wij begrijpen dat er klanten zijn die de mogelijkheid van rentemiddeling hebben onderzocht, maar nog geen besluit hebben genomen. Om die klanten in de gelegenheid te stellen om tot een definitieve keuze te komen, hebben wij tot een respijttermijn besloten tot vrijdag 13 september om 17:00.