Emoties bij pensionering: hoe helpen we klanten over deze hobbel heen?
“Tegenwoordig is niets meer zeker. Hoe weet ik of ik de juiste keuze maak? Dit gaat wel om het geld waarvan ik straks moet leven!” Zomaar wat uitspraken van klanten rondom de aankoop van hun pensioen. Aegon deed onderzoek naar de emoties die spelen rondom het starten van de pensioenuitkering. We delen onze inzichten graag met u in deze blog.
Bijna gepensioneerden maken zich zorgen over de toekomstige financiële situatie
Bijna gepensioneerden zijn blij met het uitzicht op meer vrije tijd. Maar hebben ook vaak zorgen over de toekomstige financiële situatie. Negatieve berichten in de media voeden deze zorgen: dreigende korting van pensioenfondsen, lage rekenrentes en verhalen over een onhoudbaar pensioenstelsel.
Veel klanten ervaren stress als ze bijna met pensioen gaan
Ze voelen zich overspoeld met berichten van pensioenuitvoerders via e-mail, telefoon en post. Ze moeten veel keuzes maken. Maar missen het totaalplaatje en de materie is erg ingewikkeld.
Herkent u bij uw klant angst om een verkeerde keuze te maken?
Als adviseur kunt u hét verschil maken in deze levensfase
Uw klant helpen om zijn pensioen met een positief gevoel te starten. Onderstaande inzichten kregen we uit het onderzoek en door onze gesprekken met klanten. We delen ze hier graag met u:
Tip 1: maak het concreet en persoonlijk
Focus samen op de persoonlijke pensioensituatie. Deze blijkt vaak beter dan uw klant denkt. Creëer overzicht en geef houvast door een financieel overzicht van de situatie vóór en ná pensionering te maken.
Tip 2: relativeer de tijdsdruk
Klanten hebben ruim de tijd om een keuze te maken. De meeste verzekeraars informeren hun klanten zo’n zes maanden vóór de pensioendatum. En klanten mogen tot zes maanden ná de pensioendatum een pensioen aankopen van een kapitaal.
Tip 3: maak het begrijpelijk
Uit ons onderzoek blijkt dat het begrijpen van pensioenproducten voor klanten erg belangrijk is. Verwijs naar online uitleg: er zijn op internet veel filmpjes te vinden die de pensioenproducten eenvoudig uitleggen.
Tip 4: focus niet alleen op de hoogte van de uitkering
Wil uw klant kiezen voor een variabel pensioen? Bespreek dan ook hoe de klant zich zou voelen als de beleggingen tegenvallen en het pensioen lager wordt. Het product biedt bij aanvang een hogere uitkering. Maar hoe gaat een klant om met de onzekerheid van de toekomstige uitkeringen? Dit product is niet voor iedereen geschikt.
Wij helpen u graag
Dit is het tweede blog in de serie: Tips van de Aegon DIP-desk. De blogs zijn terug te vinden in het Aegon Intermediair Portaal en in de nieuwsbrief. Heeft u vragen of opmerkingen voor de Aegon DIP-desk? U bereikt ons via 070 344 52 25 of stuur een e-mail naar aankooppensioen@aegon.nl.