Onterechte schadeclaim in CIS? Dit kunt u voor uw klant doen …
Het programma Kassa besteedde onlangs aandacht aan Stichting CIS. CIS staat voor Centraal Informatie Systeem. Via CIS delen deelnemende verzekeraars, waaronder Aegon, informatie om fraude te voorkomen. Bijvoorbeeld over ingediende schadeclaims. Kassa toonde aan dat sommige verzekeraars óók klantvragen over mogelijke schade, als schadeclaim registreren in de CIS-databank. Dit kan een verkeerd beeld geven van het schade- en verzekeringsverleden van een klant. Miranda Nieland, procescoördinator van het acceptatieproces bij Aegon, praat u graag bij.
Wat zijn de gevolgen voor klanten van onjuiste meldingen in CIS, als zij een verzekering aanvragen?
Miranda: ‘De aangesloten verzekeraars mogen alleen échte schadeclaims, die ze in behandeling nemen, registreren in CIS. Het registreren van klantvragen geeft dus een verkeerd beeld. Zo kan een klant bellen over een schade, maar beslissen niets te ‘claimen’. Verzekeraars, ook Aegon, gebruiken CIS om antwoorden van klanten op vragen te toetsen. Bijvoorbeeld over het schadeverleden. Onterechte registraties in CIS kunnen de beoordeling van een verzekeringsaanvraag negatief beïnvloeden. Soms kan een aanvraag daardoor zelfs onterecht afgewezen worden.’
En hoe gaat Aegon om met de registratie van schadeclaims?
‘Wij registreren geen informatievragen in CIS, maar alleen échte claims. Daar zijn we altijd al heel alert op. Het registeren is wel mensenwerk: een fout kan voorkomen. Heeft Aegon een onjuiste melding in CIS geplaatst? Dan kunnen we deze gelukkig eenvoudig verwijderen.’
Er staan dus ook onjuiste schadeclaims in CIS. Hoe gaat Aegon daarmee om?
Miranda: ‘Zorgvuldigheid staat voorop bij CIS-registraties. Daarom houden we regelmatig ons acceptatieproces tegen het licht. We zijn ons ervan bewust dat gegevens in CIS onjuist kunnen zijn. Dat is de reden dat we nu een tussenstap hebben toegevoegd in het proces. Twijfelen we aan een schademelding of zien we geen uitgekeerd bedrag staan? Dan zorgt deze tussenstap er nu voor dat we het aanvraagproces tijdelijk stilzetten. We leggen de klant uit wat er aan de hand is, en wat hij of zij kan doen bij een onjuiste melding. Zo kan de klant een overzicht van de meldingen opvragen bij CIS, en contact opnemen met de verzekeraar die een onjuiste melding heeft geplaatst. Nadat we een aangepast overzicht ontvangen, gaan we verder met het acceptatieproces.’
Miranda, heb je nog een tip voor adviseurs?
‘Geven klanten aan dat meldingen niet kloppen? Wijs hen dan vooral op de mogelijkheid om een overzicht van schademeldingen op te vragen bij Stichting CIS. En geef aan dat ze in gesprek kunnen gaan met de verzekeraar die een onjuiste melding heeft geplaatst, om dit aan te laten passen. Helaas kan de klant dat alleen zelf doen. Door het schoonhouden van de CIS-databank, helpen we klanten aan een goede verzekering met een eerlijke prijs!’