Uniforme Rekenmethodiek in communicatie direct ingaand pensioen

We hebben het Standaardmodel en de rekentool voor Uitkerend Garantie- en Beleggingspensioen  aangepast. Hiermee voldoen zij aan de Uniforme Rekenmethodiek.

Deelnemers krijgen meer inzicht in koopkracht en risico’s

Sinds 1 januari gebruiken pensioenuitvoerders de Uniforme Rekenmethodiek (URM) in hun communicatie over het te bereiken pensioen. Dankzij deze rekenmethode krijgen deelnemers inzicht in de koopkracht van hun pensioen. Ook geeft URM inzicht in de risico’s die samenhangen met pensioenopbouw. Bijvoorbeeld wat er met de hoogte van het pensioen gebeurt als het minder goed gaat op de financiële markt.

De prognoses in het Standaardmodel en de rekentool zijn aangepast

Het Standaardmodel is bedoeld om de vaste en variabele pensioenen met elkaar te vergelijken. Dus aan de ene kant het Uitkerend Garantiepensioen en aan de andere kant het Uitkerend Beleggingspensioen. Bij die laatste staat in het Standaardmodel de prognose voor de komende twintig jaar. In de rekentool op Aegon.nl ziet de deelnemer hoe zijn pensioen er over tien jaar uit ziet. Beide prognoses zijn aangepast aan de eisen van de Uniforme Rekenmethodiek.

Verdiepende informatie in de tweede laag van het Standaardmodel

De informatie in het Standaardmodel bestaat uit twee lagen. In de eerste laag vindt de deelnemer de belangrijkste informatie. Denk aan de hoogte van het pensioen en de prognoses. In de tweede laag staat verdiepende informatie. Hier leest de deelnemer onder andere meer over:

  • de ontwikkeling van de koopkracht van het pensioen;
  • de hoogte van het nabestaandenpensioen;
  • de kosten.

 

Houd bij uw advies rekening met inflatie

Het is belangrijk om bij uw advies over een vast of variabel pensioen de invloed van de inflatie op het pensioen mee te nemen. Tenzij het pensioen van uw klant meestijgt met de prijzen, kan iemand daardoor elk jaar minder kopen van het pensioen.

Meer informatie

We updaten de prognoses ieder kwartaal met behulp van de nieuwe parameters van De Nederlandsche Bank. Daarnaast voeren we verbeteringen door in het rekenmodel én de klantuitingen. Wij houden u hiervan op de hoogte. Heeft u in de tussentijd nog vragen? Neem dan contact op met uw accountmanager.