Beleidswijziging: historisch rentebericht wordt het uitgangspunt

In het tweede kwartaal van 2019 gaan wij een tweetal belangrijke aanpassingen doorvoeren in ons rentebeleid. Hierover informeren wij u graag vroegtijdig. In dit bericht leest u meer over de aanpassing van actueel naar historisch rentebericht.

In het persbericht van 13 december 2018 staat uitgelegd dat wij een aanpassing doorvoeren in ons rentebeleid. De contractuele aflossingen op een annuïtaire en lineaire hypotheek kunnen tot een lagere tariefklasse leiden. Daarnaast is er een andere beleidsaanpassing. Deze aanpassing is breder dan alleen de contractuele aflossing. Vanaf het tweede kwartaal van 2019 gaan we het historisch rentebericht als uitgangspunt nemen.

Transparantie en duidelijkheid over het renteaanbod

Deze aanpassing voeren wij door om te zorgen voor meer transparantie en duidelijkheid over het renteaanbod aan onze klanten. Door deze aanpassing hebben klanten maximaal zekerheid over de rente die ze betalen gedurende de rentevaste periode van hun hypotheek.

Historisch rentebericht

Tot nu toe bepalen wij de afslag op de rente, na contractuele of gedeeltelijke aflossing, op basis van het actuele rentebericht. Diverse adviseurs hebben ervoor gepleit om dit beleid bij ons aan te passen en als uitgangspunt het historisch rentebericht te hanteren. Belangrijke argumenten hierbij zijn dat klanten meer duidelijkheid hebben over de gevolgen van aflossing op hun hypotheek en dat het beter aansluit op de manier waarop advies gegeven wordt. Dat is namelijk gebruikelijk in de Nederlandse hypotheekmarkt. Mede op basis van deze aanbevelingen gaan wij vanaf het tweede kwartaal van 2019 het historisch rentebericht als uitgangspunt nemen.

Aanpassing met terugwerkende kracht

De aanpassing naar het historische rentetarief gaan wij met terugwerkende kracht vanaf januari 2016 doorvoeren. Dit doen we voor die klanten die in een lagere tariefklasse vielen én voordeel hebben van het nieuwe beleid. Voor de meeste klanten heeft deze aanpassing geen gevolgen. Voor een beperkte groep klanten is het nieuwe beleid voordeliger. Voor deze klanten gaan wij met terugwerkende kracht vanaf januari 2016 het historisch rentebericht hanteren. Zij ontvangen hierover automatisch bericht. U of uw klant hoeft daar niets voor te doen.

Heeft u vragen?

Op www.aegon.nl/tariefklasse vindt u meer informatie. In de bijlage leest u de antwoorden op veelgestelde vragen. We snappen dat deze beleidswijziging u vervolgvragen opleveren. Dit is de hoofdlijn van het gewijzigde beleid vanaf het tweede kwartaal van 2019. De exacte invulling met de details volgen later.